Amerikaanse renteverhoging dit jaar steeds onwaarschijnlijker

Zakenmensen gebruiken tablets met grafieken

Zoals vorige week in Beleggingsnieuws al aangegeven, hielden macrocijfers deze week de beurzen in hun greep. Op vrijdag 2 oktober werd het belangrijke maandelijkse werkgelegenheidscijfer uit de VS bekendgemaakt.

Onder meer door het tegenvallende banencijfer is de kans op een spoedige verhoging van de Amerikaanse rente afgenomen Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Uit dit cijfer bleek dat de situatie op de Amerikaanse arbeidsmarkt aanzienlijk is verslechterd in september en augustus. Het was voor het eerst sinds medio 2013 dat er zo’n lage banengroei was in twee opeenvolgende maanden. Hiermee werd gebroken met de positieve trend van banengroei in de kwartalen daarvoor. Ook de handelsbalanscijfers uit de VS vertoonden een afzwakking van de economische activiteit. Amerikaanse exportbedrijven hebben last van de sterke dollar, niet alleen ten opzichte van de euro, maar ook ten opzichte van de Japanse yen en vele valuta van opkomende landen zoals bijvoorbeeld Brazilië. Alles bij elkaar denken wij dat er nu onvoldoende signalen zijn voor de Amerikaanse centrale bank (Fed) om de rente dit jaar te verhogen, al gaven de gisteren gepubliceerde notulen van de Fed-vergadering er geen uitsluitsel over. Wij hebben echter onze verwachting voor het tijdstip van de renteverhoging gewijzigd. Waar we er eerst vanuit gingen dat de Fed de rente in december zou gaan verhogen, denken wij nu dat dit juni volgend jaar zal gebeuren.

Komt de ECB in actie?

Deze week liet ook enkele tegenvallende macrocijfers uit Duitsland zien. De fabrieksorders daalden in augustus met 1,8% waar analisten een groei van 0,5% hadden verwacht. Ook werden de fabrieksorders over juli naar beneden bijgesteld. Duitsland had deze week nog meer tegenvallende cijfers te verwerken: ook de industriële productie en de im- en exportcijfers waren lager dan verwacht. Deze tegenvallers leidden tot nieuwe speculatie dat de Europese Centrale Bank (ECB) haar obligatie opkoopprogramma zal uitbreiden om de Europese economie te stimuleren. Wij verwachten dat de ECB in december zal aankondigen het obligatie opkoopprogramma te verhogen met 20 miljard euro per maand. Ook denken wij dat de ECB niet, zoals aangekondigd, zal stoppen met de obligatieaankopen in september 2016, maar dat beëindiging van het programma later zal plaatsvinden.

Slecht nieuws is goed nieuws

Normaal gesproken zijn goede economische cijfers goed voor de stemming op de beurzen. Maar soms is het ook anders en dat zagen we deze week. Onder meer door het tegenvallende banencijfer is de kans op een spoedige verhoging van de Amerikaanse rente afgenomen. En als de rente laag is, gaan beleggers op zoek naar andere beleggingsmogelijkheden, zoals aandelen. En meer vraag naar aandelen is goed voor de stemming op de beurzen. Zo stegen deze week de Amerikaanse beurzen met nog een handelsdag te gaan met zo’n 3% en liet de AEX een stijging zien van zo’n 5% (bij het sluiten van deze publicatie). Aandelen die deze week de aandacht trokken waren o.a. Monsanto, SBM Offshore en Deutsche Bank. Aluminiumproducent Alcoa trapte traditiegetrouw het cijferseizoen af.

Zaden- en onkruidverdelgerfabrikant Monsanto (gebroken boekjaar) maakte vierde kwartaalcijfers en de volledige jaarresultaten bekend. Deze cijfers vielen behoorlijk tegen. Het bedrijf heeft last van valuta-effecten, gestegen kosten en lagere prijzen van glysofaat (onkruidverdelger). Wij denken dat een deel van de tegenwind voor de korte termijn uiteindelijk overwaait. De koers van het aandeel reageerde vrijwel niet op de cijfers. Dit kwam omdat Monsanto tegelijkertijd bekendmaakte voor een bedrag van 3 miljard US-dollar aan eigen aandelen te gaan inkopen. Deze week kwamen er berichten dat SBM Offshore een schikking heeft getroffen met de Braziliaanse autoriteiten. Beleggers hopen dat het bedrijf het corruptieschandaal rond olieconcern Petrobras in Brazilië achter zich kan laten. Het aandeel steeg met 5%. De nieuwe topman van Deutsche Bank maakte deze week schoon schip met de aankondiging van een miljardenafschrijving. Dit leidt tot een recordverlies in het derde kwartaal van 6,2 miljard euro. Ook zal waarschijnlijk het dividend worden geschrapt. Beleggers hopen nu dat deze maatregelen voldoende zijn en dat Deutsche Bank niet met een claimemissie hoeft te komen om meer geld op te halen bij de aandeelhouders. Het aandeel steeg op het nieuws met een bescheiden 1%. Tenslotte aandacht voor Alcoa dat het seizoen voor de publicatie van de derde kwartaal bedrijfscijfers opende. Hopelijk is het bedrijf niet maatgevend voor de rest van het cijferseizoen, want dan belooft het niet veel goeds. Zowel winst en omzet daalden fors, de nettowinst zelfs van 149 miljoen dollar naar 49 miljoen dollar. Alcoa heeft veel last van de gedaalde aluminiumprijs. De prijs van het metaal is sinds een piek in juli 2008 ruimschoots gehalveerd. Alcoa maakte vorige maand bekend zich te willen opsplitsen. Eén bedrijf gaat zich richten op de metalen- en mijnbouwactiviteiten, in het andere bedrijf worden de activiteiten op het gebied van auto- en vliegtuigonderdelen ondergebracht.

Wat kunnen we volgende week verwachten?

Vanaf dinsdag komt het cijferseizoen echt op gang. We kunnen dan cijfers verwachten van computerchipfabrikant Intel, Johnson & Johnson , Procter & Gamble en JPMorgan Chase. Woensdag staan nog meer Amerikaanse banken op het programma, namelijk Bank of America Corporation en Wells Fargo. Donderdag komen er cijfers van o.a. Schlumberger, Occidental Petroleum, Citigroup en Unilever.

Op macrogebied kijken we uit naar diverse Chinese cijfers, o.a. im- en exportcijfers en consumenten- en producentenprijsindexcijfers die iets kunnen zeggen over de stand van de Chinese economie. Verder in de VS consumentenprijsindexcijfers en detailhandelsverkopen die een indicatiegeven over het vertrouwen in de Amerikaanse economie. Ook voor de eurozone worden de consumentenprijsindexcijfers volgende week bekendgemaakt.

De blog van Ben Steinebach is deze week geschreven door Jacqueline van der Neut.