ABN AMRO komt terug op een vriendelijk gestemde beurs

Zakenman bekijkt beurskoersen op beeldscherm

Na een adempauze van twee weken hebben de aandelenbeurzen wereldwijd afgelopen week de opgaande lijn weer opgepakt. Een dalende kapitaalmarktrente en positief macro-economisch nieuws waren de belangrijkste drijfveren. Meer dan wat in de titel hierboven staat kan en zal ik niet over de beursgang zeggen, maar het is wel erg plezierig dat deze plaatsvindt in een vriendelijk beursklimaat.

Dat beursklimaat werd in gunstige zin beïnvloed door een dalende kapitaalmarktrente. In de Verenigde Staten liep de tien-jaarsrente terug van 2,33% vorige week vrijdag tot 2,26% op donderdag. In de eurozone waren de dalingen zelfs nog wat groter: in Duitsland, Frankrijk en Nederland met 13 basispunten tot respectievelijk 0,48%, 0,80% en 0,65% en in Spanje met zelfs 15 basispunten tot 1,69%.

Vandaag zal S&P mogelijk besluiten om de kredietwaardigheid van de Nederlandse overheid te verhogen. Nadat de rating twee jaar geleden werd verlaagd van AAA tot AA+, zou ons land weer terugkeren in het selecte clubje met een triple A-status. Daarmee zou Nederland het eerste land zijn dat de hoogste status van kredietwaardigheid weer terug krijgt na een verlaging. Een verhoging van het oordeel zou een beloning zijn voor de verbeteringen die de Nederlandse economie en de Nederlandse overheidsfinanciën de afgelopen jaren hebben doorgemaakt.

Weer eens een paar goede macrocijfers

De macro-economische cijfers die de afgelopen week werden gepubliceerd, waren in het algemeen redelijk tot goed en ondersteunden eveneens het positieve beursklimaat. In Duitsland steeg de ZEW-index (van het Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung) voor het eerst sinds maart. De index steeg in november van 1,9 tot 10,4 en dat geeft aan dat beleggers positiever zijn over de Duitse economie. Een vergelijkbare index voor de eurozone daalde wel licht (van 30,1 tot 28,3), maar staat op een veel hoger niveau.

Ook in de Verenigde Staten stegen de eerste conjunctuurindicatoren die over november werden gepubliceerd. Dat gold zowel voor de Empire State Manufacturing-index als voor de Philadelphia Fed-index. Het is een indicatie dat de economische activiteiten aan de Amerikaanse oostkust weer toenemen, na een paar maanden van verslechtering. Dat was ook te zien in een stijging van de verwerkende industrie in de hele Verenigde Staten met 0,4% in oktober, waar een stijging met 0,2% was verwacht. Een tegenvaller was overigens de daling van het aantal in aanbouw genomen Amerikaanse woningen met 11% in oktober.

Centrale banken geven meer duidelijkheid

Zowel de Amerikaanse Federal Reserve (de Fed) als de Europese Centrale Bank (ECB) gaven de afgelopen week wat meer duidelijkheid over hun beleid voor de komende maanden. Uit de – deze week gepubliceerde – notulen van de Fed van de vergadering in oktober kan worden afgeleid dat een renteverhoging in december zeer waarschijnlijk is. Een aantal leden van het beleidsbepalende comité (waaronder vice-voorzitter Fischer, Lockhart en Mester) liet aan duidelijkheid weinig te wensen over. De Amerikaanse economie zou een renteverhoging volgens hen kunnen dragen. Duidelijkheid daarover zou volgens Fischer ook bijdragen aan rust op de financiële markten.

Ook de ECB leverde wat meer duidelijkheid over zijn beleidsintenties. Hoewel de inflatie over oktober naar boven werd bijgesteld (van 0,0% tot 0,1%), zijn de beleidsmakers in Frankfurt niet gerust over de toekomstige prijsontwikkeling. Hoofdeconoom Peter Praet, stelde dat de ramingen voor 2016 en 2017 waarschijnlijk neerwaarts zullen worden bijgesteld en dus verder onder de doelstelling van 2% zullen komen te liggen. Daarmee wordt het waarschijnlijker dat de ECB in december zal besluiten om het opkoopprogramma van obligaties te intensiveren (van EUR 60 miljard tot EUR 80 miljard per maand) en te verlengen tot na september 2016. Bovendien is een verdere verlaging van de depositorente van -0,2% tot -0,3% waarschijnlijk.

Weinig bedrijfsnieuws op optimistisch gestemde beurzen

Wereldwijd zijn de koersen op de aandelenbeurzen de afgelopen week gestegen. Alleen de Aziatische beurzen bleven wat achter. De gemiddelde koersstijging bedroeg zowel in de Verenigde Staten als in Europa circa 3%.

In de Verenigde Staten bereidt zaadveredelaar Monsanto een bod voor op sectorgenoot Syngenta. Ook het ChemChina toonde overigens interesse voor het waardevolle Syngenta, dat met een koersstijging van 9% werd beloond.

In Europa deed gasleverancier Air Liquide een bod ter waarde van ruim USD 13 miljard op het Amerikaanse Airgas, waardoor de grootste leverancier van industriële gassen ter wereld zou ontstaan.

In Nederland stond DeltaLloyd positief in de belangstelling. Het bedrijf heeft een nieuwe financieel directeur aangetrokken (Clifford Abrahams, die van Aviva over komt) en het concern werd door SNS-bank positief beoordeeld, waardoor de koers op woensdag met ruim 10% steeg. De AEX klom de afgelopen week met 3,4% op tot 469 punten op donderdag. Vanmorgen moest de Amsterdamse hoofdindex echter weer bijna 2 punten prijsgeven op ruim 467 punten.

Het is macro-nieuws dat de klok slaat

De komende week is er slechts macronieuws te verwachten. Daar zitten overigens wel een paar interessante zaken tussen die de markten in beweging kunnen zetten. Het begint direct op maandag met de publicatie van het sentiment onder inkoopmanagers in november in China, in een aantal Europese landen en de Verenigde Staten. Het betreft dan een eerste schatting van de stemming in de industrie. Later in de week worden vergelijkbare cijfers in de dienstensectoren gepubliceerd. Vooral de cijfers in de industrie in China en de Verenigde Staten zullen met argusogen worden bekeken, omdat deze de afgelopen maanden tekenen van verzwakking hebben vertoond.

Uit de Verenigde Staten komen verder gegevens over de economische groei in het derde kwartaal (tweede schatting) en over het consumentenvertrouwen in november (zowel van Conference Board als van de Universiteit van Michigan). Daarnaast worden ook gegevens bekend gemaakt over de verkopen van nieuwe woningen in oktober, die interessant zijn in het licht van de daling van het aantal in aanbouw genomen woningen, die afgelopen week werd gepubliceerd.

Verder zullen in Europa veel cijfers worden gepresenteerd over het ondernemersvertrouwen. De belangrijkste twee komen uit Duitsland (de Ifo-index) en uit België (dat vaak een goede indicatie geeft voor de rest van Europa). Ook in Nederland worden nieuwe gegevens gepubliceerd over het ondernemersvertrouwen in november. In de Europese Unie als geheel zal de zogeheten Economic Sentiment Indicator (een combinatie van consumenten- en producentenvertrouwen) over november worden gepubliceerd. Tot slot komen er nog cijfers over de inflatie uit België en Japan. Op donderdag zal de Amerikaanse beurs gesloten zijn vanwege Thanksgiving.