Cultuuromslag bij banken

In het Financiële Dagblad van dinsdag 10 januari staat dat de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) een cultuuromslag bij banken waarneemt. Banken stellen hun klanten steeds meer centraal en de financiële sector heeft een omslag in het denken gemaakt, zo stellen Theodor Kockelkoren en Tim Mortelmans van de AFM.

Eerder heeft de AFM in het kader van het Klantbelang Dashboard ook een onderzoek gedaan naar het spaarbeleid van dertien Nederlandse banken. ABN AMRO is met een score van 4,3 op een schaal van 5 als hoogste geëindigd in dit onderzoek. Het beleid werd getoetst aan de vier principes van een Modern Spaarbeleid die de AFM in 2010 opstelde in overleg met de banken. Volgens deze principes moeten banken streven naar het voorkomen van voorzienbare teleurstellingen bij spaarders, transparante en duidelijke communicatie, een overzichtelijk en toegankelijk aanbod en het voeren van een simpel en inzichtelijk spaarbeleid.

“ABN AMRO is ondanks de hogere lat een punt omhoog gegaan in de beoordeling en scoort bovengemiddeld. Dit laat zien dat de klant centraal zetten in het spaarbeleid integraal en vanuit een intrinsieke motivatie wordt gemaakt”, aldus de AFM. Verder is de AFM positief over de wijze waarop ABN AMRO teleurstelling bij de klant probeert te voorkomen. Zo heeft de bank het assortiment drastisch verkleind en in het beleid opgenomen dat complexe spaarvormen verleden tijd zijn.

ABN AMRO is verheugd over deze erkenning en ziet dit als een aanmoediging om door te gaan op de ingeslagen weg voor een hogere klanttevredenheid.

Lees meer over het onderzoek van de AFM

Filteren op