Amerikaanse werkgelegenheid stimuleert de beurzen

Mensenmassa winkelen

De financiële markten kenden weer eens een zeer positieve week. De aandelenmarkten trokken profijt van goede macrocijfers, met als klap op de vuurpijl een sterke groei van de Amerikaanse werkgelegenheid.

Amerikaanse werkgelegenheid is in juni (buiten de landbouwsector) met maar liefst 288.000 banen gegroeid Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Amerikaanse werkgelegenheid gegroeid

De Amerikaanse werkgelegenheid is in juni (buiten de landbouwsector) met maar liefst 288.000 banen gegroeid, veel meer dan de 215.000 banen waar op was gerekend. De cijfers werden gisteren (donderdag) al gepubliceerd in plaats van - zoals gebruikelijk - op vrijdag, omdat de Amerikaanse markten vandaag zijn gesloten in verband met onafhankelijkheidsdag. Het goede cijfer en de gedaalde werkloosheid (tot 6,1% van de beroepsbevolking) vormden de climax van een week met in het algemeen positieve macro-cijfers. Van de andere cijfers kunnen de indices van inkoopmanagers niet onvermeld blijven. Die waren overeenkomstig de verwachtingen en voor de meeste landen positief, vooral in de Verenigde Staten. Ook in China en Europa zien we overigens verbeteringen in de stemming onder inkoopmanagers, misschien met uitzondering van Frankrijk. In lijn met dat laatste kreeg Frankrijk ook nog eens een neerwaartse bijstelling van de economische groeiramingen door het IMF te verwerken.

Aandelenbeurzen positief

Het mag geen verbazing wekken dat de aandelenbeurzen positief reageerden op de hierboven geschetste ontwikkelingen. Zonder uitzondering stegen de toonaangevende beursgraadmeters de afgelopen week met 1,2% (de S&P-500 en de Franse CAC-40) tot ruim 2% (de Duitse DAX, de AEX en de Nasdaq). De Dow Jones ging voor het eerst in zijn 130-jarige bestaan door de 17.000 heen en ook de S&P-500 en de DAX-30 bereikten nieuwe records. Uiteraard worden de beurzen nog steeds gesteund door lage renteniveaus en ligt er een risico op de loer wanneer de rente gaat stijgen. Dat risico zal minder groot worden als een stijging van de rente wordt gecompenseerd door een verbeterende winstgevendheid. Wellicht dat we daarin vanaf medio juli - wanneer het resultatenseizoen geleidelijk begint - wat meer inzicht zullen krijgen. Hoewel ook de AEX deze week een mooie winst boekte, is met 419,53 op donderdag nog lang geen nieuw record bereikt. Toch wist de index met een stijging van 2,1% goed mee te komen met de andere aandelenindices in de wereld.

Veel interesse in nieuwe bedrijfsobligaties

In tegenstelling tot de aandelenmarkten, kwamen de markten voor overheidsobligaties de afgelopen week amper van hun plaats. De markten voor bedrijfsobligaties blijven daarentegen zeer interessant. Toch vinden er ook op de markten van overheidsobligaties wel wat verschuivingen plaats. De eerste is natuurlijk de relatieve stijging van het rendement op Amerikaanse overheidsobligaties ten opzichte van Europese. Dit is een uitvloeisel van de sterkere Amerikaanse economische groei en de nog aanwezige dreiging van deflatie in de eurozone. De Europese Centrale Bank (ECB) probeert met alle macht tegenwicht aan dit laatste te bieden. Vorige maand werden al betrekkelijk zware maatregelen genomen en gisteren hoefde er daarom na de ECB-vergadering weinig nieuws te worden aangekondigd. Toch benadrukte president Draghi nog maar eens dat - indien nodig - zwaarder geschut kan worden ingezet. Hij doelt daarmee op een opkoopprogramma van obligaties zoals de Amerikaanse Federal Reserve dat inmiddels aan het afbouwen is. Wij denken echter dat een dergelijk programma in de eurozone niet (meer) nodig is omdat de economie ook in Europa begint te herstellen en dat daardoor de inflatie binnenkort zal gaan oplopen. De euro-dollarkoers begint inmiddels wel wat te verzwakken door het toenemende renteverschil en dat kan meehelpen aan enige groei en inflatie in de eurozone.

Een ander fenomeen is het verder afnemende renteverschil tussen obligaties van de Europese kernlanden en de periferie. We verwachten dat deze ontwikkeling zich nog wel wat verder kan voortzetten. De markt voor bedrijfsobligaties blijft buitengewoon sterk en er worden mooie rendementen behaald. Dat geldt zowel voor obligaties van zeer kredietwaardige bedrijven (investment grade) als voor het zogeheten high yield-segment (hoog renderende, maar risicovollere obligaties). De mooie rendementen houden verband met de sterke balansverhoudingen van de uitgevende bedrijven en ook met de positieve economische vooruitzichten, waardoor de risico's voor faillissementen zijn afgenomen. In de zoektocht naar rendement is er bovendien veel vraag van beleggers naar deze obligaties, hoewel er wel een verschil begint te ontstaan tussen de (interessantere) primaire markt ten opzichte van de wat achterblijvende secundaire markt.

Rustige week te verwachten

Het wachten is op de start van het resultatenseizoen medio juli. Die resultaten kunnen pas dan de rol van macrocijfers als drijvers van de koersen overnemen. Van de kant van de macro-economische indicatoren wordt de komende week veel rustiger dan de afgelopen twee weken en het zou dus wel eens een kalme week kunnen worden. Het enige bedrijf dat komende week resultaten publiceert is Ballast Nedam, maar dat zijn niet de resultaten over het tweede kwartaal van dit jaar. Omdat het bedrijf een gebroken boekjaar heeft - dat eind mei afloopt - publiceert het op maandag 7 juli de resultaten over die periode. Op macro-economisch vlak zal de meeste aandacht ongetwijfeld uitgaan naar de inflatie en de industriële productie. Cijfers over de inflatie in juni zullen verschijnen in China (zowel producenten- als consumptieprijzen), Frankrijk en Nederland. Gegevens over de industriële productie in mei worden de komende week gepubliceerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. Vooral de productiecijfers uit Frankrijk zullen met belangstelling worden bekeken in het licht van de neerwaarts bijgestelde groeiramingen van het IMF.

Filteren op