Amerikaanse aandelen dalen ondanks betere cijfers

-American Stock Exchange beurs

De mondiale financiële markten verkeerden de afgelopen week in het algemeen in een optimistische bui met stijgende koersen op zowel de aandelenmarkten als de obligatiemarkten. De enige dissonant was de Amerikaanse aandelenmarkt, waar de koersen donderdag iets lager stonden dan vorige week vrijdag.

Amerikaanse aandelen dalen ondanks betere cijfers Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Uiteraard speelt de spanning tussen Rusland en de westerse landen nog steeds maar beleggers lijken er – ondanks het verbale geweld tussen Poetin en Obama – gerust op te zijn dat de situatie niet escaleert naar Oost Oekraïne, Moldavië of andere landen in de regio. Inmiddels kan Oekraïne, dat er economisch gezien belabberd voorstaat, rekenen op steun van het IMF ter waarde van $ 27 miljard. In de eurozone werd de blik verlegd naar redelijke cijfers over de economie. De stemming onder inkoopmanagers verslechterde weliswaar enigszins, maar de verslechtering was beperkt en de bijbehorende index handhaafde zich in positief territorium boven de 50. In Duitsland liep ook de Ifo-index – een goede maatstaf voor het vertrouwen onder ondernemers –  iets terug. Dit had  ongetwijfeld te maken met de spanningen rondom de Krim, maar de index staat nog steeds op een buitengewoon comfortabel niveau. In de Verenigde Staten werden afgelopen week positieve cijfers gepubliceerd over de arbeidsmarkt (het aantal werkloosheidsuitkeringen) en het consumentenvertrouwen (door de Conference Board). In tegenstelling tot wat voor de zojuist besproken Ifo-index werd beschreven, geldt dat het Amerikaanse consumentenvertrouwen zich nog steeds op een relatief laag niveau bevindt. De orders voor duurzame goederen zijn in februari – ondanks het toen nog strenge winterweer – sterker dan verwacht (2,2%) gestegen, vooral door de stijging van orders voor transportmiddelen. Dit kan de beperkte daling van de koersen op de Amerikaanse aandelenbeurzen echter amper verklaren. Die verklaring moet volgens mij meer worden gezocht in het feit dat vijf banken, die bij de Federal Reserve onder toezicht staan, niet door de stresstest kwamen. Citigroup, Royal Bank of  Scotland, HSBC en Santander hebben echter nog wel de mogelijkheid om hun kapitaalplannen aan te passen om goedkeuring te krijgen, iets wat Goldman Sachs en Bank of America eerder al hadden gedaan.

Beurzen van opkomende landen stijgen het sterkst
De Europese aandelenbeurzen hebben de onrust omtrent Oekraïne verder van zich afgeschud en stegen tussen 0,5% (Verenigd Koninkrijk)en bijna 2% (AEX). De beurzen in de opkomende landen (2,3%) en vooral die in Latijns Amerika (5,1%) stegen echter nog sterker. Daarmee waren de Amerikaanse beurzen de verliezers van de afgelopen week. De breed gespreide S&P-500 moest 0,9% prijsgeven en de technologiebeurs Nasdaq zelfs 2,9%. Er was amper richtinggevend bedrijfsnieuws, hoewel Microsoft bekend maakte dat het zijn Officepakket geschikt gaat maken voor de I-pad van Apple. De nieuwe CEO, Satya Nadella – de opvolger van Steve Ballmer – geeft daarmee impliciet toe dat Microsoft de slag op mobiel terrein een beetje gemist heeft. Schattingen voor de extra omzet die deze stap van ’s werelds meest dominante softwarepakket lopen uiteen van $ 1 miljard tot $ 7 miljard ofwel 2 tot 5% van de totale omzet. Het aandeel Microsoft – dat wel eens als een zwakke broeder in de sector wordt genoemd – staat inmiddels op de hoogste koers in tien jaar. Afgelopen week was er ook weinig nieuws over Nederlandse bedrijven. De AEX sloot donderdag op 398,59, een stijging met 1,8% ten opzichte van vorige week vrijdag. Vanmorgen liep de index weer op tot net boven de 400.

Rente blijft onder neerwaartse druk
De kapitaalmarktrente beweegt zich binnen een nauwe bandbreedte. Dalende inflatie houdt de rente op staatsobligaties onder neerwaartse druk en bedrijfsobligaties worden daarin meegetrokken, geholpen door veel vraag bij nieuwe emissies. De afname van de inflatie in veel landen voedt de vrees voor deflatie. Dit zet de rente op overheidsobligaties onder druk. In Europa daalt de rentestructuur over alle looptijden in gelijke mate, maar in de Verenigde Staten vindt enige vervlakking plaats van de rentestructuur plaats omdat de korte looptijden licht oplopen als gevolg van de verwachting dat de Federal Reserve haar tarieven wat eerder verhoogt dan eerder verwacht. In de eurozone speelden de uitlatingen van Bundesbankpresident Jens Weidmann, dat hij niet perse tegen een obligatie-opkoopprogramma van de ECB is (mits geen monetaire financiering van overheidsschuld plaatsvindt) een rol bij de neerwaartse druk op de rente. De vooruitzichten voor bedrijfsobligaties blijven goed. Dit heeft te maken met positieve verwachtingen voor de mondiale economie, de gunstige fundamentele ontwikkeling binnen bedrijven en het gunstige emissieklimaat, waarin nieuwe leningen makkelijk worden opgenomen. Daarom is er ruimte voor enige verdere verkrapping van het renteverschil met staatsleningen

Alle ogen gericht op de Amerikaanse werkgelegenheidscijfers
Het nieuws blijft ook de komende week weer gericht op macro-economische indicatoren. Gepland bedrijfsnieuws valt er niet te verwachten nu het resultatenseizoen is afgelopen en we nog een week of drie moeten wachten op de resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar. De meeste aandacht zal deze week uitgaan naar de Amerikaanse arbeidsmarkt en naar de rentevergadering van de Europese Centrale Bank (ECB). De grote vraag is of de Amerikaanse arbeidsmarkt in maart het strenge winterweer van de voorgaande drie maanden van zich heeft afgeschud. Dat zou moeten resulteren in een werkgelegenheidsgroei van meer dan 200.000 banen en wellicht tot een daling van de werkloosheid tot op of onder de 6,5% van de beroepsbevolking, een ijkpunt dat de Federal Reserve net heeft laten vallen als grens voor renteverhogingen. De vergadering van de ECB is interessant omdat er wellicht signalen worden afgegeven voor veranderingen in het beleid, hoewel het daarvoor vermoedelijk nog te vroeg is. Verder komen er de komende week veel gegevens over de inflatie in veel landen en ook over de fabrieksorders in Duitsland.

Filteren op