Veiligheid klantgegevens niet in geding

Maandag 27 februari zendt het televisieprogramma Rambam een aflevering uit over ’verloren’ klantdossiers van ABN AMRO. Het gaat hier om 60 archiefdossiers uit 2007 die zijn gevonden in een voormalig kantoorpand van de bank aan de Vijzelstraat in Amsterdam.

Bij de verhuizing van ABN AMRO uit het bankgebouw in 2009 zijn deze dossiers over het hoofd gezien. De dossiers hebben al die tijd in een leegstaande en afgesloten ruimte in een archiefkast gelegen. Pas toen onlangs een nieuwe huurder de ruimte betrok, zijn de dossier gevonden. De bank heeft de betrokken klanten inmiddels gebeld om excuses aan te bieden. Het ging bovendien om informatie uit 2007, dus om veelal verouderde gegevens.

Uitzonderlijke kwestie

ABN AMRO vindt de kwestie uitermate vervelend en betreurt dat dit heeft kunnen gebeuren. Er is overigens geen reden tot zorg over de beveiliging van oude klantgegevens. Het is zeer uitzonderlijk dat er informatie op straat komt te liggen. De systemen van ABN AMRO zijn zeer goed beveiligd en er zijn uitgebreide protocollen als het gaat om omgaan met informatie.

Veiligheid informatie en data
ABN AMRO heeft meer dan 7 miljoen klanten die dagelijks miljoenen transacties doen. Al die informatie wordt ook nog eens meerdere jaren bewaard. Dat is enorm veel data en informatie. De bank kan niet vooraf uitsluiten dat daar eens een keer iets mis gaat. Het kan zijn dat bijvoorbeeld door een menselijke fout er informatie niet op de goede plek komt. Daarbij kun je denken aan een e-mail die per ongeluk naar het verkeerde adres gestuurd wordt of een usb-stick die kwijt raakt, maar ook aan een tas of een laptop die wordt gestolen uit een auto of zelfs uit een huis.

Adequaat handelen
Het programma Rambam beweert dat de bank traag zou hebben gereageerd op de melding van de verloren dossiers. Dat is onjuist. Er is direct een afspraak gemaakt met Rambam over het terugbrengen van de dossiers. Echter tijdens die afspraak werd duidelijk dat de dossiers niet waren meegenomen. Rambam heeft de dossiers bewust een aantal dagen voor zichzelf gehouden om daarmee zoveel mogelijk contact- en opnamemomenten met de bank af te kunnen dwingen. Zodra de dossiers in het bezit van ABN AMRO waren, zijn de klanten direct en snel geïnformeerd. ABN AMRO heeft dit incident zeer serieus genomen en met grote aandacht en prioriteit behandeld.

Filteren op