Fed maakt nog steeds geen haast

Federal Reserve

Deze week waren er drie zaken die de ontwikkelingen op de beurzen bepaalden: de besluiten van de Amerikaanse centrale bank (Fed), de acties van de Europese Centrale Bank (ECB), de beursgang van Alibaba en natuurlijk het referendum in Schotland.

Zoals verwacht werd het ondersteuningsprogramma met wederom USD 10 miljard teruggebracht naar USD 15 miljard per maand Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Allereerst de Amerikaanse centrale bank. Zoals verwacht werd het ondersteuningsprogramma met wederom USD 10 miljard teruggebracht naar USD 15 miljard per maand. De Fed gaf verder aan het programma te beëindigen (lees: de laatste USD 15 miljard te stoppen) als de economie en de arbeidsmarkt verder blijven verbeteren. Belangrijk was het signaal dat de Fed nog steeds rustig aan wil doen met toekomstige renteverhogingen. In zijn verklaring herhaalde de Fed de bewoording 'considerable time' en gaf aan dat het tijdstip van de eerste renteverhoging afhankelijk is van de economische ontwikkelingen. Met andere woorden: het tijdstip staat zeker nog niet vast. Dit stelde de markten gerust. De centrale bank gaf wel aan dat de rente in 2015 en 2016 wellicht sterker zal worden verhoogd dan eerder aangegeven. Wij denken dat dit niet erg is. Sterker nog, het is een bevestiging dat de economie sterk genoeg is om op zijn eigen benen te staan. Zo lang de inflatie laag blijft, is er daarom geen reden om wakker te liggen van toekomstige renteverhogingen.

ECB blijft markten ondersteunen

Een tweede belangrijke gebeurtenis deze week was de eerste TLTRO (Targeted Long Term Refinancing Operation), waarmee de ECB voor een periode van maximaal vier jaar geld zal lenen aan banken. Via de TLTRO's in september en december kan maximaal ongeveer EUR 400 miljard worden geleend. De centrale bank heeft bovendien aangegeven bereid te zijn om via de geplande acht operaties in totaal een bedrag van EUR 1.000 miljard uit te lenen. Vergeleken met andere financieringsbronnen zijn de kosten van TLTRO-geld gunstig voor banken. Het is echter denkbaar dat de vraag van banken relatief langzaam op gang komt en dat vooral in december bedragen onder de TLTRO's opgenomen worden. Dit leek inderdaad het geval te zijn. De totale vraag van EUR 83 miljard bleef achter bij de verwachtingen. De TLTRO's maken deel uit van een uitgebreid pakket maatregelen van de ECB, waaronder de uitgebreide beoordeling van banken en het opkoopprogramma voor door activa gedekte effecten (asset-backed securities en covered bonds). Al deze maatregelen bij elkaar beginnen een heel indrukwekkend pakket te vormen, dat de markten moet (blijven) ondersteunen.

Er komt schot in de beurs

Vrijdagmorgen was er de (voorlopige) uitslag van het referendum in Schotland. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de uitslag 'nee' geworden, wat betekent dat er geen afscheiding komt. Voor de beurzen is dit zonder twijfel het beste scenario. Beurzen houden niet van onzekerheid en een afsplitsing van Schotland had veel onzekerheid met zich meegebracht, op diverse fronten. Het Schotse 'nee' gaf de beurs daarom vrijdag een extra zetje in de rug. De Amsterdamse beurs kende vorige week sowieso een goede week, waarbij het hoogste punt in de afgelopen twaalf maanden werd bereikt. Al met al lijkt er langzamerhand meer schot in de Amsterdamse beurs te komen, na een per saldo redelijk zijwaartse beweging over de eerste acht maanden van het jaar. Ook het Britse pond reageerde positief op de Schotse uitslag. Nadat deze munt de afgelopen weken wat onder druk had gelegen door de Schotse onzekerheid, werd aan het eind van de week niet alleen het verlies van de afgelopen tijd goedgemaakt, maar werd zelfs een nieuw hoogtepunt ten opzichte van de euro neergezet.

Beursgang Alibaba en vooruitblik

Op vrijdag vond tot slot de beursgang van Alibaba plaats. Het grote Chinese internetbedrijf kreeg een beursnotering aan de New York Stock Exchange. Alibaba had een bandbreedte voor de introductiekoers aangekondigd van USD 66 tot 68 per aandeel. De uiteindelijke uitgiftekoers werd op USD 68 geprikt. Alibaba bestaat uit de drie leidende Chinese online retailing platforms: (1) Taobao Marketplace, China's grootste 'consumer-to-consumer' winkelsite. Dit het best te vergelijken met eBay en Marktplaats; (2) Tmall, China's grootste online koopsite voor merkartikelen waar bedrijven hun artikelen aan consumenten te koop aanbieden; en (3) Juhuasuan, China's meest populaire online marktplaats voor groepsinkopen. Hier verzamelen ze klanten om gezamenlijk voordelig een product te laten kopen, te vergelijken met Groupon. Deze drie sites maken ruim 80% uit van Alibaba's omzet in 2014 en zijn verantwoordelijk voor 84% van China's online shopping industrie. Of het interessant is om na de beursgang Alibaba te kopen hangt geheel af tegen welke prijs. Op moment van schrijven moest de notering nog beginnen, maar duidelijk is wel dat het Chinese bedrijf niet over belangstelling te klagen heeft.

Voor volgende week staat er niet veel bedrijfsnieuws op de agenda. Kwartaalcijfers mogen we pas weer vanaf begin oktober verwachten. Macro-economisch nieuws komt er wel. In de Verenigde Staten mogen we volgende week onder andere diverse inkoopmanagersindices (PMI's) verwachten. Verder komen er in de VS volgende week nog de orders voor duurzame goederen, een nieuwe taxatie van de economische groei in het tweede kwartaal en het consumentenvertrouwen volgens de universiteit van Michigan. Inkoopmanagersindices mogen we volgende week ook verwachten in de Eurozone en China. In Duitsland worden volgende week ook nog cijfers over het bedrijfsklimaat (IFO) bekendgemaakt.

In afwezigheid van Ben Steinebach is deze blog deze week geschreven door Leo de Jong.