Chinese centrale bank laat de markten sidderen

Zakenman met tablet

De onverwachte devaluatie van de Chinese yuan heeft de afgelopen week voor veel onrust gezorgd op de wereldwijde financiële markten. Het akkoord dat Griekenland bereikte met zijn crediteuren raakte daardoor wat ondergesneeuwd. Ook van het bedrijfsleven was er veel nieuws.

Naar onze mening is de onrust op de aandelenmarkten wat overtrokken Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Afgelopen dinsdag heeft de Volksbank van China besloten de yuan met bijna 2% in waarde te verminderen ten opzichte van het mandje valuta's waar de munt aan is vastgekoppeld. Dat is de maximale bewegingsruimte die de centrale bank zichzelf per dag toestaat. De stap leidde onmiddellijk tot veel onrust op de wereldwijde aandelenmarkten. Daar werd de stap uitgelegd als een antwoord op een veel sterkere verzwakking van de Chinese economie dan eerder werd verwacht. Kort daarvoor bleek immers dat de export in juli met 8,3% was gedaald ten opzichte van een jaar eerder en ook de - maatgevende - stemming onder inkoopmanagers bleek nog veel negatiever dan in de maanden ervoor. Dit alles zou leiden tot minder exportkansen voor Amerikaanse en Europese bedrijven. De koppeling aan het mandje valuta's - en daarbinnen vooral aan de sterk in waarde gestegen dollar - beperkt de concurrentiepositie van Chinese bedrijven, zowel internationaal als op de binnenlandse Chinese markt. Vanuit deze gedachtegang is de stap dus wel verklaarbaar, evenals de geleidelijk verdergaande waardevermindering van de yuan in de dagen erna.

Naar onze mening is de onrust op de aandelenmarkten echter wat overtrokken. Uiteindelijk is de devaluatie van de yuan de afgelopen week beperkt gebleven tot in totaal 4,5% en dat is weinig vergeleken met de waardestijging, die het afgelopen jaar heeft plaatsgevonden (in het voetspoor van de Amerikaanse dollar). Bovendien willen de Chinese autoriteiten de koers van de yuan vermoedelijk meer in overeenstemming brengen met de werkelijke waarde om aan de internationale gemeenschap te laten zien dat de munt rijp is om volgend jaar te worden opgenomen in het valutamandje van het IMF: de Special Drawing Rights. De mening van enkele analisten dat de stap het begin zou zijn van een (nieuwe) valutaoorlog, waarin veel landen hun munt zouden willen verzwakken, delen wij dus niet. Dat zou het geval zijn wanneer de munt veel verder en forser zou worden afgewaardeerd, waardoor ook het risico van instabiliteit en kapitaaluitstroom zou toenemen. Wij verwachten dat de Chinese autoriteiten op beheerste wijze zullen trachten om de Chinese economie op een wat lager groeitempo te brengen en erin zullen slagen om een harde landing van de economie (een snelle en forse daling van de groei) te vermijden.

Faillissement van Imtech vormt de climax van langdurige problemen

Het akkoord dat intussen met Griekenland is bereikt, opent de weg voor een derde hulppakket. Overigens liggen er nog wel wat valkuilen op die weg. Op de Nederlandse aandelenmarkt sprongen de ontwikkelingen rondom Imtech en de resultaten van Aegon en Delta Lloyd in het oog. Weliswaar is er een akkoord bereikt tussen de Griekse regering en de Europese Unie, het IMF en het steunfonds EMF, maar of het daadwekelijk zal leiden tot een programma van circa EUR 85 miljard is allerminst zeker. Zowel het Griekse parlement als de parlementen van een aantal eurolanden moeten daaraan hun goedkeuring geven. Bovendien kan een slechter dan (in het akkoord) voorziene economische ontwikkeling grotere bezuinigingen nodig maken en lijkt verlichting van de onhoudbaar hoge staatsschuld onvermijdelijk, maar dat is wellicht een brug te ver voor veel Europese landen. De financiële markten hebben echter amper aandacht voor deze ontwikkelingen, ze zijn in beslag genomen door de hiervoor besproken gebeurtenissen in China. Die hebben geleid tot een daling van de wereldwijde aandelenkoersen, waardoor eerdere winsten - vooral in Europa - weer teniet werden gedaan. Op de Nederlandse markt stond vooral het aandeel Imtech in de schijnwerpers. Na fraudegevallen in Duitsland en Polen en een reeks van forse verliezen, kwam er de afgelopen week met een faillissement een (voorlopig) einde aan een drama dat inmiddels 2,5 jaar heeft geduurd. Voor twee onderdelen - Imtech Marine en Imtech Nordic - wordt wellicht een doorstart gerealiseerd, waardoor 7.300 van de 22.000 banen behouden kunnen blijven, waarvan 1.300 van de 4.500 in Nederland.

De verzekeraars Delta Lloyd en Aegon publiceerden afgelopen week hun resultaten over het tweede kwartaal van dit jaar. Hoewel die resultaten, vooral bij Aegon, niet erg slecht waren, daalde de koers van beide bedrijven fors: Aegon met 7,5% op donderdag en Delta Lloyd in twee dagen zelfs met 27%. De oorzaak lag in veel slechtere kapitaalbuffers dan waarop werd gerekend. Dat is van belang omdat verzekeraars met ingang van 2016 moeten voldoen aan de zogeheten Solvency II-ratio's, die er op zijn gericht dat hun risicoprofiel wordt verminderd. Zowel Aegon als Delta Lloyd willen daarvoor hun eigen rekenmodellen gebruiken, maar zelfs op basis daarvan bleven de ratio's achter bij de doelstellingen. Daarnaast kampt Delta Lloyd ook nog met een verschil van mening met De Nederlandsche Bank, waarin het bedrijf vorige week door de rechter in het ongelijk werd gesteld. De AEX daalde de afgelopen week met 4% ten opzichte van vorige week vrijdag tot 477 punten na op maandag - voor de devaluatie van de Chinese yuan - nog net boven de 500 te hebben gestaan. Op vrijdagmorgen stond de index iets hoger op bijna 478 punten.

Aandacht verschuift naar macro-economisch nieuws

De komende week zullen de financiële markten hun aandacht richten op de jaarlijkse conferentie van monetaire beleidsmakers en wetenschappers in het Amerikaanse Jackson Hole. Nu het resultatenseizoen nagenoeg voorbij is, zal de aandacht zich ook weer meer gaan richten op het macro-economische nieuws. Jackson Hole is een vallei in het westen van de Amerikaanse staat Wyoming. In dit prachtige natuurgebied wordt elk jaar in augustus de belangrijkste conferentie over monetaire zaken gehouden, die wordt bezocht door centrale bankiers, vooraanstaande bankiers en wetenschappers op monetair gebied. Wellicht zullen daar door vertegenwoordigers van de Federal Reserve uitspraken worden gedaan over het tijdstip van de eerste Amerikaanse renteverhoging in negen jaar en de timing van de daaropvolgende renteverhogingen. Ongetwijfeld zullen er ook nieuwe inzichten worden behandeld over de monetaire stand van zaken in de wereld.

Op het gebied van de bedrijfsresultaten wordt het geleidelijk aan wat rustiger. De belangrijkste bedrijven die de komende week hun resultaten zullen presenteren, zijn in ons eigen land TKH (Twentse Kabel), Ahold, Boskalis, BAM, Vastned Retail en Vopak. In de Verenigde Staten kijken we nog uit naar de resultaten van Wal-Mart en Home Depot. Met deze magere oogst zal de aandacht weer wat meer verschuiven naar het macronieuws. Op dat terrein kijken we uit naar de inflatie in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten in juli en ook naar de situatie op de Amerikaanse woningmarkt. Verder worden er notulen gepubliceerd van de beleidsvergadering van de Amerikaanse centrale bank in juli en komt het beleidscomité van de Japanse centrale bank bijeen voor besluiten over het monetaire beleid. Ook wordt de Philadelphia Fed Index gepubliceerd, de eerste indicator over de Amerikaanse economie - in dit geval de regio rond Philadelphia - in augustus. De belangrijkste cijfers in Europa betreffen het consumentenvertrouwen in Europa en in Duitsland, België en Nederland, de Europese bouwproductie en de consumentenuitgaven in Nederland.