Aandacht weer op bedrijfsnieuws

Bespreking van financiële resultaten

Beleggers hadden deze week veel om naar uit te kijken. Behalve macro-economische cijfers, onder andere over de inflatie en speeches van presidenten van Amerikaanse centrale banken, barstte ook het cijferseizoen los.

Afgelopen dinsdag kwam er een abrupt eind aan zes dagen van optimisme op de financiële markten Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Na een kwartaal dat gekenmerkt werd door onrust op financiële markten, met name door een terugvallende groei in de opkomende markten, is het spannend om te zien in hoeverre de winsten van multinationals hieronder hebben geleden. 36 van de in de S&P500 index opgenomen bedrijven presenteerden hun derde kwartaalcijfers. Daaronder de grote Amerikaanse banken en toonaangevende bedrijven als Intel, Johnson & Johnson, Schlumberger en vrijdag General Electric. Met name de cijfers van Schlumberger zijn interessant om te zien hoe de oliesector er nu voorstaat. In Europa kwamen de Duitse software-ontwikkelaar SAP, luxe goederenfabrikant LVMH en voedingsmiddelengigant Nestlé met derde kwartaalcijfers. In Nederland stonden ASML en Unilever in de spotlights. Ook konden beleggers zich verheugen op grote overnames en aankondigingen van beursdebutanten.

Zorgen nemen toe?

Afgelopen dinsdag kwam er een abrupt eind aan zes dagen van optimisme op de financiële markten. In reactie op tegenvallende im- en exportcijfers uit China daalden de koersen van 'risky assets' (risicovolle beleggingen) zoals aandelen, olie en basismetalen (zoals koper en zink). Als redenen worden hiervoor aangegeven:

• Dalende inflatie in China, de Verenigde Staten en Europa,
  • een aanzienlijk lager vertrouwen van Duitse beleggers in hun economie (ZEW-index),
  • speeches van Amerikaanse centrale bank (Fed) presidenten die beleggers weinig houvast geven over het moment waarop zij zullen besluiten de rente te verhogen en
  • het steeds verder wegglijden van de valuta's van met name grondstof-exporterende opkomende landen zoals Colombia, Rusland, Indonesië, Brazilië en Zuid-Afrika.

Dit alles leidt tot onzekerheid over de stand van de wereldeconomie. Dat is iets waar beleggers niet van houden. Dit leidt tot volatiele markten. Op korte termijn delen wij deze zorgen. We denken daarom dat de Fed de rente pas volgend jaar gaat verhogen.

Donderdag schudden beleggers deze zorgen van zich af. Steeds meer economen denken, net als wij, dat de rente langer laag blijft. Dit zorgde voor een positief sentiment. Een hogere rente maakt beleggen in aandelen doorgaans onaantrekkelijker.

Begin van nieuwe overnamecyclus?

Naast bedrijfsresultaten stonden ook veel grote overnames in de belangstelling. De Belgisch-Amerikaanse brouwer AB InBev doet een bod op haar Zuid-Afrikaanse concurrent SAB-Miller. Dit zijn de nummers 1 en 2 van de wereldwijde biermarkt. Het bod van ruim USD 100 miljard moet voor USD 60 miljard gefinancierd worden door de uitgifte van obligaties. Hetzelfde geldt voor de aangekondigde overname van computerfabrikant Dell dat EMC, leverancier van cloud-diensten, overneemt. Voor deze overname wordt USD 45 miljard geleend via de uitgifte van obligaties. De lage rentestand maakt het voor bedrijven makkelijker om dit soort overnames te financieren.

Naast overnames komen er ook nieuwe bedrijven naar de beurs. Op het Damrak werd het aandeel Intertrust verwelkomd. De emissieprijs van het aandeel bedroeg EUR 15,50. In Italië werd de beurgang van Ferrari aangekondigd. Het Italiaanse sportautomerk krijgt naar verwachting deze maand nog een notering aan de New York Stock Exchange.

Bedrijfscijfers vallen mee

Amerikaanse bedrijven lopen voorop als het gaat om de snelheid waarmee men bedrijfscijfers weet te publiceren. De resultaten van de vijf grootste Amerikaanse banken waren min of meer in lijn met de verwachtingen. Negatieve uitschieter was woensdag het aandeel Wal-Mart. Het grootste supermarktconcern ter wereld verwacht een fors lagere winst volgend jaar. Oorzaak zijn de verhoging van het minimumloon van USD 9,- naar USD 10,- per uur en investeringen in nieuwe onlineverkoopkanalen. De koers daalde met bijna 10% en Wal-Mart werd hiermee bijna USD 20 miljard minder waard. Positiever nieuws viel er te melden door het Duitse SAP. De software-ontwikkelaar verwacht dat de omzet en winst uit cloud-activiteiten de komende jaren verder zullen toenemen. De Nederlandse beursparel, chipmachinefabrikant ASML, presenteerde woensdag haar derde kwartaalcijfers. ASML-topman Wennink liet zich daarbij voorzichtig uit over de toekomst. 'Chipfabrikanten zijn terughoudender geworden met bestellingen door de vertraging in de groei van de Chinese economie'.

's Werelds grootste voedingsmiddelenbedrijf Nestlé is voorzichtiger geworden over de stijging van de verkopen in 2015. Tijdens de presentatie van de derde kwartaalcijfers wees topman Paul Bulcke onder meer op een langzamer verwacht herstel van de verkopen in China. Verder had het bedrijf last van het verkoopverbod van Maggi noedels in India. Ook de komende week kunnen beleggers zich verheugen op meer bedrijfsnieuws. Met name van Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven. De verwachtingen zijn niet hoog gespannen. Maar in deze markt, die omgeven wordt door veel onzekerheid, kunnen zowel positieve als negatieve verrassingen zorgen voor grote uitslagen.

De blog van Ben Steinebach is deze week geschreven door Mark Schneiders.