Markten likken nog hun wonden na teleurstellende ECB-actie

Zakenman kijkt uit op een stad

De wereldwijde financiële markten hadden de afgelopen week de tegenvallende ECB-maatregelen van 3 december nog niet verwerkt. De aandelenkoersen daalden verder en beleggers zochten de veiligheid van de obligatiemarkten op, waar de rendementen weer daalden.

Op de mondiale obligatiemarkten leidde de risico-aversie bij beleggers tot koersstijgingen en dus een daling van de rendementen Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Hoewel er de afgelopen week weinig richtinggevend nieuws was, bleef de stemming op de financiële markten somber. In de Verenigde Staten bevestigden de cijfers in het algemeen een beeld van een gematigde economische groei. Daarbij bestaat er al geruime tijd een opvallend verschil tussen een goed presterende dienstensector en een zwakke ontwikkeling in de industrie, waar de sterke dollar de exportmogelijkheden beperkt. Toch zal de industriële productie volgens ons binnenkort sterker gaan toenemen, omdat de voorraden door een op peil blijvende binnenlandse vraag te sterk verminderen. In zowel Japan als de Europese Unie werden de afgelopen week tweede schattingen gepubliceerd van de economische groei in het derde kwartaal. In beide gevallen bedroeg die groei 0,3% ten opzichte van het tweede kwartaal, wat voor Japan een meevaller en voor de Europese Unie een (lichte) tegenvaller was. In China bleek de groei van de invoer in november wederom te zijn gedaald vergeleken met een jaar eerder. Het tempo van dalingen neemt echter wel af, van 18,8% in oktober tot 8,7% in november. Kijken we naar de industriële orders van Duitsland uit het buitenland (buiten de Europese Unie), dan zien we een bevestiging voor de binnenlandse vraag uit China. Vooral de orders voor kapitaalgoederen herstelden in november fors en die orders komen ongetwijfeld voor een belangrijk deel uit China. Samenvattend kunnen we concluderen dat de cijfers, die de afgelopen week zijn gepubliceerd nauwelijks verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor de weer optredende malaise op de wereldwijde aandelenbeurzen.

Kroniek van een aangekondigde renteverhoging

Op de mondiale obligatiemarkten leidde de risico-aversie bij beleggers tot koersstijgingen en dus een daling van de rendementen. In de kernlanden van Europa zijn de rendementen nu negatief voor looptijden tot en met vijf jaar. In de Europese periferie kan nog een positief rendement ten opzichte van 'cash' worden behaald, maar ook dan moet het lange eind van de rentecurve worden opgezocht. Bedrijfsobligaties bieden wat dat betreft nog enige uitkomst, maar dat betekent ook meer risico. Dat geldt vooral voor High Yield (hoog renderende, maar risicovollere obligaties) en dan zeker voor Amerikaans High Yield. Daarin zijn relatief veel schaliegasondernemingen vertegenwoordigd, die vanwege de lage energieprijzen een hoger risico vertegenwoordigen.

De centrale banken van het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland hielden de afgelopen week hun maandelijkse beleidsvergadering, maar lieten hun rentetarieven ongewijzigd. Dat zal volgens ons de komende week niet het geval zijn met de Amerikaanse Federal Reserve. We verwachten komende woensdag een verhoging van de fed funds rate van de huidige 0% - 0,25% tot 0,5% en dat is dan meteen de best aangekondigde renteverhoging ooit.

Fusies en overnames kunnen de markten niet inspireren

Op de aandelenmarkten speelden er de afgelopen week veel geruchten en was er nieuws over fusies en overnames. Normaal gesproken leidt dat tot koersstijgingen, maar nu kon zelfs dit niet voor een positieve stemming zorgen. Een voorbeeld van een fusiegerucht is het gesprek dat Dow Chemical en DuPont daarover schijnen te voeren. De nieuwe combinatie zou worden gesplitst in agro-chemie en zaden, plastics en speciale chemische producten. Onder druk van deze aanstaande fusie gaan er geruchten dat ChemChina het bod op Syngenta wil verhogen van 42 tot 44 miljard Zwitserse frank. Verder is General Electric in vergaande besprekingen met energie-dienstverlener Halliburton over de overname van de booractiviteiten van de laatste. Halliburton moet deze activiteiten verkopen om samen te kunnen gaan met Baker Huges. In Nederland stond TenCate in de belangstelling van zowel een consortium van Gilde en Parcom, als van HAL. TenCate schijnt echter geweigerd te hebben om met HAL te praten over een participatie in de onderneming. De AEX sloot donderdag 2% lager dan vorige week vrijdag, op 437,84 punten en was daarmee een van de minst slecht presterende indices in Europa. Vanmorgen daalde de index echter verder tot net onder de 435 punten.

Alle ogen zijn gericht op Janet Yellen

De komende week staat er nog steeds weinig bedrijfsnieuws op de agenda. Op macro-economisch gebied is er interessant nieuws te verwachten over industriële productie en inflatie. De aandacht zal echter vooral uitgaan naar de Federal Reserve, die op woensdag een besluit zal nemen over de rente. Woensdag om 8.15u zal Janet Yellen als voorzitter van de Federal Reserve bekend maken of - zoals wij verwachten - de fed funds rate voor het eerst in negen jaar zal worden verhoogd.

Daarnaast zijn er de komende week ook nog wel wat interessante macrocijfers te verwachten. Wat te denken bijvoorbeeld van de ZEW-index (die een indicatie geeft hoe beleggers aankijken tegen investeringsmogelijkheden in de Duitse en de Europese economie) en ook de Ifo-index? Die laatste is de beste indicator voor het vertrouwen van Duitse ondernemers. Ook in België wordt het vertrouwen onder ondernemers gepubliceerd en deze index vormt een goede indicator voor het vertrouwen in de rest van Europa. Verder verschijnen er gegevens over de industriële productie in de Verenigde Staten en de Europese Unie, die mogelijk weer wat meer inzicht kunnen verschaffen over het verschil in beide regio's. Definitieve cijfers over de inflatie verschijnen er in de Verenigde Staten, de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Deze zullen vermoedelijk niet veel verschillen van de eerste schattingen, die vorige week zijn gepubliceerd. Interessant in dit verband zijn trouwens ook de gegevens over de loonkosten, die de komende week in de Europese Unie, Nederland en de OESO als geheel, worden gepubliceerd. Een bevestiging van de bevredigende groei van de binnenlandse bestedingen hopen we te krijgen van de detailhandelsverkopen, die worden gepresenteerd in het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Daarnaast komen er ook nog gegevens over het consumentenvertrouwen in Nederland. Tot slot zullen de eerste schattingen worden gepresenteerd van de stemming onder inkoopmanagers in zowel de industrie als de dienstensector in december in heel veel landen, een goede indicatie van het ondernemersvertrouwen. Kortom, een goed gevulde agenda, maar de meeste aandacht zal woensdag uitgaan naar 'de Fed' en Janet Yellen.