ING en ABN AMRO introduceren innovatieve betaalpas in 2013

‘Contactloze’ pas stap richting betalen met mobiele telefoon aan de kassa.

Klanten van de ING en ABN AMRO krijgen vanaf medio 2013 een betaalpas waarmee, naast de al bestaande functionaliteiten, ook ‘contactloze’ betalingen kunnen worden gedaan. Klanten kunnen straks met deze pas kleine bedragen snel en gemakkelijk afrekenen door de pas tegen de automaat aan te houden. Net als bij reguliere pinbetalingen worden betaalgegevens bij contactloze betalingen beveiligd uitgewisseld met de betaalautomaat. De bestaande betaalpassen van de ING en ABN AMRO klanten worden vanaf medio 2013 gefaseerd vervangen door een nieuwe betaalpas.

ABN AMRO en de ING hebben onafhankelijk van elkaar succesvolle proeven gedaan met contactloos betalen. ‘Consumenten en winkeliers waarderen het gemak en de snelheid van deze manier van betalen enorm. Er is behoefte aan betaalproducten die gemak en efficiëntie bevorderen,’ aldus Gijs Schreuder, directeur particulier betalingsverkeer van ABN AMRO. Ondanks de forse groei van het aantal pinbetalingen in de afgelopen jaren vindt nog steeds 63% van alle betalingen bij toonbankinstellingen (detailhandel, horeca, benzinestations) met contant geld plaats. Arjan Bol, directeur Betalen van de ING: ‘We verwachten dat deze snelle en gemakkelijke manier van betalen ervoor zorgt dat kleine bedragen steeds minder met contant geld worden afgerekend. Dat past in het streven van banken en winkeliers naar een veiliger en efficiënter betalingsverkeer.’

Betalen met mobiele telefoon
Arjan Bol en Gijs Schreuder: ‘Betalen met een contactloze pas maakt gebruik van vergelijkbare techniek als betalen met de mobiele telefoon. De ervaringen die wij opdoen met de contactloze pas zijn daarom belangrijk voor de ontwikkeling van betalen met de smartphone. We verwachten dat later in 2013 betalen met mobiele telefoons aan de kassa ook mogelijk is.’ Op langere termijn zullen steeds meer mensen een mobiele telefoon hebben die geschikt is om mee te betalen, maar met de contactloze betaalpas kunnen consumenten al eerder van deze techniek gebruik maken.

Contactloze pas
De verwerking van de betaling gaat op dezelfde manier als bij een transactie waarbij de pas in de automaat wordt gestoken. De betaling wordt gewoon van de betaalrekening afgeboekt. Begin volgend jaar volgen de eerste betaalautomaten in Nederland die contactloze betalingen accepteren. ABN AMRO en de ING maken gebruik van Maestro® PayPass™, een door MasterCard ontwikkelde methode voor contactloze betalingen die internationaal al wordt toegepast. In Australië, Canada, Frankrijk, Polen, Turkije, de UK en de VS betalen mensen al met een contactloze betaalpas.

Voor meer informatie:

Persinformatie: