Positieve stemming houdt aan

Roltrap naar boven

De financiële markten waren de afgelopen week wederom in een opperbeste stemming. De rente op de obligatiemarkten liep wereldwijd terug en de aandelenmarkten stonden in het teken van verbeterende economische verwachtingen.

Een verlaten van Griekenland uit de eurozone lijkt in ieder geval afgewend Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De daling van de obligatierente wordt enerzijds veroorzaakt door het komende opkoopprogramma van obligaties door de Europese Centrale Bank (ECB), waardoor er een ware run op obligaties is ontstaan. Anderzijds speelt ook het akkoord met Griekenland een rol. Weliswaar zullen er nog veel onderhandelingen (moeten) volgen, maar een verlaten van Griekenland uit de eurozone lijkt in ieder geval afgewend. In het begin van de week heeft de nieuwe Griekse regering een lijst met plannen opgesteld, die door eurogroepvoorzitter Dijsselbloem als een goed startpunt van de komende onderhandelingen kunnen worden gezien. Het betreft vooral het aanpakken van de corruptie in Griekenland en het verbeteren van de belastingmoraal. Voorts werd besloten om de al geplande privatiseringen toch niet terug te draaien, iets wat regeringspartij Syriza eigenlijk wel wilde. Overigens hebben het IMF en de ECB - twee leden van de door de Griekse regering zo verafschuwde Trojka - laten weten dat de plannen niet ver genoeg gaan en ze onvoldoende waarborg bieden voor verbetering van de Griekse economie en de overheidsfinanciën.

Het bereiken van een principe akkoord heeft echter wel bijgedragen aan een rentedaling, die in Zuid-Europa veel sterker was dan elders. Ook het komende opkoopprogramma van obligaties door de ECB heeft daar overigens aan bijgedragen, omdat het zal leiden tot verdere koersstijgingen van obligaties. Hierop anticiperend kopen beleggers op grote schaal obligaties, nu deze nog aantrekkelijk geprijsd zijn. Deze (toekomstige) schaarste verplaatst zich naar allerlei andere segmenten van de obligatiemarkt, zowel regionaal (bijvoorbeeld de Verenigde Staten), als op de markt voor bedrijfsobligaties. De opnieuw dalende rente had ook positieve gevolgen voor de aandelenmarkten, waar de koersen in Europa begrijpelijkerwijze sterker stegen dan in de Verenigde Staten. Ook de publicatie van in het algemeen positieve macro-economische cijfers speelde daarbij een rol.

Zowel in de Verenigde Staten (index voor inkoopmanagers en de orders voor duurzame goederen), als in Europa (reële geldgroei en ook de inkoopmanagersindex) werden cijfers gepubliceerd die wezen op een verbetering van het economisch beeld. Tenslotte hield Fed-voorzitter Janet Yellen voor zowel de Senaat als het Huis van Afgevaardigden een speech waarbij ze enerzijds wees op de positieve gang van zaken in de Amerikaanse economie en anderzijds een snelle verhoging van de fed funds rate niet noodzakelijk achtte. Wij verwachten nog steeds een verhoging in juni van dit jaar.

Europese beurzen stelen de show

Hoewel de Amerikaanse aandelenmarkten nieuwe 'all time highs' bereikten, zijn ook de afgelopen week de Europese beurzen veel sterker gestegen. De belangrijkste oorzaak blijft het stimuleringsbeleid van de ECB. Net zoals dat de afgelopen jaren in de Verenigde Staten het geval was, leidt de overvloedige stroom goedkoop geld (hoewel die nog moet beginnen) in de eurozone tot druk op de rente, een verzwakking van de munt en ook tot een sterke stijging van de beurskoersen.

De verwachting is dat de Europese economie de komende jaren een sterke verbetering zal doormaken, wat vervolgens de hogere aandelenkoersen kan rechtvaardigen. Deze verbetering was ook de afgelopen week weer zichtbaar in allerlei macro-economische indicatoren. De economische sentimentsindicator - een combinatie van het consumentenvertrouwen en het producentenvertrouwen - is in februari verder gestegen en was ook in Griekenland voor het eerst in tijden weer positief. Ook de inkoopmanagersindex, die een belangrijke graadmeter is voor de toekomstige economische groei, kwam met 53,5 weer wat ruimer boven het 'groei-noch-krimp-niveau' van 50 uit.

De gepubliceerde resultaten (over het vierde kwartaal van 2014) waren in Europa overigens wisselend van karakter. Verzekeraar Allianz meldde een tegenvallend resultaat wat vooral het gevolg was van het vertrek van topman Bill Gross bij Allianz-dochter Pimco. Dit grootste obligatiefonds ter wereld is normaal goed voor een kwart van de operationele winst van Allianz, maar zag door het vertrek van Gross EUR 232 miljard uit het fonds wegstromen. Ook Ahold boekte minder winst dan was verwacht ondanks het feit dat de sterke dollar een positief effect had op het resultaat. De winstmarges zijn al een tijd aan het dalen en zullen nog verder onder druk komen, vooral omdat Albert Heijn opgedragen is om verder marktaandeel te winnen. PostNL boekte daarentegen meevallende resultaten, vooral als gevolg van een sterke groei bij de pakketpost. De toename van de internetverkopen leidt immers tot sterke groei van de pakketpost, die een compensatie vormt voor de afname van de briefpost. De AEX is de afgelopen week met liefst 2,7% gestegen tot 482,47 (op donderdag) en was daarmee de sterkste stijger onder de toonaangevende Europese aandelenindices.

Macrocijfers komende week de drijvende kracht

Nu de meeste bedrijven hun resultaten over het laatste kwartaal van 2014 hebben gepubliceerd, moeten de financiële markten op zoek naar ander richtinggevend nieuws. Toch komen er ook nog een paar bedrijven in de achterhoede. In Nederland betreft het Vastned Retail, ASMI en SIM-kaartenproducent Gemalto. Hoewel dit laatste bedrijf in feite een Frans bedrijf is, is het wel aan de AEX genoteerd en is het de afgelopen week in het nieuws geweest omdat gegevens op SIM-kaarten door de NSA waren gehackt. Internationale bedrijven die komende week hun resultaten publiceren zijn Barclays en Standard Chartered.

Het belangrijkste nieuws zal komen van het macrofront. Dat betreft definitieve gegevens over de stemming onder inkoopmanagers in een groot aantal landen. Daarnaast kijken we met veel belangstelling naar een eerste schatting van de inflatie in de eurozone in februari. De verwachting is dat er nog steeds sprake zal zijn van prijsdaling, maar de terugkeer naar (lichte) inflatie in Duitsland, die vanmorgen bekend werd gemaakt, is wel bemoedigend.

In Duitsland worden voorts de industriële orders over januari gepubliceerd, die inzicht kunnen verschaffen in het verloop van de Duitse economie als belangrijkste locomotief voor de Europese economie. Dat geldt ook voor de detailhandelsverkopen die in Duitsland en de Europese Unie als geheel over januari worden gepubliceerd. De week wordt afgesloten met de publicatie van arbeidsmarktcijfers in de Verenigde Staten op vrijdag over februari. Het betreft dan de werkgelegenheid buiten de landbouw en de werkloosheid. De verwachtingen voor beide zijn hooggespannen met een groei van de eerste met 235.000 banen en een daling van de werkloosheid tot 5,6% van de beroepsbevolking (vergeleken met 5,7% in januari).