Aandelenmarkten stabiliseren, maar blijven nerveus

Zakenman kijkt door raam

Afgelopen week leken de aandelenmarkten per saldo wat te stabiliseren. Maar hoewel de daling (in ieder geval voor dit moment) tot staan lijkt te zijn gebracht, blijft de stemming wel nerveus. Zo blijven de koersuitslagen gedurende de dag groot. Dat is niet altijd in de slotkoers terug te zien. Zo sloot de AEX gisteren zo’n 2 punten lager.

Afgelopen week lieten de macro-economische cijfers zien dat de economie van zowel de VS als Europa over het algemeen goed bestand is tegen de huidige Chinese ontwikkelingen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Wat de slotkoers echter niet vertelt, was dat er gedurende de dag een dikke winst van 7 punten op de borden had gestaan, die gedurende de dag dus verloren was gegaan. Andere aandelenmarkten vertonen momenteel een vergelijkbaar beeld. Als we kijken naar het technisch beeld van de AEX, dan vallen daar op dit moment nog geen duidelijke conclusies uit te trekken. Belangrijk is dat de steun rond 400 het houdt. Hier vinden we niet alleen de bodem van eind augustus, maar ook de onderkant van de lange termijn opgaande trend.

Macrocijfers over het algemeen goed

Afgelopen week lieten de macro-economische cijfers zien dat de economie van zowel de VS als Europa over het algemeen goed bestand is tegen de huidige Chinese ontwikkelingen. Zo werd de taxatie voor de Amerikaanse economische groei in het tweede kwartaal wederom naar boven bijgesteld: van 3,7% naar 3,9%. In de VS zagen we ook een stijging van het consumentenvertrouwen, de huizenprijzen en de particuliere bestedingen. Hoewel er ook tegenvallende cijfers waren, laten de cijfers in de VS over het algemeen een solide beeld zien. Daarbij moet wel worden aangegeven dat de belangrijkste Amerikaanse cijfers van de week pas op vrijdagmiddag (na het sluiten van de deadline voor deze publicatie) bekend zal worden gemaakt: de maandelijkse werkgelegenheidscijfers. Voor de Fed zijn dit cruciale cijfers om te bepalen of de rente bij een volgende vergadering wel of niet zal worden verhoogd. Wij gaan overigens nog steeds uit van een eerste Amerikaanse renteverhoging in december van dit jaar. In Europa was er deze week een toch wel verrassende stijging van het economisch sentiment zoals gemeten door de Europese Commissie. Deze kwam uit op het hoogste niveau van de afgelopen vier jaar. Het belangrijkste Europese inflatiecijfer van de afgelopen week kwam uit op min 0,1%. Niet verontrustend, maar wel een waarde die de Europese Centrale Bank (ECB) alle ruimte geeft om zijn stimulerende beleid uit te breiden. En wij denken dat bankpresident Draghi & co hier te zijner tijd ook toe zullen overgaan.

Mooie cijfers Nike, maar aandeel te duur

Afgelopen week was er (nog) weinig bedrijfsnieuws. Cijfers waren er wel van Nike. De sportschoenenfabrikant rapporteerde vorige week vrijdag sterke kwartaalcijfers. Beleggers reageerden zeer positief op deze cijfers, met een koersstijging van zo’n 9% naar USD 125,00. Dat impliceert een nieuw all-time-high voor het aandeel; nooit eerder stond de koers zo hoog. De omzet steeg op onderliggende basis met 15% ten opzichte van vorig jaar geholpen door sterke vraag uit China (+30%). De winst steeg meer dan verwacht omdat de sportgigant meer producten met een hogere prijs verkocht en vanwege een lage belastingdruk. Ook de orders voor het aankomende kwartaal (+17%) waren beter dan verwacht. Naar aanleiding van de solide resultaten hebben wij de fair value verhoogd van USD 85 naar USD 90 per aandeel. Desalniettemin staat de koers ver boven de fair value. Over de afgelopen jaren is Nike een fantastische belegging geweest. Echter, de waardering van 30x de winst 2016 zien wij als excessief. Daarom hebben wij onze opinie op het aandeel verlaagd naar verkopen.

Vooruitblik cijferseizoen

Nike was de afgelopen dagen één van de weinige bedrijven met kwartaalcijfers. Dat komt doordat Nike een gebroken boekjaar heeft. Voor bedrijven met een regulier boekjaar zal het cijferseizoen volgende week beginnen met de publicatie van de cijfers van Alcoa (8 oktober nabeurs). Waar gaan we op letten? Allereerst zullen beleggers benieuwd zijn wat bedrijven gaan zeggen over de ontwikkelingen in China. Verder zal een belangrijke vraag zijn hoe sterk bedrijven kunnen profiteren van het economisch herstel in Europa. Met name in de VS werd het afgelopen kwartaal veel geklaagd over negatieve valuta-effecten: bedrijven hadden vaak veel last van de sterkere Amerikaanse dollar. Nu de Amerikaanse dollar de afgelopen maanden wat tot rust lijkt te zijn gekomen ten opzichte van de euro, is dit effect wellicht minder geworden. Voorafgaand aan de cijfers maakte Alcoa deze week trouwens al bekend het bedrijf te willen splitsen in een onderdeel dat zich bezig houdt met de winning van grondstoffen enerzijds en een bedrijf dat zich richt op activiteiten met een hogere toegevoegde waarde. Hoewel wij dit een logische reactie vinden op de moeilijke omstandigheden waarin veel grondstofbedrijven zich bevinden, moeten er van deze stap geen wonderen worden verwacht. Meer informatie dus op 8 oktober.

Agenda: centrale banken op de voorgrond

De macro-economische agenda van volgende week zal worden gedomineerd door de centrale banken. Aanstaande maandag zullen er in de VS diverse inkoopmanagers indices (PMI’s) bekend worden gemaakt. Dinsdag om 17:00 uur zal ECB president Draghi een speech houden. Op woensdag wordt onder andere de industriële productie in Europa bekendgemaakt. Op donderdag komt de Bank of England met zijn rentebesluit. Op donderdag zullen in de VS de notulen van de laatste Fed vergadering worden gepubliceerd.

De blog van Ben Steinebach is deze week geschreven door Leo de Jong.