Hoofdkantoor ABN AMRO krijgt BREEAM certificering tijdens Dutch Green Building Week

Tijdens het openingscongres van de Dutch Green Building Week op maandag 17 september heeft Frans van der Horst namens ABN AMRO de BREEAM certificering voor het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan in ontvangst genomen. Dit certificaat geeft aan wat de duurzaamheidsprestaties van bestaande bouwwerken zijn.

Beoordeling vindt plaats op de vlakken Gebouw, Beheer en Gebruik. De Gustav Mahlerlaan scoort respectievelijk Very Good, Very Good, en Good. Het belang van de certificering werd onderstreept door de aanwezigheid van de Prins van Oranje bij de uitreiking.

De week van 17-21 september is uitgeroepen tot de Dutch Green Building Week. Doel is Nederland "te inspireren actief met duurzaam bouwen en ontwikkelen aan de slag te gaan". ABN AMRO wil op het gebied van duurzaamheid een toonaangevende bank zijn. Dat betekent dat duurzaamheid over de volle breedte van de bank terugkomt in de bedrijfsvoering. Daarbij wordt ook goed gekeken naar eigen footprint, onder andere door te werken aan duurzame kantoren.

Certificering een stimulans
Vanaf het jaar 2010, het jaar waarin het nieuwe ABN AMRO ontstond, is de bank gestart met de verduurzaming van haar panden. Frans van der Horst, senior managing director en onder ander verantwoordelijk voor vastgoedbeheer: "Met de toekenning van het 'BREEAM-NL In-USE' certificaat voor ons hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan krijgen we hiervoor een mooie erkenning. Een goede stimulans om op de ingeslagen weg verder te gaan!"

Gustav Mahlerlaan 10
Het hoofdkantoor aan de Gustav Mahlerlaan 10 is door de Dutch Green Building Council als eerste kantoor van ABN AMRO gecertificeerd voor BREEAM-NL In-Use. Er is gescoord op alle drie de onderdelen en dat is voor een kantoor met een bruto vloeroppervlakte van 130.000 m2 bijzonder. Het gebouw aan de Zuidas werd in 1999 in gebruik genomen en heeft nu 5.000 werkplekken waar zo’n 6.500 medewerkers gebruik van maken.

Plannen richting de toekomst
Het afgelopen jaar heeft ABN AMRO voor haar kantoren inzichtelijk gemaakt hoe duurzaam het is ingericht: welk label en welk BREEAM niveau. Op basis van deze analyse wordt de komende twee jaar een start gemaakt om de 15 belangrijkste gebouwen richting 2020 naar A-label te brengen en 'BREEAM very good' te laten certificeren. Daarbij zullen natuurlijke momenten zoals verbouwingen en nieuwe aanhuur worden aangegrepen om stappen te maken. Concreet lopen er nu onderzoeken voor de IJsseltoren in Zwolle en de Foppingadreef in Amsterdam.

Filteren op