Goede aandelenmarkten ondanks licht toenemende bezorgdheid

shares figures graph

De financiële markten kenden per saldo een positieve week met stijgende aandelenkoersen en licht stijgende obligatierentes. Toch neemt de bezorgdheid wel enigszins toe. De bezorgdheid was te zien in een oplopend renteverschil tussen Duitse obligaties aan de ene kant en Spaanse en Italiaanse obligaties aan de andere kant. Ook een lichte stijging van de Japanse yen en de Zwitserse frank wijst daarop evenals enige stijging van de goudprijs. In lijn hiermee moesten de aandelenmarkten op donderdag enig terrein, dat in de eerste dagen van de week was gewonnen, prijsgeven. Toch was het eindelijk weer een goede week voor de aandelenmarkten en zowel de Europese als de Amerikaanse markten wisten ten opzichte van vorige week vrijdag per saldo winsten van 1,5% tot 2% te realiseren met een uitschieter voor de Duitse DAX (3,2%).

Goede aandelenmarkten ondanks licht toenemende bezorgdheid Ben Steinebach Ben Steinebach Head of Investment Strategy

De aanleiding voor de bezorgdheid, die vooral op donderdag optrad, was vooral de wat zwakker dan verwachte bedrijfsresultaten over het vierde kwartaal bij een aantal Europese financiële instellingen. Banken hebben in dat kwartaal voorzieningen genomen voor mogelijke boetes en voor de voorbereiding op het veranderende toezichtkader. In de Verenigde Staten stelden de detailhandelsverkopen in januari teleur en de politieke onrust in Italië – waar Letta al na 10 maanden het veld moet ruimen voor partijvoorzitter ( van de PD) Renzi – was verantwoordelijk voor de genoemde vergroting van het rente verschil van Spanje en Italië met Duitsland. In de Verenigde Staten werden de eerste speeches van Janet Yellen – de nieuwe voorzitter van de Federal Reserve – met instemming onthaald. Ze gaf onder andere aan dat ze een bredere range van arbeidsmarktstatistieken in de beoordeling van het monetaire beleid wil betrekken.

AEX nadert wederom de 400 punten
De gepubliceerde bedrijfsresultaten waren in het algemeen goed, hoewel Europese banken daarbij enigszins uit de toon vielen. Nu 380 van de 500 bedrijven uit de Amerikaanse S&P-500 hun cijfers hebben gepubliceerd, blijken die bij 76% beter te zijn dan verwacht. Daarnaast waren er veel andere ontwikkelingen die de koersen dreven. Een voorbeeld uit de Europese financiële sector was BNP-Paribas dat een netto winst publiceerde van € 127 miljoen, waar ruim € 1 miljard was verwacht. De oorzaak was een voorziening van € 1,2 miljard wegens mogelijke sancties door Amerikaanse toezichthouders. In Nederland publiceerde ING redelijke resultaten als resultante van meevallende resultaten bij de verzekeraar en licht tegenvallende resultaten bij de bank. Een blikvanger in het nieuws was de overname van het Amerikaanse Time Warner door Comcast voor ruim $ 42 miljard. De kabelbedrijven bekleden de eerste en tweede plaats op de Amerikaanse markt en hebben samen een marktaandeel van 30% in internet, televisie en telefonie. Het is dus de vraag of de toezichthouders hiermee zullen instemmen. In Nederland wist Fugro een grote order (ruim € 250 miljoen) in de wacht te slepen van Koninklijke Olie op het gebied van het onderhoud van diep water installaties in Maleisië. Fugro noteerde vanmorgen 1,3% hoger. Heineken rapporteerde resultaten in lijn met verwachtingen. Het bedrijf heeft last van de zwakke groei van de omzet in Europa maar de vooruitzichten verbeteren als gevolg van toenemende vraag uit opkomende landen in vooral Azië. De AEX sloot donderdag op 397 (en steeg vanmorgen verder) en dat is bijna 2% boven het slot van vorige week vrijdag.

Rente blijft in beperkte bandbreedte
Op de vastrentende markten was de afgelopen week weinig beweging waar te nemen. De obligatierentes in zowel de Verenigde Staten als in Europa bewegen zich al geruime tijd in een betrekkelijk nauwe marge van 2,5% tot 3% (VS) en 1,5% tot 2% (Duitsland). De rentes staan onder invloed van neerwaartse krachten en opwaartse krachten. De neerwaartse krachten zijn: tegenvallende macro-cijfers, zoals de industriële productie in Europa en detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten en enige onrust op de financiële markten (vluchthavenfunctie). Opwaartse druk komt voort uit de desondanks gunstige vooruitzichten voor de wereldeconomie en ook bijvoorbeeld de opwaartse bijstelling van de vooruitzichten voor de Britse economie door Mark Carney van de Bank of England. Wanneer in de eurozone een periode van dalende prijzen zou aanbreken (deflatie), mag worden verwacht dat de Europese Centrale Bank (ECB) een opkoopprogramma van obligaties zal opstarten, vergelijkbaar met het beleid zoals de Amerikaanse Federal Reserve dat heeft gevoerd. In dat geval zal de kapitaalmarktrente in de eurozone voor langere tijd onder neerwaartse druk blijven staan.

Vooral nog Europese bedrijfsresultaten
Nu de meeste Amerikaanse bedrijven hun resultaten hebben gepubliceerd, blijvende resterende Europese bedrijven over. Na de – in het algemeen positieve – economische groeicijfers over het vierde kwartaal voor Europese landen, volgen er komende week nog een paar interessante cijfers. Zo ongeveer het laatste Amerikaanse bedrijf dat komende week met zijn resultaten komt, is Wal-Mart. Daarnaast staan er de komende week veel resultaten van Nederlandse bedrijven op de agenda. Het betreft bijvoorbeeld TNT-Express, Wolters Kluwer, Aegon, Air France KLM, Randstad en BAM. Op het macro-economische front kijken we met belangstelling uit naar cijfers over het investeringsklimaat in Duitsland (ZEW-index) en ook naar de eerste verwachtingen over de stemming onder inkoopmanagers in Europa en de Verenigde Staten in februari, die later in de week worden gepubliceerd. Daarnaast zijn er veel gegevens over inflatie in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en ook in een aantal Europese landen. Met name die laatste zullen inzicht moeten geven in de waarschijnlijkheid dat we hier te maken krijgen met deflatie. Tot slot wordt donderdag de Philadelphia Fed-index gepubliceerd die een eerste indicatie geeft over de conjuncturele situatie in de Verenigde Staten en met name de regio rond Philadelphia.

Read more about

Join the discussion

ABN AMRO would like to know your opinion, so below this article you can react to this article via Disqus. By doing so, you agree to the conditions for reacting to articles on our website.

More blogs

Filter on