Goede stappen op duurzaamheid nu ook zichtbaar in Eerlijke Bankwijzer (EBW)

ABN AMRO scoort in de tussentijdse update van EBW 66 punten. Dat is in vergelijking met eerdere scores en in vergelijking met de andere grootbanken een hoge score. Richard Kooloos, Hoofd Duurzame Ontwikkeling: “Het is mooi om te zien dat de goede stappen die we de afgelopen 1,5 jaar hebben gezet, nu ook naar voren komen in de onderzoeksscores van EBW.”

ABN AMRO hecht in de duurzaamheidontwikkeling veel waarde aan een constructieve dialoog met stakeholders als EBW, maar richt zich daarbij niet primair op het afvinken van wensen en eisen van deze stakeholders. Er wordt in een goed tempo eigen beleid ontwikkeld dat past bij de bank. Richard Kooloos: “Dat kan ook niet anders als je een nieuwe bank aan het bouwen bent. Waarbij opgemerkt dat we door de ‘verbouwing’ minder konden communiceren dan we hadden gewild. Het is echter goed te zien dat onze eigen koers uiteindelijk ook leidt tot een mooie score bij de EBW.”

De EBW is een platform van diverse NGO’s die in onderzoeken de punten toetsen waar zij voor opkomen. Dat betekent ook dat er een aantal punten is dat niet wordt getoetst. Richard Kooloos:”In onze duurzaamheidkoers boeken we bijvoorbeeld mooie resultaten op het gebied van energiebesparing bij zakelijke klanten en hebben we een strikt uitsluitingbeleid aangaande onder andere asbest en uitgefaseerde medicijnen. Dit zijn zaken die zeer relevant zijn voor ons duurzaamheidbeleid, maar die door EBW niet worden meegewogen. Daardoor doet deze op zich goede score op zich niet volledig recht aan het duurzaamheidsbeleid van ABN AMRO. Ranglijsten kennen een afbakening en vertellen nooit het hele verhaal. Dat geldt ook voor de EBW. Een belangrijk punt daarbij is tevens dat je grote banken op hun duurzaamheidsbeleid eigenlijk niet kunt vergelijken met nichebanken. Duurzaamheidinitiatieven van grote banken, die in nauwe samenwerking met klanten tot stand komen, hebben vaak een brede impact op de gehele economie. Dit vraagt om een andere aanpak en ander beleid dan bij niche banken. Dit alles neemt niet weg dat we uiteraard niet ontevreden zijn dat onze aanpak zich nu ook vertaalt in een goede EBW score."

Filteren op