Wederom een slechte week

Avondrood lucht wolken

Ook de tweede week van juni bracht verliezen op de internationale aandelenmarkten. De achterliggende oorzaak is nog steeds de ongerustheid op de financiële markten omtrent het (te vroeg) beëindigen van het ruime monetaire beleid in de Verenigde Staten. Opvallend genoeg bleven de koersdalingen in de Verenigde Staten beperkter dan in de rest van de wereld. Vooral in Azië - zowel Japan als het opkomende deel - waren de koersverliezen fors.

Het blijft opvallend dat de markten - zowel de aandelen- als de obligatiemarkten - zo heftig reageren op een vroegtijdige afbouw van de stimulansen door de Fed. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Macro-nieuws wordt weer positiever

Het blijft opvallend dat de markten - zowel de aandelen- als de obligatiemarkten - zo heftig reageren op een vroegtijdige afbouw van de stimulansen door de Fed. De andere kant van dezelfde medaille is immers dat de Amerikaanse economie er beter voorstaat. Dat laatste zien we geleidelijk aan terug in de cijfers.

Eind vorige week bleken er meer banen in mei bij te zijn gekomen dan gemiddeld genomen was verwacht. Deze week werd bekend dat het ondernemersvertrouwen in het Amerikaanse midden- en kleinbedrijf sterker is verbeterd dan verwacht en dat is op termijn erg gunstig voor de Amerikaanse werkgelegenheid. Op zijn beurt is dat weer positief voor het aantal inkomens en dus voor het potentieel van de particuliere consumptie.

Ook uit Europa kwamen er positieve berichten. De industriële productie in de eurozone als geheel en ook in Frankrijk - toch beschouwd als een van de zwakke broeders in de regio - trekt sterker aan dan verwacht en dat leidt tot positievere vooruitzichten. In dit licht bezien zijn de koersdalingen op de aandelenmarkten (met circa 0,5% in de Verenigde Staten, bijna 2% in Europa, bijna 3,5% in Japan en ruim 3% in de opkomende markten) opmerkelijk te noemen.

Relevante links