Advies Anno Nu

ABN AMRO heeft de ambitie om dé adviesbank van Nederland te zijn. Om dit te verwezenlijken gaat de bank aan de slag met een drieledig plan: betere spreiding van de financieel adviseurs over het land, dichter bij de klant en maximale digitale dienstverlening. Het ultieme doel is dat de klant ongeacht het kanaal altijd een warm welkom ervaart.

Directeur Particulieren Paulus de Wilt van ABN AMRO licht toe: “We merken dat klanten nog meer behoefte hebben aan persoonlijk en deskundig advies, waar en wanneer het hen uitkomt. Om ons advies nog beter en toegankelijker te maken, passen we bijvoorbeeld de structuur van ons kantorennetwerk aan.” Zo gaat ABN AMRO het aantal full service kantoren (met volledige en uitgebreide dienstverlening) verhogen van 75 naar 225 en investeert de bank de komende jaren extra in de opleiding en training van haar medewerkers.

Dichter naar de klant
Daarnaast is ABN AMRO druk bezig om steeds meer diensten online beschikbaar te maken. De Wilt: “Voor een hypotheekofferte of het openen van een rekening hoef je de deur niet meer uit. Alles kan tegenwoordig via de site of via een online gesprek met een adviseur.” Voorheen moesten klanten nog wel naar kantoor komen om legitimatie te laten zien. Ook dat is niet meer nodig. “Wij sturen iemand naar de klanten toe, waar en wanneer het hen uitkomt. Dat kan bij mensen thuis zijn, maar ook in een restaurant of op hun werk.”

Deze plannen sluiten volgens de bank aan bij het verwachtingspatroon van klanten en de ontwikkelingen op technologisch gebied, die de laatste jaren een enorme vlucht hebben gemaakt. Het verbeteren van de digitale dienstverlening is een ander belangrijk speerpunt: “Klanten vergelijken ons steeds meer met andere sectoren, bijvoorbeeld Bol.com. Daar kan je ieder moment van de dag spullen bestellen. En als je dat op tijd doet, heb je het morgen in huis. Waarom zou dat bij een bank niet kunnen?”

Herinrichting kantorennetwerk
Een gevolg van deze ontwikkelingen in de dienstverlening is dat de klant ook steeds minder gebruik maakt van onze kantoren. Daarom gaan er dit jaar zo’n 60 kantoren sluiten. Komend jaar zal deze sectorbrede ontwikkeling zich doorzetten. ABN AMRO verwacht niet onder de 300 kantoren uit te komen. De Wilt: “We merken nu al dat er in veel van de kleine kantoren nog maar heel erg weinig klanten per dag langskomen.”

Volgens de directeur zullen kantoren echter nooit volledig verdwijnen: “Kantoren blijven altijd bestaan, omdat het ook fijn kan zijn om tegenover een van onze adviseurs te zitten bij het afsluiten van een verzekering of een hypotheek en zeker ook bij de meer complexe advieszaken. Dat snappen wij als geen ander en daar spelen we ook op in.”

Filteren op