Zwarte maandag gevolgd door aarzelend herstel

Zakelijke documenten op bureau met mensen

De financiële markten leken zich de afgelopen week in een soort losgeslagen achtbaan te bevinden. Vooral de koersen op de wereldwijde aandelenmarkten maakten uitslagen, die maar zelden voorkomen. Belangrijkste oorzaak bleef twijfel over de Chinese economie.

Ten opzichte van het dieptepunt op maandag hebben de meeste beurzen de week positief weten af te sluiten Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Na de devaluatie van de Chinese yuan in de week van 10 augustus zijn de wereldwijde aandelenmarkten erg onrustig geworden en in de week van 17 augustus leidde dat ook nog tot forse koersdalingen. Vanaf vorige week vrijdag stuiterden de koersen geleidelijk naar een climax, die op maandag werd bereikt. Aanleiding was een daling van de inkoopmanagersindex van de Chinese industrie, die in augustus daalde tot 47,7, vergeleken met 47,8 in juli. Hoewel een stand onder de 50 op een afnemende productie wijst, was dat in juli dus ook al het geval en was de daling wel heel erg gering. Bovendien is de industriële sector in China inmiddels kleiner dan de dienstensector. Toch werd de daling gezien als het ultieme bewijs dat de Chinese economie snel verslechtert en dat leidde tot een nieuwe golf van koersdalingen. De AEX – de index die u waarschijnlijk het meest vertrouwd is – daalde op vrijdag 21 augustus met 17 punten tot 442 punten, een procentuele daling van 3,7%. Afgelopen maandag werd dit ver overtroffen met een daling van 23 punten tot 419 punten (-5,2%), maar in de middag werd zelfs een laagtepunt van 402 punten bereikt (-9,2%). Daarna keerde het tij en is de index inmiddels weer boven de 440 punten aangeland. Het is te vroeg om te zeggen dat het een tijdelijke correctie was, die bovendien sterk gedreven werd door paniek en gebrek aan gezond verstand of dat ons nog meer te wachten staat. Persoonlijk denk ik het eerste en is de marktreactie wel erg overdreven geweest. De devaluatie van de yuan moet volgens mij meer worden geïnterpreteerd als een voorbereiding voor een positie van de yuan als een van de wereldvaluta’s dan als een poging om de Chinese economie een impuls te geven. Daar hebben de Chinese autoriteiten genoeg andere middelen voor die bovendien meer op de binnenlandse economie zijn gericht. De uitstraling van de koersdalingen naar Europa en Amerika is bovendien vreemd omdat enerzijds de banden met China van deze regio’s relatief beperkt zijn en anderzijds de economieën van deze regio’s er goed voorstaan en de economische groei er in de tweede helft van het jaar eerder lijkt te herstellen (zie ook de volgende alinea).

Goede macrocijfers bieden vertrouwen

Ten opzichte van het dieptepunt op maandag hebben de meeste beurzen de week positief weten af te sluiten. De CEO van Apple, Tim Cook, deed een duit in het zakje en ook de macrocijfers uit de Verenigde Staten en Europa hielpen. De meeste toonaangevende indices in de Verenigde Staten en Europa sloten op donderdag tussen de 4% en 6% hoger vergeleken met de slotstanden van maandag. In Azië, waar de meeste beurzen ook op dinsdag nog verder daalden, bleef het herstel wat beperkter. Opvallend was de mail, die Apple-CEO Tim Cook naar CNBC stuurde, waarin hij meldde dat de verkopen van Apple in China sterk zijn gestegen. Het was overduidelijk een poging om de somberheid van beleggers – ook in Apple – te temperen. Belangrijker waren vermoedelijk de macrocijfers, die afgelopen week werden gepubliceerd en die wezen op een aantrekkende economische groei in de Verenigde Staten en Europa. Zowel vertrouwensindicatoren als de Duitse Ifo (ondernemersvertrouwen) als de Amerikaanse Conference Board (consumentenvertrouwen) bleken in augustus veel beter dan verwacht te zijn gestegen. In de Verenigde Staten herstelden de verkopen van nieuwe woningen zich in juli behoorlijk (5,4%) van de daling in juni en stegen de prijzen opnieuw licht verder. Ook de Amerikaanse orders voor duurzame goederen stegen in juli verder met 2%, een stijging die bovenop de (opwaarts bijgestelde) stijging met 4,1% in juni komt. Ook bleek de economische groei in de Verenigde Staten in het tweede kwartaal met 3,7% (op jaarbasis) hoger te zijn geweest dan de 2,3% die eerder was gemeld. In de eurozone steeg in augustus de zogeheten Economic Sentiment Indicator – een combinatie van producenten- en consumentenvertrouwen – tegen de verwachting in. En tot slot is de geldhoeveelheid in de eurozone in juli met 5,3% sterker gestegen dan verwacht, wat duidt op ruimere monetaire omstandigheden. De doorwerking van de vrees voor een afnemende Chinese groei naar de westerse beurzen lijkt daarom niet gerechtvaardigd. Overigens heeft het herstel op de aandelenbeurzen ook bijgedragen aan een forse stijging (van circa 10%) van de olieprijs, die door alle gesomber over de Chinese economie waarschijnlijk wat ver naar beneden was doorgeschoten. Afgelopen week kwam DSM met plannen om € 125 – 150 miljoen te besparen door het stroomlijnen van ondersteunende diensten, waardoor 900 – 1100 banen zouden verdwijnen. Een besparing is hard nodig om de winstgevendheid weer te vergroten, want het bedrijf is met een koers-winstverhouding van ruim 17 behoorlijk hoog gewaardeerd. We hebben de afgelopen week onze opinie op twee – aan de olie gerelateerde – bedrijven verhoogd van houden naar kopen. Weliswaar publiceerden zowel Fugro (exploratie) als Vopak (opslag) niet heel erg goede resultaten over het tweede kwartaal, maar beide bedrijven zijn daarvoor fors afgestraft op de beurs en de waardering is daardoor zo laag dat beide bedrijven nu weer aantrekkelijk zijn. Dat is zeker het geval bij enige (verdere) stijging van de olieprijs, die we in de loop van de komende kwartalen verwachten.

Veel cijfers en toespraken op macrogebied

Dit weekend zijn alle ogen (en oren) gericht op de monetaire conferentie in Jackson Hole (Wyoming) en de uitspraken die daar zullen worden gedaan. Verder is er de komende week een reeks aan macrocijfers te verwachten en komen er nog een paar bedrijven met hun kwartaalresultaten. De conferentie in Jackson Hole, die vandaag begint, is traditioneel een gebeurtenis waar beleidsmakers en wetenschappers hun licht laten schijnen over monetaire aangelegenheden. Hoewel ook Janet Yellen en Mario Draghi aanwezig zullen zijn, wordt vooral uitgekeken naar de toespraken van Stanley Fischer (vice voorzitter van de Federal Reserve) en gouverneur Mark Carney (Bank of England) zullen houden. Beide centrale banken zullen als eerste vermoedelijk binnenkort hun beleidsrentes verhogen en de timing is extra interessant in het licht van de huidige turbulentie op de beurzen. Op het gebied van de macro-economische cijfers is het ook een drukke week. In veel landen worden de definitieve gegevens over de stemming onder inkoopmanagers over augustus in zowel de industrie als in de dienstensector gepubliceerd. Daarnaast zal ook de inflatie-ontwikkeling in de belangstelling staan met gegevens over zowel de producentenprijzen (juli) als de consumptieprijzen (augustus) in de eurozone en ook de consumptieprijzen (augustus) in Italië. Verder zal er aandacht zijn voor de consumptieve uitgaven in de Verenigde Staten en de detailhandelsverkopen in Duitsland en de Europese Unie als geheel. En verder zijn er dan nog de fabrieksorders in zowel de Verenigde Staten als Duitsland in juli. De Europese Centrale Bank zal donderdag vergaderen over het monetaire beleid. Ongetwijfeld zullen daar de recente uitspraken van hoofdeconoom Peter Praet, dat het stimuleringsprogramma zou kunnen worden uitgebreid, ter sprake komen. Op bedrijfsgebied komen er nog een paar interessante bedrijven met hun resultaten over het tweede kwartaal. Dat zijn Air France-KLM, Toshiba en Vivendi.