Aandelenmarkten schieten alle kanten op

Wegwijzer

De afgelopen week was er weinig richting te ontdekken op de internationale aandelenmarkten. Na een positieve start van de week schoten de koersen alle kanten op. Per saldo sloten de meeste beurzen licht negatief, waarbij het opvallend was dat de Aziatische en Latijns Amerikaanse beurzen nu eens een keer een positieve uitzondering waren. Het was een week waarin veel bedrijfsresultaten werden gepubliceerd, die wisselend van aard waren. Macro-economische indicatoren oogden in het algemeen positief.

Na een positieve start van de week schoten de koersen alle kanten op. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Wisselende bedrijfsresultaten
De markten reageerden donderdag geschokt op een plotselinge winstwaarschuwing van Siemens, die nota bene onder beurstijd werd uitgebracht. Het aandeel verloor in korte tijd 6,5% in waarde en bepaalde in hoge mate de sfeer op de Duitse aandelenmarkt, die het mede daardoor gemiddeld wat slechter deed dan de overige aandelenbeurzen.

Overigens was het opvallend dat de bedrijfsresultaten uit de Verenigde Staten wat slechter waren dan die uit Europa. Voorbeelden daarvan waren de cijfers van Microsoft, Google, General Electric en McDonald’s, die alle teleurstelden. Sterke tot redelijke resultaten van Halliburton en Schlumberger vormden slechts een beperkt tegenwicht.

In Europa kwamen er positieve resultaten van Roche en vooral van de Nederlandse bedrijven Nutreco, Randstad en TomTom.

Op macro-economisch vlak waren de indicatoren overwegend positief. In Europa was de stemming onder inkoopmanagers daarvan een voorbeeld. De bijbehorende index kwam in juli voor het eerst sinds begin 2012 weer boven de 50 uit, wat duidt op licht aantrekkende economische groei. Ook het Duitse ondernemersvertrouwen (gemeten volgens de Ifo-index) steeg in juli voor de derde opeenvolgende maand. In de Verenigde Staten bleken de orders voor duurzame goederen in juni – ook voor de derde maand op rij – te zijn gestegen.

Consumentenvertrouwen in de schijnwerper
De komende week wordt het wederom druk met publicaties van bedrijfsresultaten over het tweede kwartaal. Bedrijven die ons inziens extra in de schijnwerpers zullen staan zijn in Nederland Royal Dutch Shell, Wolters Kluwer, TNT Express en Arcelor Mittal.

Daarnaast kijken we uit naar de resultaten van de farmaceuten Merck, Astra Zeneca en Pfizer, een reeks Europese banken, waaronder Banco Santander, BBVA, Deutsche Bank en BNP Paribas en de oliebedrijven Exxon Mobil en Chevron.

Op macrogebied staat het consumentenvertrouwen in de belangstelling. In de Europese Unie als geheel, in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zullen hierover de gegevens over juli worden gepubliceerd. Komende vrijdag is de eerste vrijdag van de maand en dan worden – zoals gebruikelijk – de werkgelegenheids- en werkloosheidscijfers in de Verenigde Staten (over juli) bekend gemaakt. Na een zwak economisch tweede kwartaal zal moeten blijken of het derde kwartaal een beter beeld laat zien.

Filteren op