Aandelenmarkten stuiteren verder

World Economy

Nadat het sentiment op de financiële markten op donderdag 23 januari omsloeg met een tegenvallend cijfer over de Chinese industrie, zijn de markten de hele afgelopen week onrustig gebleven, zonder dat overigens het koersbeeld veel verder verslechterde. Op de meeste aandelenmarkten bleven de koersen op en neer gaan op de bereikte lagere niveaus. Per saldo leverden de meeste markten nog iets in, maar bijvoorbeeld de Amerikaanse S&P-500 en de Franse CAC-40 wisten zelfs nog iets te winnen ten opzichte van het lage niveau van vorige week vrijdag. Toch bleef het sentiment negatief en zochten beleggers wederom de veilige havens op in de vorm van Amerikaanse en Duitse staatsobligaties.

Op de meeste aandelenmarkten bleven de koersen op en neer gaan op de bereikte lagere niveaus. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het is vooral de angst met betrekking tot een terugval van economische groei in de opkomende landen die het sentiment bepaalt. Het geleidelijk verminderen van de stimulansen in het beleid van de Amerikaanse Federal Reserve brengt namelijk met zich mee dat er kapitaal uit veel van deze landen wordt teruggetrokken. Dit leidt tot in waarde dalende munten waarbij vergelijkingen worden getrokken met de valutacrises in de jaren negentig van de vorige eeuw. Hoewel de angst begrijpelijk is, vragen wij ons af of die wel gerechtvaardigd is. In de eerste plaats geldt voor veel landen - zoals Argentinië, Oekraïne en Thailand - dat de problemen van andere aard zijn en geïsoleerd moeten worden bezien. In de tweede plaats staan de meeste opkomende landen er nu veel beter voor dan vijftien en twintig jaar geleden, zowel op het gebied van de economische welvaart, als op het gebied van de betalingsbalansen. Met name de Chinese autoriteiten lijken voorts zeer vastbesloten om de problemen (in de financiële sector en met betrekking tot de kredietverlening) het hoofd te bieden en ze hebben er ook de instrumenten en middelen voor.

Positief economisch scenario wordt door cijfers ondersteund
Tegelijkertijd bevestigen de cijfers, die afgelopen week werden gepubliceerd, onze positieve verwachtingen ten aanzien van de wereldeconomie. Vooral de Verenigde Staten en - in mindere mate - Europa zijn de trekkers van de economische groei. Hoewel het aantal werkloosheidsuitkeringen in de Verenigde Staten eind januari wat is opgelopen en er ook minder positieve cijfers over de Amerikaanse huizenmarkt verschenen, is de economie in het vierde kwartaal van 2013 volgens eerste schattingen met 3,2% op jaarbasis gegroeid, vooral als gevolg van een fikse bijdrage van de particuliere consumptie. In Duitsland daalde de werkloosheid verder en ook uit Spanje kwamen goede cijfers over de economische groei. In de Verenigde Staten ging de Federal Reserve verder met het afbouwen van de stimulansen. Er werd nog eens USD 10 miljard van de obligatie-aankopen af gehaald en de teller staat nu op USD 65 miljard voor de komende maand. De verwachting is dat de nieuw benoemde voorzitter - Janet Yellen - dit beleid onverkort zal voortzetten.

In Europa liep in januari de economische sentimentsindicator - een combinatie van consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen - verder op, indicerend dat de vooruitzichten voor consumptie en bedrijfsinvesteringen verder verbeteren. Van de kant van de bedrijfsresultaten verschenen er de afgelopen week wisselende nieuwsberichten. Koninklijke Olie, dat twee weken geleden al een winstwaarschuwing afgaf, publiceerde teleurstellende resultaten, zowel in de upstream- als de downstreamactiviteiten. Het bedrijf kondigde wel een verhoging van het dividend aan tot USD 0,47 per aandeel, die positief door de markt werd gewaardeerd. Ook andere oliemaatschappijen blijken het trouwens moeilijk te hebben. Dat gold bijvoorbeeld voor Exxon Mobil en Chevron, die beide hun activiteiten en winst zagen teruglopen. Daar stonden overigens zeer sterke resultaten tegenover van Dow Chemical, terwijl ook verschillende andere bedrijven, zoals de farmaceuten Novartis en Pfizer en ook automobielproducent Ford, positief verrasten. Philips ten slotte zag zijn winst iets meer dan verwacht toenemen ondanks een lichte tegenvaller bij de gezondheidsdivisie. Mede omdat het bedrijf last heeft van valutaire tegenwind en de vooruitzichten als onzeker werden gekarakteriseerd, moest de koers daarop ruim 1% prijsgeven.

Nadruk ligt komende week op bedrijfsresultaten
De komende week kan er weer een behoorlijke stroom bedrijfsresultaten worden verwacht en ook op macro-economisch terrein zijn er belangrijke cijfers te verwachten. Uit het buitenland zullen de komende week de farmaceuten Merck, GlaxoSmithKline en Astra Zenica hun resultaten over het vierde kwartaal van 2013 presenteren. Daarnaast zijn de Zwitserse banken UBS en Credit Suisse aan de beurt en zullen ook de resultaten van Walt Disney het licht zien. In Nederland zijn de meest opvallende bedrijven AKZO Nobel, KPN en Nutreco en zullen voorts de vastgoedbedrijven Wereldhave, Unibail Rodamco en Eurocommercial Properties hun resultaten publiceren. Op macro-economisch gebied komt het belangrijkste nieuws uit de Verenigde Staten met de definitieve cijfers van de inkoopmanagers en aan het einde van de week natuurlijk de werkgelegenheid en werkloosheid over januari. Donderdag zal er voorts een persconferentie zijn van de Europese Centrale Bank over het monetaire beleid en zal ook de Bank of England haar rentebesluit (en eventueel andere beleidsmaatregelen) bekendmaken.

Filteren op