AEX hoger ondanks overwegend tegenvallende bedrijfsresultaten

Aandelencijfers grafiek

Deze week stond in het teken van bedrijfsresultaten, 170 van de aan de Standard & Poor's 500 genoteerde Amerikaanse bedrijven publiceerden deze week hun cijfers. 89 Stoxx Europe 600 bedrijven en 50 aan de Japanse Nikkei genoteerde ondernemingen gaven inzicht in hun omzet en resultaten over het eerste kwartaal. De gepresenteerde economische cijfers deze week tonen aan dat we in een periode van flauwte zitten.

De gepresenteerde economische cijfers deze week tonen aan dat we in een periode van flauwte zitten. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

AEX hoger ondanks overwegend tegenvallende bedrijfsresultaten

In Nederland trapte Philips als eerste van de AEX-bedrijven de week af. De nettowinst was beter dan verwacht, maar de omzet viel licht tegen. Het bedrijf herhaalde de verwachting dat de eerste helft van 2013 zwak blijft. Beleggers reageerden teleurgesteld. Hiermee werd de trend gezet voor de andere Nederlandse bedrijven die met cijfers kwamen: Imtech, Arcadis, Ballast Nedam, CSM, Heineken, Unilever en KPN. Allen wijten de zwakke resultaten aan moeilijke marktomstandigheden en hebben last van de zwakke Europese economie.

Uitblinker in positieve zin was deze week Randstad. Beleggers reageerden zeer enthousiast op de cijfers en waardeerden het aandeel na publicatie donderdagochtend bijna 8% hoger. Ondanks de matige kwartaalcijfers en onzekere vooruitzichten, wist de Amsterdamse beurs zich op te trekken aan de positieve ontwikkelingen op met name de Amerikaanse beurzen.