Fed durft renteverhoging (nog) niet aan

Financiële resultaten op papier met laptop

Mede als gevolg van de recente onrust op de financiële markten heeft de Federal Reserve besloten om de beleidsrente nog niet te verhogen. De financiële markten rekenden daar al op en waren in het algemeen positief gestemd.

De ontwikkelingen in en rond China hebben Griekenland een tijdje buiten beeld gehouden Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De Federal Reserve (Fed) heeft besloten om de fed funds rate voorlopig niet te verhogen. De afgelopen maanden werd daar steeds meer rekening mee gehouden, omdat het risico was toegenomen dat een verhoging nu de onrust op de financiële markten opnieuw zou vergroten. Uit de woorden van voorzitter Janet Yellen kan worden afgeleid dat een renteverhoging later dit jaar niet helemaal van tafel is, maar deze is wel iets minder waarschijnlijk geworden. Wij verwachten nog steeds een eerste renteverhoging in december. De Amerikaanse economie staat er goed voor met een werkloosheid die in augustus verder is gedaald tot 5,1%. Daar past een hogere fed funds rate bij dan de huidige bandbreedte van 0% tot 0,25%. De financiële markten waren in de aanloop naar het rentebesluit van de Fed al betrekkelijk positief gestemd. De koersen op de aandelenmarkten stegen met gemiddeld 1,5%, zowel in de Verenigde Staten als in Europa en de obligatiemarkten daalden heel licht waardoor de lange rente iets opliep. Overigens steeg na het rentebesluit in de Verenigde Staten juist de korte rente iets en daalde de lange rente.

Positieve macrocijfers

In het algemeen waren de macrocijfers de afgelopen week positief. In China viel de groei van de investeringen weliswaar wat tegen, maar groeiden de industriële productie en de detailhandelsverkopen juist sterker dan verwacht. Dat laatste was ook het geval in de Verenigde Staten, terwijl de industriële productie wat zwakker was. In Europa is de industriële productie juist een van de pijlers van een versnelling van de economische groei. Dat herstel vindt ook plaats in Nederland, getuige de jongste ramingen van het Centraal Planbureau die op Prinsjesdag officieel werden gepubliceerd. De Nederlandse economie groeit volgens die ramingen dit jaar met 2%, om volgend jaar te versnellen tot 2,4%.

Amsterdamse aandelenmarkt heeft moeite om echt te herstellen

De AEX sloot donderdag 1,7% hoger dan vorige week vrijdag. Hoewel dat in lijn was met de internationale ontwikkeling, had de index wat moeite om de weg omhoog te vinden. Dalen, stijgen en dan toch weer dalen. Dat was het beeld dat de AEX deze week vertoonde. Positieve berichten van de Nederlandse regering op Prinsjesdag konden daaraan niet veel veranderen. Een grote lastenverlichting van EUR 5 miljard voor 2016, die de Nederlandse economie nog een extra duw in de rug moet geven, had ook weinig effect op de beurs. De per saldo positieve stemming was vermoedelijk nog het meest het gevolg van de gunstige internationale macro-economische cijfers, zowel uit de Verenigde Staten als Europa. Verder speelde nieuws van het bedrijfsfront een rol, zowel internationaal, als uit Nederland.

Grote overname door brouwer AB Inbev

De grootste bierbrouwer ter wereld, AB Inbev, heeft deze week aangekondigd in gesprek te zijn met SABMiller, de tweede op de ranglijst, om samen te gaan. Daardoor zal een bierbrouwer ontstaan, die bijna een derde deel van de wereldwijde biermarkt voor zijn rekening neemt. Heineken, de derde op de lijst, kijkt hier uiteraard met argusogen naar, hoewel het ook betekent dat de concurrentie op de biermarkt afneemt. Verder was er positief nieuws van Boskalis en TomTom. Boskalis heeft zijn orderportefeuille voor de komende jaren gevuld met een project om de dijken rondom het Markermeer te verstevigen. Dit project is de eerste fase van een veel groter project, dat vijf keer zo groot is als de tweede Maasvlakte bij Rotterdam. TomTom heeft een aantal nieuwe orders verkregen waardoor de totale orderontvangst is opgelopen tot boven EUR 250 miljoen (vergeleken met EUR 220 miljoen nu). Bovendien wordt het bestaande contract met Fiat verlengd en zal TomTom een volledig navigatiepakket leveren voor de Lancia-Ypsilon, inclusief een abonnement voor vijf jaar. Vanmorgen stond de AEX overigens - evenals de meeste andere Europese beurzen - op een verlies van bijna 1%. Het besluit van de Fed om de rente (nog) niet te verhogen, heeft daaraan dus weinig geholpen.

Verkiezingen brengen Griekenland weer in beeld

De ontwikkelingen in en rond China hebben Griekenland een tijdje buiten beeld gehouden. Dat kan komende zondag veranderen, als de uitslag van de Griekse parlementsverkiezingen met spanning zal worden gevolgd. De verkiezingsstrijd is spannend, want de Syriza-partijen worden op de voet gevolgd door Nieuwe Democratie. De uitslag kan dus van grote invloed zijn op het beleid dat een nieuwe Griekse regering zal gaan uitvoeren. Verder staat er niet veel noemenswaardig bedrijfsnieuws op de agenda van de komende week.

Op macro-economisch gebied kijken we uit naar de eerste schattingen van het sentiment onder inkoopmanagers in september. In heel veel landen verschijnen deze gegevens die zowel betrekking hebben op de industrie als op de dienstensector. Uit de Verenigde Staten komen er nieuwe cijfers over de verkopen van (nieuwe en bestaande) woningen in augustus. Die zullen met belangstelling worden bekeken nadat in de afgelopen week het aantal in aanbouw genomen woningen bleek te zijn gedaald. Een andere interessante indicator voor de stand van de Amerikaanse economie is het orderverloop van duurzame goederen in augustus. In Europa kijken we uit naar het consumentenvertrouwen in de Europese Unie als geheel en ook in Duitsland en België. Ook in de Verenigde Staten verschijnen hierover trouwens cijfers over september. Verder wordt de tweede schatting van het Bruto Binnenlands Product over het tweede kwartaal van Nederland gepubliceerd.