Bedrijfscijfers nemen de hoofdrol op de beurs weer over

Man met tablet en grafieken

Nu de zorgen over Griekenland wat naar de achtergrond zijn gezakt, nemen de kwartaalcijfers van bedrijven weer hun traditionele richtinggevende rol aan.

Deze week waren het niet alleen bedrijfscijfers die de aandacht trokken Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Afgelopen week waren het vooral ondernemingen in Europa die hun boeken over het tweede kwartaal voor beleggers openden. In Nederland zagen we deze week onder andere resultaten van Heineken, ING, DSM, Fugro en SBM Offshore. Het beeld bij deze bedrijven was wisselend. De sterke cijfers van Heineken werden op maandag door beleggers beloond met een stijging van circa 5,5%. Hoewel de cijfers van ING niet veel verrassingen boden, grepen beleggers de gelegenheid aan om wat winst te nemen na de sterke performance van het afgelopen jaar: het aandeel ING daalde woensdag met zo’n 3,5%. De cijfers van DSM werden door de markt min of meer voor kennisgeving aangenomen. Fugro en SBM lieten gemengde cijfers zien, waarbij wel duidelijk was dat de omstandigheden in de oil services industrie lastig blijven door de lage olieprijs.

Hoe gaat het cijferseizoen tot zover?

In de Verenigde Staten hebben inmiddels ongeveer 440 van de 500 bedrijven in de S&P 500 gerapporteerd. Ongeveer driekwart van hen slaagde er in om een beter dan verwachte winst te melden. Wat betreft de omzet was het aantal bedrijven dat de verwachtingen niet haalde duidelijk groter. Hier werd met enige regelmaat de recente stijging van de Amerikaanse dollar als reden genoemd. Vooral Amerikaanse farmabedrijven maakten dit cijferseizoen over het algemeen sterke resultaten bekend.

Ook in Europa hebben inmiddels de meeste bedrijven hun cijfers gepresenteerd. Gemiddeld wisten ook hier de meeste bedrijven de winstverwachting te overtreffen. Net als in de Verenigde Staten was farma één van de best presterende sectoren. In Europa was het beeld bij de omzet wat beter dan in de Verenigde Staten. Dat is ook wel logisch, want waar Amerikaanse bedrijven vaak lijden onder de sterke Amerikaanse dollar, kunnen Europese bedrijven juist vaak profiteren van de zwakkere euro. Dit verbetert immers de exportpositie van veel bedrijven. Met betrekking tot de omzet waren in Europa tot nu toe de meevallers in de meerderheid.

Beleggers kijken -samen met de Fed- naar banencijfers

Deze week waren het niet alleen bedrijfscijfers die de aandacht trokken. Samen met de Fed keken beleggers ook met veel spanning naar de banencijfers in de Verenigde Staten. Afgelopen woensdag waren er de cijfers van loonstrookverwerker ADP. Die waren wat zwakker dan verwacht. De wekelijkse aanvragen voor werkloosheidsuitkeringen van donderdag weken nauwelijks af van de verwachtingen. Vrijdagmiddag (na het sluiten van de deadline van deze publicatie) kwam het belangrijkste cijfer. Dit betreft: het officiële maandelijkse werkgelegenheidscijfer. Met name dit cijfer is voor de Fed van belang voor het bepalen van de timing van de eerste renteverhoging. De vraag is, of 'slecht nieuws' nu 'goed nieuws' is. Met andere woorden: zijn beleggers blij met slechte cijfers (lees: een lager dan verwachte banengroei) omdat dit de eerste renteverhoging verder in de tijd opschuift?

Wij denken dat dit niet zo zou moeten zijn. Wij verwachten nog steeds de eerste renteverhoging van de Fed in september, maar denken dat dit niet tot problemen zal leiden. Ten eerste is de Fed de markt al maanden aan het voorbereiden op een renteverhoging en ten tweede denken wij dat zij de renteverhogingen behoedzaam en in een gematigd tempo zal doorvoeren. Het huidige (zeer lage) inflatieniveau laat dat ook toe. Maar het belangrijkste argument waarom renteverhogingen geen probleem zouden moeten zijn, is dat zij zullen plaatsvinden in een omgeving van voortgaand economisch herstel.

Wat mogen we volgende week verwachten?

Het cijferseizoen begint langzaam aan op zijn einde te lopen. Volgende week kunnen we onder andere nog cijfers verwachten van Delta Lloyd, Prudential, Corbion, Aalberts, Aegon, Cisco en Nestlé. Op macro-economisch gebied verwachten wij volgende week in de Verenigde Staten onder andere de detailhandelsverkopen, industriële productie, bezettingsgraad en het consumentenvertrouwen, gemeten door de universiteit van Michigan. Deze cijfers komen allemaal aan het eind van de week (de detailhandelsverkopen op donderdag, de rest op vrijdag).

In Duitsland krijgen we volgende week de belangrijke ZEW index (op dinsdag). Aan het eind van de week (op vrijdag) worden in Europa cijfers over de economische groei in de eurozone (en diverse individuele landen, waaronder Nederland) bekendgemaakt. In China verwachten we volgende week onder andere de detailhandelsverkopen en cijfers over de industriële productie (beiden op woensdag).

Leo A. de Jong, in afwezigheid van Ben Steinebach