Aandelenmarkten starten slecht in juni

Aandelencijfers

Wereldwijd zijn de aandelenmarkten de afgelopen week fors gedaald. De koersdalingen bleven in de Verenigde Staten beperkt tot 0,5%, maar in Europa waren ze al groter (tussen de 3% en 4%) en in Japan daalde de Nikkei per saldo zelfs met bijna 6,5%. Onduidelijkheid over het toekomstige beleid van de Amerikaanse Federal Reserve (Fed) en gebrek aan vertrouwen in nieuwe Japanse herstelplannen waren de belangrijkste oorzaken voor de koersdalingen. Daarnaast waren de economische indicatoren de afgelopen week niet eenduidig.

Wereldwijd zijn de aandelenmarkten de afgelopen week fors gedaald. De koersdalingen bleven in de Verenigde Staten beperkt tot 0,5%, maar in Europa waren ze al groter (tussen de 3% en 4%) en in Japan daalde de Nikkei per saldo zelfs met bijna 6,5%. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Centrale bankiers zorgen voor verwarring

Al vanaf 22 mei is het sentiment op de aandelenmarkten omgeslagen. Tot die datum was de heersende mening op de markten dat geldkraan van de centrale banken volledig open zou blijven staan. Voorzitter Bernanke van de Fed heeft echter laten doorschemeren dat de koersen van aandelen en andere meer risicovolle beleggingen niet slechts één kant (omhoog) op kunnen gaan.

Centrale bankiers in de belangrijke regio’s hebben ook de afgelopen week bijgedragen aan de onduidelijkheid. In de Verenigde Staten hebben leden van het belangrijkste beleidsbepalende comité (FOMC) verschillende opvattingen geventileerd over de afbouw van de monetaire stimulansen. Hetzelfde gold voor gouverneur Kuroda van de Bank of Japan, terwijl er teleurstelling was dat ECB-president Draghi niet expliciet meldde dat de ECB ook een opkoopprogramma van obligaties zou starten.

Daarnaast presenteerde de Japanse premier (Shinzo Abe) een derde tranche van de Japanse herstelplannen, die als weinig vertrouwenwekkend werden beschouwd.

De afgelopen week werd de stemming onder inkoopmanagers in definitieve vorm bekend gemaakt. Voor Europa vielen deze mee hoewel ze onder de 50 uitkwamen. Maar er was enige teleurstelling over de daling die er voor de Amerikaanse industrie plaatsvond.

Amerikaanse autoverkopen trekken aan

Het geringe nieuws dat er op het gebied van bedrijven bekend werd, was in het algemeen positief. In Nederland maakte Ahold als een van de laatste bedrijven de resultaten over het eerste kwartaal bekend. De omzetstijging was met 4% tot € 10,1 miljard ongeveer in lijn met verwachting, maar de vooruitzichten voor de lange termijn zijn sterk. In de Verenigde Staten presenteerden zowel Ford als General Motors een behoorlijke stijging van de autoverkopen in mei, zij het dat deze toename voor Ford aanzienlijk hoger was dan voor General Motors. Omdat bij de laatste de meest winstgevende activiteiten wel fors stegen, boekte General Motors de beste maand sinds september 2008.

De komende week verwachten we geen bedrijfsnieuws van enige betekenis. Van het macrofront letten we vooral op gegevens over de industriële productie in Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie als geheel over april, die wellicht enige indicatie geven over een beginnend conjunctureel herstel. In Japan worden cijfers bekend gemaakt over de economische groei en de betalingsbalans en in de verenigde Staten over de ontwikkeling van de detailhandel in mei.

Relevante links

Filteren op