Markten hadden een inspiratieloze week

Turntable playing record

Zonder duidelijke oorzaak waren de internationale financiële markten de afgelopen week in een wat neerslachtige stemming. Behalve op donderdag daalden de koersen op de aandelenmarkten en weken beleggers uit naar de obligatiemarkten waar de koersen omhoog gingen. De macro-economische indicatoren, die de afgelopen week werden gepubliceerd waren - zowel in de Verenigde Staten als in Europa - gemengd van karakter.

De voorlopige indices van inkoopmanagers over september waren zwak in Europa Ben Steinebach Ben Steinebach Head of Investment Strategy

De voorlopige indices van inkoopmanagers over september waren zwak in Europa, met standen die maar net boven de 50 bleven (het niveau waarbij noch sprake is van verwachte groei noch van krimp). In de Verenigde Staten liggen deze indices wel fors boven de 50, maar in de dienstensector vond wel een daling plaats van 59,5 naar 58,5. Daarnaast vond er over augustus een enorme daling plaats van de orders van duurzame goederen, die overigens net als de stijging in juli veroorzaakt werd door op en neer gaande orders van een paar vliegtuigen. In Europa was er naast de inkoopmanagersindices ook nog een tegenvallende Duitse Ifo-index, die aangaf dat het vertrouwen van ondernemers te lijden heeft van het conflict in Oekraïne. Daar stond tegenover dat het vertrouwen in de Duitse dienstensector juist wat verbeterde. In België en Frankrijk vond in september wel een lichte verbetering plaats van het ondernemersvertrouwen. Het Belgische ondernemersvertrouwen heeft enige voorspellende waarde voor de rest van Europa. Ook de kredietverlening door Europese banken lijkt het dal gepasseerd en begint geleidelijk aan wat te verbeteren.

De financiële markten konden uit de positieve indicatoren echter weinig inspiratie putten. Dat was ook niet het geval met de uitspraken van president Draghi van de Europese Centrale Bank (ECB) op donderdag. Tijdens een toespraak in Litouwen verzekerde hij dat de ECB klaar staat om extra maatregelen te nemen (uiteraard binnen het mandaat) om de Europese economie te stimuleren. Het blijft echter onduidelijk wat die extra maatregelen kunnen inhouden want een opkoopprogramma van staatsobligaties (de enige markt van voldoende omvang) zal zeker op Duitse tegenstand stuiten. Niettemin droegen de woorden van Draghi bij aan een hernieuwde daling van de obligatierente, waarbij de Duitse rente weer onder de 1% dook. De meeste aandelenmarkten sloten donderdag 2% tot 3% lager dan vorige week vrijdag.

Wisselend bedrijfsnieuws uit binnen- en buitenland

De aandelenmarkten waren vorige week nog in de ban van de beursgang van Alibaba, waarvan de koers maar liefst met 38% steeg. De goede stemming sloeg echter op maandag alweer om toen een reeks van tegenvallende bedrijfsberichten verscheen. Het begon maandag meteen met de Britse supermarktketen Tesco, die aangaf dat de winstverwachting, die in augustus nog was gepresenteerd, te hoog was. Als gevolg van een verkeerd gebruikte boekhoudmethode zou de winst in plaats van GBP 1,1 miljard op slechts GBP 850 miljoen uitkomen. Daar stond tegenover dat Nike hele sterke resultaten over het tweede kwartaal van dit jaar presenteerde. Het bedrijf wint nog steeds marktaandeel ten koste van Adidas en het aandeel steeg donderdag maar liefst 7%.

In Nederland werd bekend dat Philips heeft besloten het bedrijf op te splitsen in twee delen: een bedrijf dat zich met licht bezighoudt (lighting) en een bedrijf op het gebied van gezondheidszorg en consumentenproducten (healthtech-producten). Dit zou de focus van beide bedrijven aanzienlijk verbeteren, de overheadkosten verlagen en het profiel voor beleggers van beide bedrijven duidelijker maken. TNT Express gaf in het midden van de week een winstwaarschuwing af voor 2015 en gaf ook een update over het onderzoek dat de Franse autoriteiten verrichten naar anti-concurrentie gedrag. Hoewel er geen waarschuwing voor de winst van dit jaar werd gegeven, zijn ook deze vooruitzichten erg vaag. De AEX verloor per saldo 2% en sloot donderdag op 417,25. Daarmee was het overigens een van de minst slecht presterende indices in het internationale veld.

Het is macro-economie wat komende week de klok slaat

De komende week is er nog steeds niet veel bedrijfsnieuws te verwachten. Op 8 oktober opent aluminiumproducent Alcoa traditioneel het resultatenseizoen over het derde kwartaal. Er is daarentegen een overvloed aan macro-economische gegevens te verwachten. Dat laatste begint op maandag met de consumentenuitgaven in de Verenigde Staten over augustus, gevolgd op dinsdag door dezelfde gegevens uit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk en aan het einde van de week uit de Europese Unie als geheel. Daarnaast verschijnt ook uit de Europese Unie de economische sentimentsindicator over september, die inzicht geeft in zowel het vertrouwen van consumenten als van producenten. Voorts verschijnen er de komende week veel cijfers over de inflatie in september uit de Europese Unie en ook uit Duitsland, Frankrijk en Italië. Daaruit moet blijken of de risico's voor deflatie in onze regio, zoals wij verwachten, beginnen af te nemen. Ook de cijfers omtrent de werkloosheid in augustus uit een aantal Europese landen zullen ongetwijfeld de aandacht trekken.

Op donderdag komt de ECB bijeen in Napels om over het monetaire beleid te spreken en zullen we wellicht iets meer vernemen over maatregelen die Mario Draghi voor ogen heeft. Door de hele week zullen voorts definitieve cijfers van de stemming onder inkoopmanagers worden gepresenteerd in een groot aantal landen. Op vrijdag tenslotte volgt de gebruikelijke bekendmaking van de Amerikaanse werkgelegenheid en werkloosheid in september. We zullen zien of het tegenvallende cijfer van augustus (142.000 banen) zal worden overtroffen.

Read more about

Join the discussion

ABN AMRO would like to know your opinion, so below this article you can react to this article via Disqus. By doing so, you agree to the conditions for reacting to articles on our website.

Filter on