ABN AMRO MeesPierson verlegt accent in beleggingsstrategie voor het derde kwartaal naar een lichte Overweging in hedgefondsen om macro-economische en beleidsrisicos het hoofd te bieden

Beurshandelaars beurs handelaar broker stock exchange

In het rapport over de beleggingsstrategie voor het derde kwartaal van 2012 dat vandaag is gepubliceerd onder de titel "Op waarde schatten", verhoogt ABN AMRO MeesPierson de weging van hedgefondsen van Neutraal naar licht Overwogen, waarbij de strategieën Global Macro, CTA, Relative Value en Event Driven worden genoemd als bescherming tegen economische- en beleidsrisico’s. De opinie voor de strategie Long/Short Equities blijft negatief.

Hoewel de Overweging in aandelen van Aziatische en Latijns-Amerikaanse opkomende landen en de sectoren Industrie en Consumptiegoederen is gehandhaafd, neemt de bank ten aanzien van aandelen in het algemeen een neutrale positie in. Er wordt een Onderwogen allocatie aangehouden voor grondstoffen en vastrentende waarden, met een voorkeur voor bedrijfsobligaties van goede kwaliteit – vooral uit Azië. De bank blijft terughoudend ten aanzien van staatsobligaties uit veilige havens omdat het historisch lage rendement kwetsbaar is voor rentestijgingen.

Ondernemingen die op het kruispunt van ‘megatrends’ opereren – sectoren waarin de vraag tijdens de economische neergang goed op peil is gebleven of waarin een hoog dividend is gehandhaafd – bieden volgens de bank nog steeds waarde en diversificatievoordelen. De allocatie binnen de ‘balanced’ modelportefeuille is als volgt: 30% aandelen, 46% obligaties, 13% liquiditeiten en 11% alternatieve beleggingen (d.w.z. hedgefondsen, vastgoed).

“De crisis in de Europese Monetaire Unie hangt als een zeer donkere wolk boven de financiële markten. Hierdoor wordt de werkelijke waarde die particuliere bedrijven creëren, tijdelijk aan het zicht onttrokken,” aldus Ben Steinebach, Hoofd Beleggingsstrategie ABN AMRO MeesPierson. “Door de correlatie tussen vermogenscategorieën is het steeds belangrijker geworden om mogelijkheden voor waardebeleggingen en portefeuillespreiding te signaleren – zoals blijkt uit de aanzienlijke outperformance van ondernemingen die in de afgelopen kwartalen door onze thematische research zijn uitgelicht.”

Ondanks de recente verzwakking van de wereldwijde economische indicatoren, het afnemende ondernemersvertrouwen en de risico’s waarmee de EMU te kampen heeft, gaat de bank ervan uit dat de huidige samenstelling van eurolanden ongewijzigd zal blijven en een wereldwijde recessie kan worden vermeden. Voor opkomende markten heeft ABN AMRO MeesPierson een voorkeur voor Azië, gezien de sterke binnenlandse vraag en flexibiliteit van het begrotingsbeleid. De weging voor aandelen uit opkomende markten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika is verhoogd van Onderwogen naar Neutraal. De kans dat de euro verzwakt, kan de vooruitzichten voor na ondergewaardeerde Europese aandelen versterken, waarbij Duitsland, de Benelux, Zwitserland en de Scandinavische landen favoriet zijn.

De goudprijs lijkt zich niet meer conform de fundamentele factoren te ontwikkelen. De prijs van Brent-olie zal naar verwachting in het derde kwartaal niet tot onder de USD 100 per vat liggen. De waardering van onroerend goed wordt aantrekkelijk geacht (15% disagio ten opzichte van de intrinsieke waarde en een gemiddeld dividendrendement van 4%). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

ABN AMRO Persvoorlichting
pressrelations@nl.abnamro.com