Banken maken kinderen vroeg geldwijs

CEO’s en andere topbestuurders van zestien banken geven op dinsdag 13 november een financiële gastles op scholen in Amsterdam Zuidoost. Daarmee geven ze de aftrap voor 3.300 gastlessen die bankmedewerkers landelijk geven aan 100.000 kinderen tijdens de Week van het Geld. Namens ABN AMRO geeft Caroline Princen (lid Raad van Bestuur) les.

Week van het geld
De Week van het Geld wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd van 12 tot en met 16 november. De week is een initiatief van het platform Wijzer in geldzaken waarin meer dan 40 organisaties samenwerken om de consument wijzer in geldzaken te maken. In de Week van het Geld worden activiteiten georganiseerd om kinderen te leren omgaan met geld. Veel activiteiten vinden plaats in de klas.

Bank voor de klas
Het gastlesprogramma 'Bank voor de klas' is een van de onderdelen van de Week van het Geld. Aan de hand van verschillende onderwerpen rondom het thema geld worden kinderen financieel bewuster gemaakt. Hiermee wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Praktische vragen als ‘wat is een chipknip’ en ‘wat is een bank eigenlijk?’ worden besproken. Ook wordt duidelijk hoe:

• de kinderen hun wensen op het budget af kunnen stemmen;
  • hoe reclame die wensen kan beïnvloeden;
  • dat prijsvergelijken vaak loont;
  • dat je door te werken meer geld te besteden hebt,
  • hoe kinderen hun spaardoel kunnen bereiken;
  • en wat geld lenen en rente is.

Website en 3D game
Naast gastlessen op scholen die banken  gezamenlijk geven, heeft ABN AMRO zelf ook diverse initiatieven uitgewerkt om kinderen ‘geldwijs’ te maken. Zo is er de nieuwe educatieve website: ‘Geld’. Via deze website leren kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar via spelletjes, filmpjes en quizzen hoe zij op verantwoorde wijze om kunnen gaan met geld, wat de geschiedenis van geld is en hoe je kunt sparen. Daarnaast introduceerde ABN AMRO het 3D spel Control€. Doel daarvan is dat ouders samen met hun kind kunnen bekijken of hun zoon of dochter klaar is voor een eigen bankrekening.

Kijk voor meer informatie op www.weekvanhetgeld.nl

Filteren op