Over op IBAN, wat houdt dat in?

In 2014 verandert door Europese wetgeving de manier waarop u geld overmaakt. Voor elke betaling in euro’s binnen het SEPA-gebied wordt straks een International Bank Account Number (IBAN) gebruikt. SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Dit gebied omvat alle lidstaten van de Europese Unie, aangevuld met Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland en Monaco.

Het doel van de nieuwe wetgeving is dat alle betalingen binnen het SEPA-gebied op dezelfde manier worden uitgevoerd. Dit geldt onder andere voor de verrekening van kosten en snelheid van betalingen. De overige rechten en plichten rondom betalingsverkeer worden ook gelijkgetrokken. Hierdoor wordt geld overmaken transparanter en efficiënter. Ook verwacht de Europese Commissie dat deze standaardisatie de concurrentie en innovatie tussen banken vergroot.

Hoe ziet een IBAN eruit?
De volgorde van het International Bank Account Number is in elk land gelijk, alleen het aantal tekens kan per land verschillen. Zo begint iedere IBAN met een landencode, gevolgd door een controlegetal, bankaanduiding en rekeningnummer. De IBAN bestaat in Nederland uit 18 tekens en is als volgt samengesteld:

• NL voor de landcode
  • Twee cijfers als controlegetal
  • Vier letters die de bank aanduiden, bij ons ABNA
  • Tien cijfers, bestaande uit het huidige rekeningnummer, aangevuld met één of meerdere nullen

Via onze IBAN Generator kunt u eenvoudig uw IBAN achterhalen.

Hoe gebruik ik IBAN?
Internet Bankieren
Het is nu al mogelijk om in Internet Bankieren een overboeking te doen op basis van IBAN. Dit geldt daarom uiteraard ook voor Mobiel Bankieren. Om te helpen bij de overgang zal ABN AMRO alle rekeningnummers in uw adresboek (zowel bij Internet Bankieren als Mobiel Bankieren) in de loop van 2013 omzetten naar een IBAN.

Overschrijvingsformulieren
Begin 2013 introduceren wij een nieuw overschrijvingsformulier met ruimte om de IBAN in te vullen. Nieuw aan deze formulieren is dat u hiermee ook over de grens kunt betalen, mits de betaling in euro’s is en binnen de 32 deelnemende landen plaatsvindt.

Telefonisch Bankieren
Overboeken via IBAN is met Telefonisch Bankieren nog niet mogelijk. ABN AMRO onderzoekt of het mogelijk is om dit in de toekomst aan te bieden.

Betaalpas
Alle klanten die na deze zomer een nieuwe betaalpas aanvragen, ontvangen een pas met daarop hun IBAN.

Hoe maak ik geld over in vreemde valuta of naar landen buiten het SEPA-gebied?
Wilt u geld overmaken naar iemand buiten het SEPA-gebied of in een andere muntsoort dan euro? Dat kan op de manier die u gewend bent en het handigst vindt: via internet, via een bankkantoor of per formulier.

Moet ik betalen voor overboekingen met IBAN?
Alle betalingen binnen het SEPA-gebied in euro’s zijn gratis voor particuliere klanten van ABN AMRO. Aan betalingen in vreemde valuta of buiten het SEPA-gebied zijn kosten verbonden. Deze zijn terug te vinden op de tarievenpagina.

Filteren op