AEX hoger ondanks overwegend tegenvallende bedrijfsresultaten

Aandelencijfers grafiek

Deze week stond in het teken van bedrijfsresultaten, 170 van de aan de Standard & Poor's 500 genoteerde Amerikaanse bedrijven publiceerden deze week hun cijfers. 89 Stoxx Europe 600 bedrijven en 50 aan de Japanse Nikkei genoteerde ondernemingen gaven inzicht in hun omzet en resultaten over het eerste kwartaal. De gepresenteerde economische cijfers deze week tonen aan dat we in een periode van flauwte zitten.

De gepresenteerde economische cijfers deze week tonen aan dat we in een periode van flauwte zitten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

AEX hoger ondanks overwegend tegenvallende bedrijfsresultaten

In Nederland trapte Philips als eerste van de AEX-bedrijven de week af. De nettowinst was beter dan verwacht, maar de omzet viel licht tegen. Het bedrijf herhaalde de verwachting dat de eerste helft van 2013 zwak blijft. Beleggers reageerden teleurgesteld. Hiermee werd de trend gezet voor de andere Nederlandse bedrijven die met cijfers kwamen: Imtech, Arcadis, Ballast Nedam, CSM, Heineken, Unilever en KPN. Allen wijten de zwakke resultaten aan moeilijke marktomstandigheden en hebben last van de zwakke Europese economie.

Uitblinker in positieve zin was deze week Randstad. Beleggers reageerden zeer enthousiast op de cijfers en waardeerden het aandeel na publicatie donderdagochtend bijna 8% hoger. Ondanks de matige kwartaalcijfers en onzekere vooruitzichten, wist de Amsterdamse beurs zich op te trekken aan de positieve ontwikkelingen op met name de Amerikaanse beurzen.

Grote claimemissie KPN

KPN kondigde, behalve zwakke kwartaalcijfers en het schrappen van het dividend, ook de lang verwachte details over de claimemissie aan. Het gaat om een 2 aandelen voor 1-emissie, tegen een uitgifteprijs van EUR 1,06 per aandeel. Dat houdt een korting in van 62% op de slotkoers van 24 april en van 35% op de theoretische waarde van het aandeel KPN na de emissie. Door de uitgifte verdriedubbelt het aantal uitstaande aandelen tot 4,3 miljard.

KPN gebruikt de opbrengst om de balans te versterken, omdat het bedrijf het kredietprofiel investment grade wil behouden, en voor investeringen. In de periode 2013 - 2105 investeert het bedrijf minder dan EUR 7 miljard in het verbeteren van het netwerk en het verhogen van het belang in de glasvezel joint venture Reggeborgh. Grootaandeelhouder América Móvil zal zoals gemeld de claimemissie ondersteunen.

De registratiedatum voor de emissie is 25 april. De uitoefentermijn loopt van 26 april tot 14 mei. Na de emissie bedraagt de nettoschuld/ EBITDA ratio 2,2% eind van het kwartaal. Dat is conform de doelstelling van KPN. Meer informatie over deze claimemissie vindt u op onze website.

Bedrijfscijfers in de Verenigde Staten min of meer conform verwachting

In de VS hebben inmiddels 237 bedrijven die genoteerd zijn aan de S&P500 hun resultaten gepubliceerd. In 73% van de gevallen waren de winsten hoger dan verwacht, maar bij 56% waren de omzetten lager dan analisten hadden voorspeld. Op basis van de tot nu toe gepubliceerde eerste kwartaalcijfers is per saldo de samengestelde winst van de S&P500 bedrijven met 1,1% gedaald. Als dit zo doorgaat dan betekent dit de eerste jaar-op-jaar daling sinds 2009. Dit is min of meer conform de gemiddelde verwachting van analisten.

Economische cijfers geven weinig impulsen

De laatste weken hebben de markten te maken met in toenemende mate wat tegenvallende economische cijfers. Dit leidt tot een toenemende twijfel over de groei van de wereldeconomie voor de rest van dit jaar en voor 2014. De gepubliceerde cijfers zijn echter in lijn met onze verwachting. De gevolgen van de belastingverhogingen in de Verenigde Staten eerder dit jaar worden nu meer zichtbaar en een aantal tijdelijke meevallers van eerder dit jaar vallen nu weg.

In Japan daarentegen lijkt de forse daling van de Yen nu effect te sorteren. Het nadeel is echter dat een dergelijke wisselkoersbeweging eigenlijk een 'zero sum game' is. Hiermee bedoelen we dat Japan eigenlijk groei van elders naar zich toe trekt. Met name Europa lijdt hieronder. De verwachting is dan ook dat de Europese Centrale Bank de beleidsrente volgende week zal gaan verlagen.

In de Verenigde Staten lijken de beleidsmakers van de Federal Reserve (FED) hun toon ten aanzien van het grootschalige obligatie-opkoopprogramma wat bij te stellen. Naar aanleiding van de vorige beleidsvergadering leek het erop dat er steeds meer stemmen opgingen om het programma dit jaar al geleidelijk af te bouwen. Echter, de laag blijvende inflatie in de VS en de maar langzaam dalende werkloosheid ondersteunen de argumenten van de voorstanders van het stimuleringsprogramma om voorlopig nog door te gaan. De beurzen reageerden hierop positief. Volgende week komt de Federal Open Market Committee weer bijeen voor haar tweedaagse vergadering. Dan horen we waarschijnlijk meer.

Met vriendelijke groet,

Mark Schneiders,