China blijft voor onrust op de beurzen zorgen

Zakelijke documenten met laptop op tafel

Ook de afgelopen week bleven de wereldwijde financiële markten buitengewoon nerveus. De vrees voor een afzwakkende Chinese economie bleef de markten bezighouden. Dat leidde zelfs tot gewijzigde verwachtingen over het beleid van centrale banken in de Verenigde Staten en de eurozone.

De financiële markten vertoonden het grootste deel van de week een somber beeld Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De index van inkoopmanagers in de Chinese industrie daalde in augustus tot 49,7 vergeleken met 50 in juli. Deze kleine daling was genoeg om de financiële markten opnieuw in rep en roer te brengen. Beleggers maken zich erg veel zorgen over de stand van zaken van de Chinese economie. Dat komt omdat van een afnemende economische groei een negatief effect zou kunnen uitgaan op de exportmogelijkheden van andere landen. Door de turbulentie op de wereldwijde aandelenmarkten, is twijfel ontstaan over het eigen beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) en de Amerikaanse Federal Reserve (Fed).

ECB denkt over uitbreiden van opkoopprogramma van obligaties

ECB-president Draghi heeft op zijn persconferentie van donderdag aangegeven dat de situatie in China hem zorgen baart. Hij wil graag meer informatie van de Chinese autoriteiten tijdens de G-20 ontmoeting die dit weekend plaatsvindt in het Turkse Ankara. De ECB heeft de ramingen voor de economische groei en de inflatie voor de komende jaren mede hierdoor verlaagd. Draghi liet doorschemeren dat een uitbreiding van het opkoopprogramma van obligaties voor de hand ligt, maar gaf daar verder geen details over. Een van de mogelijkheden zou zijn dat het programma wordt verlengd tot na september 2016.

Renteverhoging in de Verenigde Staten is ook onzeker

Tot voor kort dachten wij dat de Fed haar belangrijkste tarief - de fed funds rate - bij de komende vergadering op 17 september zou verhogen. Deze eerste verhoging in 9 jaar zou het tarief in de richting van een normaler niveau brengen, meer passend bij de gunstige ontwikkeling van de Amerikaanse economie. Door de turbulentie op de wereldwijde aandelenbeurzen is de twijfel toegenomen of de Fed deze stap wel zal nemen. De vrees bestaat dat hierdoor de turbulentie alleen maar zal toenemen. Wij verwachten daarom dat de Fed de beslissing zal uitstellen tot december, of misschien zelfs tot volgend jaar.

Goede macrocijfers kunnen de beurzen niet bekoren

De financiële markten vertoonden het grootste deel van de week een somber beeld. Na de persconferentie van de ECB werd de stemming positiever waardoor sommige beurzen zelfs wat hoger sloten dan het slot van vorige week vrijdag. Er was de afgelopen week weinig nieuws van beursgenoteerde bedrijven dat enige richting aan de koersen kon geven. Air France-KLM kondigde een reorganisatie aan, die vooral tot doel heeft om het Nederlandse deel van het bedrijf efficiënter en kleiner te maken. Vorig weekend hielden leden van de Fed en de Bank of England toespraken op de monetaire conferentie in Jackson Hole. Ook die hadden weinig effect op de beurzen. Goede cijfers van inkoopmanagers in Europa sneeuwden min of meer onder door wat tegenvallende cijfers van diezelfde inkoopmanagers in de Verenigde Staten en China. Beleggers reageerden daar vervolgens sterker op, en wel in negatieve zin.

AEX herstelt na opmerkingen van Mario Draghi

De toonaangevende aandelenbeurzen vertoonden de afgelopen week haast allemaal hetzelfde verloop. Een daling in de eerste dagen en een beperkt herstel op donderdag. De meeste beurzen sloten donderdag per saldo wel lager dan vorige week vrijdag. Dat gold voor de verschillende Amerikaanse indices, voor de Aziatische beurzen, die wederom grote verliezen leden, en ook - zij het in iets mindere mate - voor de meeste Europese beurzen. Alleen de Duitse en de Italiaanse beurzen wisten iets hoger te sluiten. De AEX sloot donderdag 0,3% hoger op 444,55, na op dinsdag en woensdag onder de 435 punten te zijn gesloten. Op vrijdag was het effect van Mario Draghi echter alweer uitgewerkt en stond de index weer onder de 440 punten.

Hopelijk kan de G-20 wat impulsen geven

De komende week is er niet veel richtinggevend nieuws te verwachten. Het resultatenseizoen van bedrijven is - een enkele uitzondering daargelaten - ten einde en ook van het macrofront worden er niet heel veel belangrijke cijfers verwacht. Vandaag begint de G-20 vergadering in Ankara. De grote vraag is of China daar enig inzicht verschaft over de stand van de Chinese economie en de wijze waarop de beleidsmakers daarop denken te reageren. Zowel van de kant van de Fed als van de ECB is er de afgelopen week aangedrongen op een dergelijke openheid. Verder is er betrekkelijk weinig richtinggevend nieuws te verwachten. Het belangrijkste macro-economische nieuws is al bekend als u dit leest. Dan zijn de maandelijkse Amerikaanse werkgelegenheids- en werkloosheidscijfers inmiddels gepubliceerd.

De komende week kijken we uit naar inflatiecijfers uit China en ook uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten. Daarnaast zullen er gegevens over de industriële productie worden gepubliceerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Nederland. Het bestuur van de Britse centrale bank komt bijeen om te praten over het monetaire beleid, maar daar verwachten we, evenmin als in de Verenigde Staten, geen verhoging. Aan het einde van de week publiceert de universiteit van Michigan tenslotte nieuwe cijfers over het Amerikaanse consumentenvertrouwen in september. Op maandag zijn de aandelenmarkten in de Verenigde Staten en Canada gesloten vanwege Labour day.