Aandelenmarkten lijden onder spanningen in het Midden-Oosten

Betogingen vrouwen Midden Oosten

Toenemende spanningen in het Midden-Oosten, met effecten op onder andere de olieprijs, hebben de afgelopen week geleid tot dalende koersen op de mondiale aandelenmarkten. Goede macrocijfers in Europa wogen daar onvoldoende tegenop, mede door een wat aangesterkte euro.

De onzekerheid over het vervolg van het conflict werkt sterk door op de financiële markten Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

In de Verenigde Staten sloten de toonaangevende indices donderdag circa 2,5% lager dan vorige week vrijdag. In Europa bleven de dalingen in het algemeen iets beperkter. De belangrijkste oorzaak is de toegenomen spanning in het Midden-Oosten, waar het Soennitische Saoedi-Arabië bombardementen is begonnen op de Sjiitische Houthi rebellen in Jemen. De olieprijs is daardoor op donderdag met 5% gestegen ten opzichte van woensdag. Weliswaar is de olieproductie van Jemen zelf niet van groot belang (0,2% van de wereldproductie), maar het land ligt vlak bij de belangrijke Bab el Mandeb zeestraat nabij de Golf van Aden. De onzekerheid over het vervolg van het conflict werkt sterk door op de financiële markten, iets wat we in de eerste drie maanden van dit jaar tot dusverre niet gewend waren. Dat is ook het geval met de ontwikkelingen in Griekenland. Waar de aandelenmarkten dit jaar laconiek op de toegenomen spanningen reageerden, wordt nu met enige schrik gekeken naar iets wat toch wel erg sterk op een bankrun lijkt. In februari was het aantal teruggetrokken deposito's met EUR 7,3 miljard veel groter dan tijdens de crisis in 2012. Weliswaar hebben de Grieken en de eurozone beide groot belang bij het voorkomen van een crisis, maar met de bravoure die de nieuwe regering ten toon spreidt, zijn ongelukken niet uitgesloten.

De afgelopen week werden veel positieve macrocijfers over de Europese economie gepubliceerd. In de eurozone en in Duitsland betrof dat het consumentenvertrouwen, dat sterker is gestegen dan verwacht en in Duitsland liep ook de Ifo-indicator - een zeer belangrijke graadmeter van het ondernemersvertrouwen - verder op. Wellicht nog belangrijker is dat de groei van de geldhoeveelheid verder is gestegen en dat de kredietverlening aan het bedrijfsleven aan het herstellen is. De euro is tegenover de dollar weer wat gestegen van USD 1,05 op 13 maart tot USD 1,09. Dit is vooral het gevolg van gewijzigde verwachtingen ten aanzien van het tijdstip van de eerste renteverhoging in de Verenigde Staten (september in plaats van juni) na de laatste vergadering van het beleidsbepalende comité (FOMC). De gunstige macrocijfers in Europa hebben daar echter ongetwijfeld ook wel enige rol bij gespeeld.

AEX weer verder weg van de 500

De opgelopen eurokoers en de toegenomen geopolitieke spanningen hebben de Europese aandelenbeurzen een stapje terug gezet. Ook winstnemingen in vooral de technologiesector hebben daaraan bijgedragen. In Amsterdam vindt vanaf vandaag de voorbereiding plaats van een nieuwe beursintroductie. De AEX was afgelopen week een van de grotere dalers in Europa. De meeste toonaangevende Europese indices wisten het verlies te beperken tot circa 1,5%, maar de AEX moest zelfs ruim 2,5% prijsgeven en sloot donderdag op 486,37. Daarmee is de index weer een heel stuk verwijderd van de psychologisch belangrijke grens van 500 punten. Hiermee wordt eens temeer duidelijk hoe gevoelig de Amsterdamse index is voor veranderingen van de dollarkoers. De bekendmaking van een behoorlijk hogere economische groei van de Nederlandse economie in het vierde kwartaal van 2014 (0,8% in plaats van de eerder gemelde 0,5% ten opzichte van het derde kwartaal) kon daaraan onvoldoende tegenwicht bieden.

Chipmachinefabrikant ASML was de grootste verliezer met een koersdaling van 10% in twee dagen, maar ook sectorgenoten ASMI en BESI verloren flink. Dat de technologiesector relatief sterk terrein moest prijsgeven - hoofdzakelijk als gevolg van winstnemingen - was ook te zien aan de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq, die de afgelopen week ruim 3% verloor vergeleken met 2,5% voor bijvoorbeeld de Dow Jones en de S&P-500. Op de Amsterdamse beurs werd bekend dat Boskalis zijn belang in Fugro heeft vergroot van 20% tot 25%. Voor een deel werd dit mogelijk gemaakt doordat Fugro uit de AEX verdween en er daardoor extra stukken in de verkoop werden gedaan. Overigens verwachten we dat een volledige overname van Fugro door Boskalis nog een langdurig proces zal worden en hebben we daarom onze aanbeveling voor Boskalis verlaagd van kopen naar houden. Afgelopen week was er weer nieuws op het fusie- en overnamefront. Samen met het Braziliaanse private equity bedrijf 3G heeft Berkshire Hathaway (van Warren Buffett) voor USD 10 miljard een belang van 51% in de net nieuw gevormde combinatie van Kraft Food en Heinz genomen. In Nederland komt weer een nieuw bedrijf naar de beurs. Vandaag start de inschrijving op aandelen van de producent van sappen en frisdranken Refresco tegen een koers van EUR 14,50 per aandeel (wat de marktkapitalisatie op circa EUR 1 miljard brengt). De 'as-if-and-when-issued' periode loopt tot en met komende maandag en de officiële notering gaat op dinsdag 31 maart van start.

Macronieuws dominant voor de marktontwikkeling

Het resultatenseizoen is nu echt afgelopen en beleggers zullen dus moeten wachten tot medio april tot de eerste bedrijven de resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar publiceren. Daar staat tegenover dat er een stroom macrocijfers op de markt komt. De komende week zal worden gedomineerd door het sentiment van inkoopmanagers. Het betreft definitieve cijfers over maart in een groot aantal landen, zowel in Europa als in de Verenigde Staten en Azië. We verwachten dat de sterkste verbetering in Europa te zien zal zijn hoewel de niveaus nog aan de lage kant zijn. In de Verenigde Staten is een daling ten opzichte van februari niet uitgesloten maar zijn de niveaus juist wat hoger. Op hetzelfde vlak ligt de Tankan-index in Japan, die eens per kwartaal op de eerste dag van het nieuwe kwartaal verschijnt. Daarnaast wordt in het begin van de week de zogeheten Economic Sentiment Indicator van de Europese Unie gepubliceerd, een combinatie van het consumenten- en het producentenvertrouwen in de Unie. Ook in het Verenigd Koninkrijk, Italië en de Verenigde Staten worden gegevens over het vertrouwen onder consumenten gepresenteerd. Voorts komen er uit Japan nieuwe gegevens over de industriële productie en uit de Verenigde Staten over de fabrieksorders. Uit Duitsland, Italië en de Europese Unie als geheel, komen nieuwe gegevens over het verloop van de consumptieprijzen, waaruit zal moeten blijken of de deflatoire tendensen al beginnen te verminderen. Ook worden in Duitsland cijfers gepubliceerd over de werkloosheid in maart en over de detailhandelsverkopen in februari. In de Verenigde Staten worden voorts gegevens gepubliceerd over het persoonlijke inkomen en de bestedingen, terwijl de week, zoals gebruikelijk op de eerste vrijdag van de maand, wordt afgesloten met cijfers omtrent de Amerikaanse werkgelegenheid en werkloosheid in de maand maart.

In verband met Goede Vrijdag en Pasen zal Beleggingsnieuws volgende week niet verschijnen. U kunt de volgende editie verwachten op vrijdag 10 april. Wanneer er komende week belangrijke nieuwsfeiten plaatsvinden, zullen die op 10 april worden meegenomen.

Filteren op