ABN AMRO sluit ‘landgrabbing’ uit in kredietbeleid

ABN AMRO hecht veel waarde aan het voorkomen van landgrabbing. Met de term landgrabbing wordt geduid op negatieve effecten van investeringen door buitenlandse bedrijven in land (bijvoorbeeld landbouwgrond) in derde wereldlanden.

Eerlijke Bankwijzer (EBW) heeft onderzocht in welke mate Nederlandse banken landgrabbing trachtten te voorkomen. ABN AMRO scoort in dit onderzoek op kredietbeleid een 4 op een schaal van 5.

Klantrelaties van ABN AMRO, die land willen verwerven buiten de EU, dienen te voldoen aan specifieke criteria en eisen. Dit voorkomt negatieve effecten van landinvestering voor de lokale bevolking en het lokale milieu. Als klanten daar niet aan kunnen voldoen, wordt er geen krediet verstrekt. ABN AMRO verlangt dit ook van de beleggingsfondsen die zij adviseert. Aangezien dit nog niet vastligt in beleid (dit beleidskader is wel in ontwikkeling) is er op vermogensbeheer een lagere score. ABN AMRO investeert zelf niet in land of in bedrijven die aan landverwerving doen.

In een persbericht over het onderzoek dat door EBW van tevoren onder embargo is verspreid, werd gesteld dat ABN AMRO matig scoort (3) op kredietbeleid in relatie tot landverwerving. Dit is niet het geval, ABN AMRO scoort een 4.

Filteren op