Verwachtingen over Chinese economie verbeteren

Zakelijke documenten op bureau met mensen

De financiële markten hebben een betrekkelijk rustige week achter de rug. Het macro-economische beeld was wat wisselend, waarbij het opvallend was dat de signalen over de Chinese economie geleidelijk wat beginnen te verbeteren.

Op de wereldwijde aandelenmarkten stegen de koersen licht en het tegengestelde was het geval op de meeste obligatiemarkten Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De vrees voor een forse terugval van de Chinese economische groei was in augustus en september nog een belangrijke oorzaak voor een forse daling van de wereldwijde aandelenkoersen. De indicatoren, die de afgelopen week werden gepubliceerd, zijn nog steeds niet sterk. Ze waren over het algemeen echter wel beter dan verwacht en wijzen op het uitbodemen van de Chinese economische conjunctuur. Dat gold bijvoorbeeld voor de stemming onder Chinese inkoopmanagers, die in de industrie al geruime tijd onder het “groei-noch-krimp-niveau” van 50 ligt. In oktober kwam het daar heel dicht bij in de buurt en in de dienstensector steeg de index zelfs van 50,5 (in september) tot 52,0. Dat is vooral van belang voor de Duitse economie, die veel exporteert naar China. De Duitse economie ondervindt recentelijk grote problemen van een aantal schandalen, zoals bij Volkswagen en bij Deutsche Bank. Een verbetering in de Chinese situatie zou daarvoor in elk geval weer wat compensatie kunnen bieden. Zowel de orderontvangsten als de productie van de Duitse industrie dalen immers al drie maanden op rij.

Vooruitzichten voor Europese economie blijven solide

In de rest van Europa is het conjunctuurverloop wat dat betreft een stuk steviger. Dat is te zien aan de stemming onder inkoopmanagers, die in deze regio in oktober zelfs beter was dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. In dat land worden de laatste maanden wat minder goede economische indicatoren gepubliceerd. Dat verklaart ook dat de Federal Reserve erg weifelachtig is met het verhogen van de fed funds rate, de belangrijkste beleidsrente van de Fed. Ook de afgelopen week heeft voorzitter Yellen in een speech voor een commissie van het huis van afgevaardigden weer eens aangegeven een renteverhoging dit jaar niet uit te sluiten. Daarmee wil ze vermoedelijk alle opties open houden en een verhoging tot het laatste moment laten afhangen van de stand van Amerikaanse economie.

Rustige week op de financiële markten

De markten vertoonden de afgelopen week een rustig beeld. Op de wereldwijde aandelenmarkten stegen de koersen licht en het tegengestelde was het geval op de meeste obligatiemarkten, waardoor de rente weer wat opliep. De gepubliceerde bedrijfsresultaten waren – op een aantal uitzonderingen na – gematigd positief. Op de meeste aandelenmarkten stegen de koersen de afgelopen week met 0,5% tot 1%. Positieve macro-cijfers ondersteunden de vriendelijke stemming op de aandelenmarkten en ook een enorme stroom bedrijfsresultaten over het derde kwartaal stemde beleggers gunstig. Op het internationale vlak bleken de resultaten van een paar Franse banken – zoals Credit Agricole en Societé Generale – mee te vallen. De resultaten van de Duitse verzekeraar Allianz vielen daarentegen licht tegen maar onderliggend was sprake van een geruststellende ontwikkeling. In ons eigen land presenteerden ING en NN de resultaten over het derde kwartaal. Met een netto-winst van € 1,1 miljard profiteerde ING duidelijk van de verbeterende Nederlandse economie. Zowel de netto rentemarge als de kapitaalratio’s verbeterden verder en vertonen een solide beeld. Bij NN waren eenmalige baten voor een groot deel verantwoordelijk voor een hoger dan verwachte winst van € 392 miljoen, maar de sterke kasstroom ondersteunt het toekomstige dividendpotentieel. We vinden dit positief voor NN. Gematigd positieve resultaten werden gepubliceerd door Wolters Kluwer en het bedrijf meldde zelf dat de vooruitzichten voor de rest van het jaar goed zijn. De resultaten van PostNL vielen daarentegen wat tegen. De onderliggende winst daalde met maar liefst 20% tot € 40 miljoen vergeleken met een jaar eerder en bleef ook € 18 miljoen achter bij de verwachtingen. Het is overigens vaker voorgekomen dat PostNL na een teleurstellend derde kwartaal in positieve zin verraste in het – voor de pakketpost – belangrijke vierde kwartaal. De AEX, die vorige week nog terrein moest prijsgeven, wist de afgelopen week vanaf het lagere niveau 1% te winnen tot 466,6 op donderdag. Vanmorgen stond de index op lichte winst.

Interessante macro-cijfers

De komende week staan er enkele interessante macro-economische cijfers op de agenda. Daarnaast komen we zo langzamerhand in de staart van het resultatenseizoen terecht met wel een paar belangrijke bedrijven. Op macro-economisch gebied is het belangrijkste cijfer natuurlijk de Amerikaanse werkgelegenheid en werkloosheid, die vanmiddag is gepubliceerd. Wij verwachten dat de werkgelegenheid in oktober met 170.000 zal zijn gestegen, maar als u dit leest, is de werkelijke uitkomst bekend. In het weekend zal in China het verloop van de export en de import in oktober worden gepubliceerd. Dat zal inzicht geven in de mate waarin de transitie van de Chinese economie (van export-geleid naar binnenlands) zich voltrekt. Verder worden er de komende week in veel landen gegevens gepubliceerd over de industriële productie en de inflatie. De productiecijfers komen uit de Europese Unie als geheel en uit Frankrijk, Italië en Nederland. Inflatiecijfers kunnen we tegemoet zien uit de Verenigde Staten, China, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. In de Verenigde Staten zal de Universiteit van Michigan het consumentenvertrouwen bekend maken en worden er ook gegevens over de verkopen in de detailhandel gepubliceerd. Dat laatste is ook het geval in Nederland. Tegen het einde van de week zal in verschillende Europese landen een eerste schatting worden gepresenteerd van de economische groei in het derde kwartaal. Verder kijken we woensdag met belangstelling uit naar speeches van Mario Draghi van de ECB en van Mark Carney van de Bank of England. In de staart van het resultatenseizoen zitten een paar belangrijke bedrijven, waaronder Cisko, Siemens en Vodafone. Uit ons eigen land zijn dat Ahold, Aegon, Delta Lloyd en Boskalis.