Onzekerheid op de markten door China en Griekenland

Financiële resultaten op papier met laptop

Wereldwijd hadden de financiële markten de afgelopen week last van de nasleep van de devaluatie van de Chinese yuan en ook van nieuwe politieke onzekerheden in Griekenland. Aandelenkoersen gingen fors omlaag terwijl de obligatierente - vooral in de Verenigde Staten - daalde.

Tegelijkertijd begint de vrees voor een veel grotere terugval van de Chinese economie toe te nemen Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De devaluatie van de Chinese yuan heeft tot een beperkte waardedaling van de munt geleid (circa 4%), maar is wel de aanleiding geweest voor een serie devaluaties van andere munten in de opkomende wereld. En die waren veelal aanmerkelijk groter. De grootste waardeverminderingen vonden plaats in de munten van Kazachstan (met zelfs 26%, vooral als gevolg van de verder dalende olieprijs), Rusland, Ghana, Guinea, Colombia, Wit Rusland, Turkije, Maleisië en Algerije. Al deze munten verloren (veel) meer dan 4% van hun waarde. Tegelijkertijd begint de vrees voor een veel grotere terugval van de Chinese economie toe te nemen. De index van inkoopmanagers in de Chinese industrie is volgens voorlopige gegevens in augustus gedaald tot 47,7 vergeleken met 47,8 in juli. Een stand onder de 50 zou duiden op een krimp van de industriële sector.

Hoewel wij verwachten dat de Chinese autoriteiten erin zullen slagen om de economische groei op een redelijk peil te houden, zijn beleggers daar kennelijk niet van overtuigd. Beleggers hebben een hekel aan onzekerheid en die wordt gevoed door de ontwikkelingen in China en de andere opkomende markten. Daar kwam donderdag ook nog eens nieuwe onzekerheid over Griekenland bij. Premier Tsipras, die de steun in zijn eigen Syriza partijen ziet afbrokkelen, heeft zijn ontslag ingediend en wil nieuwe verkiezingen uitschrijven (waarschijnlijk op 20 september). Vermoedelijk zal hij die wel winnen want onder de Griekse bevolking is hij nog steeds erg populair. Niettemin ontstaat er nu nieuwe onzekerheid over de uitvoering van het hervormingsprogramma. Het gevolg is dat de toonaangevende aandelenindices wereldwijd met tussen 2,5% (Japan) en 5% (Duitsland) zijn gedaald. Als uiting van de toegenomen risicoaversie liep ook de obligatierente op de meeste markten terug. In Europa bleef de daling beperkt tot een paar basispunten, maar in de Verenigde Staten liep de 10-jaarsrente terug van 2,19% tot 2,05%. De belangrijkste reden is de vrees binnen het beleidsbepalende comité van de Federal Reserve dat de inflatie laag blijft. Wij verwachten overigens dat de inflatie op korte termijn zal oplopen tot circa 2% (de doelstelling van de Fed). Voor een deel komt dit door een stijging van de huren als uitvloeisel van de aantrekkende Amerikaanse woningmarkt. Exclusief voeding en energie bleef de stijging van de consumptieprijzen in juli stabiel op 1,8%, wat al heel dicht bij die doelstelling ligt.

Gemengd karakter van de bedrijfsresultaten

Internationaal gezien loopt het resultatenseizoen zo'n beetje op zijn einde. Vanuit Nederland werden er de afgelopen week wel veel resultaten gepubliceerd. Daar waren een paar teleurstellingen bij, maar de meerderheid zag er goed uit. In de Verenigde Staten werden de bedrijfsresultaten over het tweede kwartaal door Home Depot en Wal-Mart gepubliceerd. Die van Wal-Mart vielen tegen, vooral als gevolg van tegenvallende marges bij de drogisterijactiviteiten. Bij Home Depot waren de resultaten sterker dan verwacht, gesteund door een sterk herstel van de Amerikaanse huizenmarkt. In Nederland vielen de resultaten van Vopak en Brunel tegen. Voor Vopak was dat logischerwijze het gevolg van de onder druk staande olieprijs. Ook de resultaten van TKH (het voormalige Twentsche Kabel), bleven iets achter bij de verwachtingen, maar dat kwam hoofdzakelijk doordat die verwachtingen zo hooggespannen waren. Eigenlijk was er sprake van hele goede resultaten. De resultaten van Ahold, Boskalis, BAM en Nationale Nederlanden overtroffen alle de verwachtingen. Bij Ahold leverde de vergroting van het marktaandeel van Albert Heijn daaraan een belangrijke bijdrage. Boskalis zag zijn marges sterker dan verwacht verbeteren als gevolg van een hoge bezetting van de kapitaalgoederenvoorraad bij vooral de baggeractiviteiten. De AEX verloor de afgelopen week fors met 3,1% van 473,89 vorige week vrijdag tot 459,17 op donderdag. Op vrijdagmorgen daalde de index verder tot rond 455 punten.

Resultatenseizoen nagenoeg ten einde

Nu het resultatenseizoen ongeveer ten einde loopt, verschuift de aandacht op de financiële markten weer naar de macro-economie. Op dat terrein mogen we de komende week een volle agenda verwachten. De komende week zijn er geen echte aansprekende bedrijven meer, die hun kwartaalcijfers nog publiceren. Op macro-economisch gebied kijken we met veel belangstelling uit naar de monetaire conferentie in Jackson Hole van 27 tot 30 augustus, waarvan ik vorige week abusievelijk schreef dat het deze dagen zou plaatsvinden. Op deze conferentie van centrale bankiers en wetenschappers worden altijd interessante inzichten op monetair gebied gedeeld. Verder worden er de komende week veel gegevens over het consumentenvertrouwen in augustus gepubliceerd. Dat is het geval in de Verenigde Staten (zowel van de Conference Board als van de universiteit van Michigan), de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Ook op het gebied van het ondernemersvertrouwen is de agenda goed gevuld. Zowel de inkoopmanagersindices in de dienstensectoren over augustus zullen het licht zien, maar ook het Duitse vertrouwen (Ifo) en het ondernemersvertrouwen in de Europese Unie, België en Nederland. Verder kunnen we nieuwe gegevens verwachten over de Amerikaanse huizenmarkt: de verkopen van nieuwe woningen in juli en ook gegevens over de huizenprijzen. Tot slot kijken we met belangstelling uit naar de Amerikaanse orders voor duurzame goederen in juli en naar de eerste revisie van de economische groei in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal.