Brede steun voor de aandelenbeurzen

Aandelencijfers

De internationale aandelenmarkten waren de afgelopen week wederom positief gestemd. Geholpen door enkele gunstige macrocijfers, beter dan verwachte winstcijfers bij een paar belangrijke bedrijven en een succesvolle veiling van staatsleningen met diverse looptijden in Spanje, sloten de meeste beurzen donderdag met een winst van 0,4% tot 1,1% ten opzichte van vrijdag 3 mei. Duitsland (+ 1,7%) en vooral Japan (+3,6%) deden het zelfs aanmerkelijk beter.

De gunstige macrocijfers kwamen vooral uit de Verenigde Staten, waar de wekelijkse werkloosheidscijfers verder daalden. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Plosser stelt markten teleur

De gunstige macrocijfers kwamen vooral uit de Verenigde Staten, waar de wekelijkse werkloosheidscijfers verder daalden. Charles Plosser, president van de Federal Reserve Bank van Philadelphia (die dit jaar overigens niet stemgerechtigd is in het belangrijkste beleidsbepalende comité van het stelsel van centrale banken), verwacht dat de werkloosheid eind dit jaar al onder de 7% van de beroepsbevolking komt. Hij stelt daarom voor al op korte termijn de extra stimulerende monetaire maatregelen af te bouwen.

Dat was een teleurstelling voor de financiële markten. Sommige indices moesten dan ook donderdag - mede door een licht stijgende kapitaalmarktrente – enig terrein prijsgeven. Dat was bijvoorbeeld het geval met de Amerikaanse S&P-500 en de Dow Jones. Maar ook met de Franse CAC-40, die last had van tegenvallende cijfers over de Franse economie. Dit laatste bevestigde nogmaals dat Frankrijk achter blijft bij de Duitse economie. Daar wezen de industriële productie en ook de orders op een blijvend positieve gang van zaken.

De sterke stijging van de Japanse Nikkei-225 kwam voor een belangrijk deel op het conto van een verder dalende Japanse yen, tot een niveau dat sinds oktober 2008 amper meer is gezien. Andere markten wisten zich op te trekken aan beter dan verwachte bedrijfsresultaten. Dat was in Nederland het geval, waar ING, Arcelor Mittal en SBM Offshore bijdroegen aan de hoogste stand van de AEX dit jaar (tot boven de 360 punten, in de ochtend van 10 mei).

Relevante links