ABN AMRO betaalpas verandert

ABN AMRO is vorige week gestart met het uitgeven van betaalpassen voorzien van IBAN: het International Bank Account Number. Alle ABN AMRO klanten krijgen de komende jaren een betaalpas waarop hun IBAN te zien is. Bestaande rekeningnummers worden automatisch omgezet naar IBAN en de uitgifte van de passen gaat gefaseerd. Dus als de huidige pas vervangen wordt, staat op de nieuwe pas het IBAN. Klanten hoeven hiervoor geen actie te ondernemen.

IBAN vervangt het huidige 9- of 10 cijferige rekeningnummer. Bijvoorbeeld het Nederlandse ABN AMRO rekeningnummer (0)123456789, krijgt het nieuwe nummer NL02ABNA–0123456789.

Vanaf februari 2014 worden alle betalingen tussen banken op dezelfde manier uitgevoerd en moeten klanten bij elke betaling IBAN gebruiken. Het vervangen van de betaalpassen is het gevolg van de Europese wetgeving rondom deze nieuwe manier waarop geld wordt overgemaakt. Geld overmaken in binnen- en buitenland wordt zo transparanter en efficiënter. Voor klanten wordt het bijvoorbeeld makkelijker om de huur van een vakantiehuisje in Italië te betalen.

Betaalpas

Gerelateerd artikel: