Markten komen enigszins tot rust

Zijaanzicht van een vergadering

Na een aantal zeer onrustige weken zijn de wereldwijde financiële markten de afgelopen week in rustiger vaarwater gekomen. Toch blijven de markten nerveus en kijken ze uit naar de uitkomst van de beleidsvergadering van de Federal Reserve later in de komende week.

Bedrijfsnieuws staat er komende week niet op de agenda, maar macronieuws des te meer Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Het positieve marktsentiment werd geholpen door gunstige cijfers in de eurozone en de Verenigde Staten. In de eurozone bleek de economie in de eerste helft van het jaar iets sterker te zijn gegroeid dan verwacht en de vooruitzichten in de tweede helft van het jaar zijn nog beter. In de Verenigde Staten verbeterden de arbeidsmarkt en ook het vertrouwen bij het Midden en Kleinbedrijf. Verder steeg in Duitsland de industriële productie sterker dan verwacht en ook de export steeg ondanks de angst voor een teleurstelling door de afnemende groei (en import) van China. De wat teruggekeerde rust droeg bij aan een verbeterd klimaat op de markt van bedrijfsobligaties. De afgelopen week werd er voor € 12,3 miljard via emissies uit de markt gehaald, onder andere door Apple en Shell.

Markten kijken uit naar “de Fed”

Komende woensdag en donderdag komt het beleidsbepalende comité van de fed (het FOMC) bijeen om het rentebeleid te bepalen. De financiële markten hebben heel lang verwacht dat dan de beleidsrente (de fed funds rate) voor het eerst in negen jaar zou worden verhoogd. Sinds de onrust vanuit China over de markten is neergedaald, is dat niet meer zo zeker en houden marktpartijen er serieus rekening mee dat die verhoging wordt uitgesteld tot de vergadering in december en misschien nog wel later. Een verhoging in de komende week zou de onrust op de markten weer vergroten en ongetwijfeld leiden tot koersdalingen op de aandelenmarkten.

Ook de Europese Centrale Bank (ECB) verlegt misschien de koers

Niet alleen de Federal Reserve kijkt anders tegen de toekomst en de markten aan. Dat geldt ook voor de ECB. President Draghi hintte vorige week al op uitbreiding van het opkoopprogramma van obligaties dat momenteel € 60 miljard per maand bedraagt. Een uitbreiding van de termijn tot na september 2016 is een van de mogelijkheden maar ook een verhoging van dat bedrag met bijvoorbeeld € 20 miljard per maand is waarschijnlijk. Een en ander wordt ingegeven door de vrees dat een sterker dan verwachte afname van de economische groei in de opkomende landen (vooral China) zal leiden tot een nieuwe daling van de prijzen van grondstoffen waardoor de dreiging van deflatie weer toeneemt. Overigens zitten ook andere grote opkomende landen in problemen. Dat geldt voor Rusland, maar zeker ook voor Brazilië. Dat laatste land zit in een recessie, ziet het overheidstekort fors oplopen en heeft ook nog eens te maken met politieke problemen. Als gevolg van schandalen dreigt er een afzettingsprocedure van president Dilma Rousseff. De Braziliaanse reaal is fors in waarde gedaald en S&P heeft de kredietwaardigheid van het land neerwaarts aangepast tot BB+, wat betekent dat het land niet meer kredietwaardig is.

Koersherstel op de aandelenmarkten

Hoewel het resultatenseizoen ten einde is, was er toch het nodige nieuws van de kant van het bedrijfsleven. Samen met positief macro-economisch nieuws leidde dat tot meer optimisme bij beleggers. In de eerste plaats sprong natuurlijk een bijeenkomst van Apple in het oog. Het bedrijf lanceerde een drietal nieuwe producten: de nieuwe I-pad pro, de I-phone 6S (en 6S plus) en een nieuwe Apple TV. De 6S heeft een snellere processor, een betere camera en een 3D scherm, dat gebruikers in staat stelt om, met de kracht die gebruikt wordt om het scherm aan te raken, sneller te navigeren tussen verschillende functies. Aanvankelijk daalde de koers van het aandeel maar later in de week veerde de koers weer op. Alle toonaangevende internationale aandelenindices eindigden donderdag hoger dan vorige week vrijdag. De sterkste stijgingen vonden plaats in Azië en in de technologiesector. De stijging van de Nasdaq bedroeg daardoor 2,4% vergeleken met koersstijgingen van gemiddeld 1,5% tot 2% voor de meeste andere beurzen. Overigens stonden de meeste Europese beurzen vanochtend weer in het rood.

AEX blijft wat achter ondanks positief nieuws van Heineken en Boskalis

In Nederland meldde Heineken dat het een belang van 50% neemt in de Amerikaanse brouwer Lagunitas. Deze – in omvang – vijfde brouwer in de Verenigde Staten geeft Heineken toegang tot een niche op de Amerikaanse markt voor premium bieren. Boskalis meldde indrukwekkende resultaten over de eerste helft van het jaar. Onder andere door een succesvolle afronding van het Suezkanaalproject en ook door Offshore energieprojecten. We hebben onze opinie op het aandeel Boskalis verhoogd van houden tot kopen. De AEX is donderdag met 436,21 punten 0,8% hoger gesloten dan vorige week vrijdag en bleef daarmee wat achter bij het gemiddelde van de andere Europese markten (1,8%).

Macronieuws zal de komende week domineren

Bedrijfsnieuws staat er komende week niet op de agenda, maar macronieuws des te meer. Hierboven heb ik de komende Fed vergadering al behandeld. Die zal zeker belangrijker voor de beurzen zijn dan Prinsjesdag in ons eigen land. De komende week zal overschaduwd worden door de beleidsbepalende vergadering van de Fed, waarvan we overigens geen renteverandering verwachten. Verder kijken we met belangstelling uit naar macro-cijfers uit China, waaronder de detailhandelsverkopen en de industriële productie in augustus. Daarnaast is er een reeks inflatiecijfers te verwachten uit veel landen, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk en de Europese Unie als geheel. Ook de ZEW-index, die iets zegt over hoe investeerders aankijken tegen de Duitse – en de Europese – economie, is altijd interessant. Verder mogen we ook nog cijfers verwachten over de detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Nederland en cijfers over de industriële productie in de Verenigde Staten en de eurozone, allemaal in augustus. Ook interessante cijfers zijn die over het Nederlandse consumentenvertrouwen in september en de Philadelphia Fed-index. Deze laatste is de eerste indicatie over de industrie in september in de omgeving van Philadelphia en is ook een redelijke graadmeter voor de hele Amerikaanse industrie.