ABN AMRO verhoogt maximum leeftijdsgrens leningen

Kleine kinderen business

Mensen worden gemiddeld steeds ouder. Toch is de maximumleeftijd voor het aanvragen van een (doorlopend) krediet niet hoger geworden. Hierdoor missen senioren de financiële armslag die soms nodig is. Na overleg met ANBO, de grootste belangenbehartiger voor senioren, verhoogt ABN AMRO als eerste bank in Nederland de leeftijdsgrens voor een nieuwe leningaanvraag van 69 naar 74 jaar.

De verhoging betekent dat klanten tot en met hun 74ste een lening kunnen aanvragen bij ABN AMRO. Dit geldt voor de Persoonlijke Lening, het Flexibel Krediet en de Privélimiet Plus. Met de Privélimiet Plus kun je rood staan op je betaalrekening. Op dit product zit zelfs geen leeftijdsgrens meer. Arno IJssels, directeur marketing ABN AMRO Particulieren: “Het is een misvatting dat senioren geen lening meer willen of kunnen krijgen. Soms hebben ze behoefte aan een beetje financiële armslag, omdat ze bijvoorbeeld met kosten geconfronteerd worden waar ze niet op gerekend hadden.”

“Goede stap van ABN AMRO”
ANBO is blij met dit initiatief van ABN AMRO. Liane den Haan, algemeen directeur ANBO: “We worden ouder en blijven langer gezond. Dan is het in onze ogen een logische stap om die leeftijdsgrens voor leningen op te hogen, of zelfs helemaal te verwijderen. Leeftijd zou eigenlijk geen issue moeten zijn. Vandaar dat wij het gesprek met ABN AMRO zijn aangegaan. Zij zetten in onze ogen hele goede stappen.”

Voldoen aan financiële verplichting
ANBO legt de verantwoordelijkheid rond het hebben van een lening heel duidelijk ook bij de consument neer. Den Haan: “Of je nu jong of oud bent, je maakt een zorgvuldige afweging. Je gaat een financiële verplichting aan waar je voor tekent. En je accepteert daarmee de consequenties. Dat geldt dus ook voor senioren.” ABN AMRO kijkt vanuit de zorgplicht erg zorgvuldig naar leningaanvragen die binnenkomen. IJssels: “Vanaf 65 jaar weet je dat je te maken hebt met minder inkomen. Daar houden wij met het verstrekken van een lening al tijdig rekening mee. En mocht iemand al voor zijn zestigste een krediet bij ons hebben afgesloten, dan wordt er rond de 60ste verjaardag opnieuw goed gekeken of de toekomstige financiële situatie nog past bij de huidige lening.”

Meer informatie is te vinden op abnamro.nl/privé/lenen

Brigitte Seegers (ABN AMRO): 020-6288900 of Juanita Bouman (ANBO): 06-20611940

Filteren op