Aandelenmarkten maken pas op de plaats

World Economy

De meeste toonaangevende aandelenbeurzen vertoonden de afgelopen week maar weinig beweging en bleven dicht bij de hoogste standen van dit jaar. Alleen de Japanse Nikkei-225 liet wat grotere uitslagen zien - de ene dag omhoog, als uitvloeisel van beter dan verwachte bedrijfsresultaten, de andere dag omlaag omdat de yen sterker werd, waardoor de concurrentiekracht van Japanse bedrijven afneemt. In de Verenigde Staten en Europa waren de gepubliceerde bedrijfsresultaten in het algemeen heel behoorlijk, wat de relatief hoge indexstanden rechtvaardigde.

In de Verenigde Staten en Europa waren de gepubliceerde bedrijfsresultaten in het algemeen heel behoorlijk, wat de relatief hoge indexstanden rechtvaardigde. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Positieve resultaten uit de VS en Nederland
In de Verenigde Staten heeft inmiddels bijna 90% van de 500 bedrijven, die in de S&P 500 zijn opgenomen, hun kwartaalresultaten gepubliceerd. Daarvan overtrof 72% de winstverwachtingen en 56% ook nog eens de omzetverwachtingen. In Europa waren er wel een paar tegenvallers, zoals bij Nestlé en Adidas. Het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld zag als gevolg van het slechte weer in Europa (in het tweede kwartaal) de ijsverkopen dalen en dat droeg voor het eerst in vier jaar bij aan een daling van de omzet. Ook Adidas publiceerde tegenvallende cijfers en daarnaast verslechterende vooruitzichten. Beide bedrijven verloren 2% op de beurs.

In Nederland wist een aantal bedrijven daarentegen goede resultaten te presenteren. Dat gold bijvoorbeeld voor ING, dat inmiddels een heel eind op streek is met de afslanking, vooral buiten Europa. Daarnaast lieten DSM, SBM en ook wel PostNL positieve resultaten zien. Tegenvallende resultaten waren er overigens ook, zoals bij Aegon, Delta Lloyd en Corio. De AEX bleef de hele week in de buurt van de hoogste stand van het jaar en sloot donderdag op 372,14, een stijging met 0,2% ten opzichte van vorige week vrijdag.

Het macro-nieuws was de afgelopen week overwegend positief. Dat gold voor de indices van inkoopmanagers in de Amerikaanse en Europese dienstensectoren (een maatstaf voor het ondernemersvertrouwen), voor de ontwikkeling van de Duitse industriële orders en ook voor gegevens over de Chinese economie.

Resultatenseizoen loopt ten einde
De komende week wordt het geleidelijk aan wat rustiger op het gebied van de bedrijfsresultaten. In de Verenigde Staten zullen Cisco en Wal-Mart hun resultaten over het tweede kwartaal nog publiceren, in Duitsland geldt datzelfde voor energiebedrijf E.ON. In Nederland kijken we uit naar cijfers van Aalberts en Boskalis.

Op macro-economisch gebied wordt het wederom een interessante week. Belangrijke gegevens over de detailhandelsverkopen, in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk in juli en Nederland in juni, zullen enig inzicht geven in het verloop van de particuliere consumptie in deze landen. Daarnaast gegevens over het verloop van de inflatie in veel landen en eerste schattingen over de economische groei in het tweede kwartaal in een aantal Europese landen. Tenslotte wordt in de Verenigde Staten de Philadelphia Fed-index gepubliceerd, die een eerste indicatie geeft over de stand van de Amerikaanse economie in augustus.

Beleggingsvisie, Vraag & Antwoord
In juli organiseerden we een online informatieavond Beleggingsvisie. Tijdens deze avond konden beleggers vragen aan ons stellen. Niet alle vragen zijn aan bod gekomen. De komende weken zal ik wekelijks een of meerdere vragen aan bod laten komen op onze website.

Deze week: Hoe erg is enige afkoeling van de Chinese economie?

Filteren op