Economen ABN AMRO: geven aan goede doelen stijgt, ondanks krimpende economie

Aandelencijfers

We geven in Nederland al jarenlang massaal aan goede doelen en daar gaan we gewoon mee door. Ook als het economisch minder gaat, gaan Nederlanders niet veel minder geven aan goede doelen. Sterker nog, op basis van onderzoek verwachten de economen van ABN AMRO dat ondanks de krimpende economie giften aan goede doelen stijgen, al zal de groei bescheiden zijn (minder dan 5% in 2012). Dat blijkt uit het rapport ‘Vermogen om te geven’ dat Gerrit Zalm, voorzitter Raad van Bestuur van ABN AMRO, heeft aangeboden aan demissionair staatssecretaris van OC&W, Halbe Zijlstra. Hij deed dat op het Prinsjesdagseminar dat ABN AMRO jaarlijks voor haar klanten organiseert.

Ook constateren de economen van de bank dat donateurs steeds meer weten en steeds assertiever worden als het gaat om het geven aan goede doelen. Traditionele manieren van doneren zoals collectes en geplande giften verliezen dan ook terrein. Het koppelen van charitatieve doelen aan profijt voor de donateur (bijvoorbeeld gelegenheidsloterijen) wordt daarentegen steeds effectiever. De inzet van nieuwe media voor goede doelen is nog redelijk onontgonnen terrein. En dat terwijl juist op internet kansen voor de charitas liggen, omdat donateurs op doelgroepniveau benaderd kunnen worden. Daarnaast is het eenvoudig om donateurs iets extra’s aan te bieden zonder hoge kosten.

De charitatieve sector is de afgelopen decennia steeds professioneler geworden. Ook de rol van de overheid verandert. Daarnaast zijn de vooruitzichten voor ’s Rijks schatkist somber. Premier Rutte ondertekende in 2011 een convenant met de charitatieve sector, ‘Ruimte voor Geven’. Het convenant verplicht de partijen tot uitwisseling van kennis en informatie en afstemming van beleid. Hierdoor zal de transparantie toenemen. ‘Ruimte voor geven’ sluit goed aan bij de maatschappelijke ontwikkelingen: initiatieven komen steeds meer vanuit de private sector. De overheid treedt vooral op als begeleider van in de private sector ingezette processen en minder als initiatiefnemer. Hierbij geldt wel de kanttekening dat de charitatieve sector niet in staat is om van het ene op het andere moment in gaten te springen die vallen door overheidsbezuinigingen.

Het rapport is te downloaden via www.abnamro.nl/economischbureau

Voor meer informatie: ABN AMRO Persvoorlichting: 020 – 6 288900.

Filteren op