Beurzen hebben moeite om richting te vinden

Aandelencijfers met trendgrafiek

De wereldwijde financiële markten gingen de afgelopen week behoorlijk op en neer. Gunstig macro-economisch nieuws kon de markten maar matig inspireren. Omdat de Amerikaanse markt op donderdag gesloten was vanwege Thanksgiving, kon daar ook geen richting aan worden ontleend.

De macrocijfers waren de afgelopen week - zowel in de Verenigde Staten als in Europa - opvallend positief Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Daarnaast waren er de nodige geopolitieke spanningen: de nawerking van de aanslagen in Parijs, de dreiging daarvan in Brussel en de spanningen tussen Rusland en Turkije. Hoewel het moeilijk is aan te geven hoe groot de invloed hiervan op de financiële markten is, helpt het niet echt om een positief beursklimaat te handhaven. Ook de bekendmaking dat de winsten van Chinese industriële bedrijven in oktober fors zijn gedaald, ten opzichte van zowel september als een jaar eerder, werkte negatief op het sentiment. De beurs van Shanghai verloor daardoor donderdag maar liefst 5,5%. Overigens deden de Europese beurzen het gedurende de week beter dan de Amerikaanse beurzen. Dat kwam vooral door een koersstijging op donderdag toen de Amerikaanse beurzen gesloten waren vanwege Thanksgiving. Vandaag (vrijdag) zijn de Amerikaanse beurzen een halve dag gesloten omdat Amerikanen dan traditioneel starten met inkopen voor kerstmis (Black Friday genoemd). Dat wordt altijd als een indicatie gezien voor de omzetten in de detailhandel, maar of dat het geval blijft valt te betwijfelen. Doordat de nadruk steeds meer komt te liggen op aankopen via het internet, geven de bestedingen bij de detailhandel geen goed beeld.

Opnieuw goede macrocijfers

De macrocijfers waren de afgelopen week - zowel in de Verenigde Staten als in Europa - opvallend positief. In de Verenigde Staten herstelden de verkopen van nieuwe woningen en de orders voor duurzame goederen in oktober van dalingen in september. De groei van de persoonlijke inkomens was met 0,4% in oktober sterker dan verwacht en de stemming van inkoopmanagers in de dienstensector steeg tot 56, wat ver boven het 'groei-noch-krimp-niveau' van 50 is. Verder verbeterde het consumentenvertrouwen in november opnieuw. Na de sterke groei van de werkgelegenheid, die begin deze maand werd gepubliceerd, zijn de cijfers over de Amerikaanse economie opmerkelijk verbeterd. Ook in Europa waren de macrocijfers in het algemeen goed en dat lijkt voorlopig ook wel zo te blijven gezien de verbetering van de concurrentiepositie die voortvloeit uit de verder gedaalde euro tegenover de Amerikaanse dollar. Het beste voorbeeld van een positieve ontwikkeling is de groei van de geldhoeveelheid in de eurozone. De kredietverlening aan zowel bedrijven als aan gezinshuishoudens nam in oktober sterker toe dan verwacht en dat is een uiting van toenemend vertrouwen bij beide.

Europese Centrale Bank denkt na over nieuw beleid

De Europese Centrale Bank (ECB) zal komende donderdag een persconferentie geven. Daar zal de Bank vermoedelijk bekend maken dat het opkoopprogramma van obligaties zal worden vergroot (van 60 miljard euro per maand tot 80 miljard euro) en dat het programma langer zal doorlopen. Daarnaast kan uit opmerkingen van directieleden van de ECB worden opgemaakt dat wordt nagedacht over een nieuwe vorm voor de verdere verlaging van de depositorente, die nu op -0,2% staat. Daarbij wordt gedacht aan een verschillend tarief voor grote en minder grote deposito's. Vooral de grote systeemrelevante banken stallen meestal grotere deposito's bij de ECB en zullen dan worden geconfronteerd met een hogere negatieve rente (en moeten dan dus meer betalen aan de ECB). In de Verenigde Staten zal volgens ons de Federal Reserve medio december de fed funds rate verhogen tot +0,5% (van 0%-0,25% nu) en de verwachtingen daarvoor zijn nu al zichtbaar in het gestegen niveau van de geldmarktrentes.

Veel fusie- en overname berichten

Afgelopen week werd met de overname van Allergan door Pfizer de op twee na grootste overname in de geschiedenis beklonken. Ook in Nederland waren er berichten en geruchten over fusies en overnames. Met de overname van Allergan door Pfizer voor 160 miljard dollar ontstaat het grootste farmabedrijf ter wereld met een geschatte omzet van meer dan 60 miljard dollar. De transactie wordt zo vorm gegeven dat Allergan technisch gezien het veel grotere Pfizer overneemt. Dat geeft Pfizer de mogelijkheid om het hoofdkantoor naar Ierland (waar Allergan is gevestigd) te verplaatsen om zo profijt te trekken van de daar veel lagere vennootschapsbelasting (12,5% vergeleken met 35% in de Verenigde Staten). In Nederland lijkt de fusie tussen Ahold en het Belgische Delhaize aardig op schema te liggen. De transactie wordt naar verwachting medio 2016 afgerond. Vermoedelijk zal een deel van de Amerikaanse activiteiten moeten worden afgestoten om de Amerikaanse antitrustautoriteiten tevreden te stellen. Een fusie- of overnamegerucht betreft Nationale Nederlanden (NN), dat aangaf dat een overname tot de mogelijkheden behoort wanneer de autonome groei achterblijft bij de doelstellingen. Prompt dook het gerucht op dat Delta Lloyd een voor de hand liggende kandidaat zou zijn.

Bedrijfsnieuws kwam er verder nog van Shell, dat heeft besloten om een omvangrijk project voor CO2-opslag in Schotland voorlopig in de ijskast te zetten. De belangrijkste reden is het schrappen van een subsidie van GBP 1 miljard van de Britse regering, waarvoor Shell in de race was. De meeste Europese beurzen stegen met tussen 0,5% en 2% ten opzichte van vorige week vrijdag. De AEX bleef iets achter bij de kopgroep met een stijging van 0,76% tot 472,24, vooral door een behoorlijke stijging op donderdag. Vanmorgen moest de index een klein beetje terrein prijsgeven op 471,50.

Het wordt de week van de ECB en de OPEC

De komende week zal in het teken staan van de beleidsplannen van de ECB. Daarnaast komen de OPEC-landen bijeen om over de olieprijs te spreken. En verder is er een hoop macro-economisch nieuws. Wat dat laatste betreft kijken we met interesse uit naar het consumentenvertrouwen in Duitsland en ook in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast publiceert een groot aantal landen cijfers over de stemming onder inkoopmanagers in zowel de industrie als de dienstensector. Het betreft hier definitieve cijfers die vermoedelijk niet al teveel zullen afwijken van de voorlopige cijfers die in de afgelopen twee weken al zijn gepresenteerd. Heel veel gegevens zullen er deze week worden gepubliceerd over de prijsontwikkeling in een aantal landen. De belangrijkste daarvan komt woensdag in de eurozone. Omdat het een dag voor de persconferentie van de ECB is, zal daarnaar met extra veel belangstelling worden gekeken. Verder zal ook met interesse worden gekeken naar cijfers over de verkopen in de detailhandel in Duitsland en de eurozone en ook naar gegevens over de werkloosheid in beide regio's. De week wordt afgesloten met de orders in de Duitse industrie (in oktober) en - als klap op de vuurpijl - met cijfers over de werkgelegenheid en de werkloosheid in de Verenigde Staten over november.