Eerste RSI garantieovereenkomst in Nederland voor innovatief MKB

Winkeleigenaar in een bouwmarkt

Het Europees Investeringsfonds (EIF) en ABN AMRO hebben vandaag de eerste garantieovereenkomst in Nederland ondertekend voor leningen aan het MKB in het kader van het Risk Sharing Instrument (RSI). RSI is een gezamenlijk initiatief van de Europese Investeringsbank Groep en de Europese Commissie. Met deze overeenkomst kan ABN AMRO de komende twee jaar tot EUR 120 miljoen aan nieuwe leningen verstrekken aan innovatieve en snel groeiende bedrijven.

ABN AMRO is de eerste bank in Nederland die in het kader van het Risk Sharing Instrument leningen verstrekt aan het bedrijfsleven. Het doel van deze faciliteit is om banken aan te moedigen leningen van tussen de € 300.000 en € 3 miljoen te verstrekken aan het MKB en kleine mid-caps. Deze zogeheten ABN AMRO Groei- & Innovatieleningen zijn bestemd voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie en voor de financiering van investeringen en/of werkkapitaal.

Joop Wijn, lid Raad van Bestuur bij ABN AMRO verantwoordelijk voor Commercial & Merchant Banking: “We zijn trots dat het EIF ons als eerste financiële instelling in Nederland heeft geselecteerd. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is bijna 50% van het MKB in Nederland innovatief. Ik ben er dan ook van overtuigd dat onze ABN AMRO Groei & Innovatielening met de steun van het RSI een groot deel van het MKB in Nederland beter in staat zal stellen om hun activiteiten te financieren.”

Pim Van Ballekom, vice-president van de EIB, tijdens de ondertekeningsplechtigheid in Amsterdam: “Ik ben bijzonder verheugd met onze eerste overeenkomst in Nederland ter ondersteuning van innovatieve ondernemingen in het MKB. Dit is de derde overeenkomst die binnen het kader van het nieuwe Risk Sharing Instrument in Europa is gesloten, na ondertekening van twee gelijksoortige overeenkomsten in Oostenrijk en Tsjechië. Hieruit blijkt de grote belangstelling voor deze nieuwe faciliteit. We verwachten dat er in Europa de komende maanden meer garantieovereenkomsten worden ondertekend. Door 50% van het risico te garanderen, steunt het Europees Investeringsfonds ABN AMRO bij het verstrekken van de nodige financiering aan innovatieve high-tech bedrijven in Nederland”.

Het Risk Sharing Instrument (RSI)
Het RSI is een garantiefaciliteit ter ondersteuning van de financiering van R&D en/of innovatieve ondernemingen in het MKB. Het is een gezamenlijk initiatief van het EIF, de Europese Investeringsbank (EIB) en de Europese Commissie, met steun van de Europese Unie in het kader van het zevende kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling (FP7) en garanties van het EIF. Het instrument is een aanvulling op de Risk Sharing Finance Facility (RSFF), een leningsfaciliteit van de EIB.

ABN AMRO Persvoorlichting
Jeroen van Maarschalkerweerd