Amerikaanse rente en dollar verder in de lift

Portemonnee met geld

Het 'Trump'-effect galmde deze week nog na op de financiële markten in de VS. Wat met name opviel was het verder oplopen van zowel de Amerikaanse rentes als de US Dollar. De oplopende rente is vooral het gevolg van de verwachte fiscale stimulans en de bestedingen in de infrastructuur die Trump in het vooruitzicht heeft gesteld. De oplopende rente zorgt er dan weer voor dat de US Dollar verder terrein wint.

Met de opkomst en het succes van populistische leiders in de VS en het VK, lijken de risico's met betrekking tot de verdeeldheid in Europa toe te nemen. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Gisteren kregen beide nog een extra impuls na de uitspraken van de ECB en de FED. De kans is erg groot geworden dat de twee centrale banken volgende maand in tegengestelde richting gaan bewegen. Beleggers houden er rekening mee dat de ECB het QE-programma zal gaan verlengen en dat de FED de beleidsrente met 25 basispunten zal gaan verhogen. Wij houden er rekening mee dat deze trends nog wel even kunnen aanhouden en dat de verschillen tussen de Europese en Amerikaanse rentes verder kunnen oplopen. Dit zal waarschijnlijk tot een verder aantrekkende US Dollar leiden. Een prettige bijkomende factor is dat de aandelenbeurzen in de VS hier ook van profiteren. Dit biedt aandelenbeleggers naast koerswinst ook een valutair voordeel.

Impasse Europese aandelenmarkten houdt aan

Hoewel vorige week Europa nog kon meeliften op het 'Trump'-effect was dat de afgelopen week wel wat uitgewerkt. Waar de aandelenbeurzen in de VS verder aantrekken zien we dat in Europa de beurzen gevangen blijven in de zijwaartse bandbreedtes. Ook de rentes stabiliseerden enigszins, waarbij opvalt dat de meeste rentes in de periferie verder aantrekken. Kortom, de verschillen tussen noord en zuid worden weer groter. De EURO beleefde een slechte week. Dit is niet alleen het gevolg van de verwachte verschillen in het beleid van de centrale banken, maar ook vanwege de aankomende geopolitieke onzekerheden in Europa. Begin december zijn alle ogen gericht op het referendum in Italië en volgend jaar op de verkiezingen in onder andere Frankrijk, Nederland en Duitsland. Met de opkomst en het succes van populistische leiders in de VS en het VK, lijken de risico's met betrekking tot de verdeeldheid in Europa toe te nemen.

Gemengd beeld macro- en bedrijfscijfers

In de VS verbeterden de huizen- en de arbeidsmarkt verder en waren de detailhandelscijfers beter dan verwacht. De cijfers over de industrie vielen wat tegen en de inflatie bleef nagenoeg gelijk. In de Eurozone zijn de industriële productie en economische groei nagenoeg gelijk gebleven. De inflatie en het sentiment in Europa verbeterden per saldo licht. Opvallend waren de goede cijfers vanuit Nederland. Er was voor het tiende kwartaal op rij groei te melden. Over de hele linie werd er beter gepresteerd en doen wij het nu beter dan de landen om ons heen. In Azië viel de industriële productie en detailhandelsverkopen vanuit China wat tegen. Daarentegen vielen de cijfers voor de industrie in Japan wederom mee. Deze week kwam nog een aantal bedrijven met kwartaalcijfers.

De cijfers van NN Group waren in de lijn der verwachting. De aandacht ging vooral uit naar de mogelijke overname van Delta Lloyd. NN Group wil graag, maar Delta Lloyd wil een hogere prijs. Het aandeel Ahold-Delhaize verloor terrein door tegenvallende ontwikkelingen in de VS, waar de concurrentie toeneemt. In de VS ging het aandeel Cisco omlaag na tegenvallende cijfers en berichtgeving dat men verwacht dat bedrijven de komende tijd minder geld zullen uitgeven aan technologie. Ook Wal-Mart verloor terrein. Hoewel de winst beter was dan verwacht, viel de omzet tegen.

Focus op Trump en macro-economische agenda

Uiteraard zal de markt veel oog houden voor de benoemingen door Trump op de belangrijke posten in de nieuw te vormen regering van de VS. Op macro economische gebied zal er volgende week in Europa aandacht zijn voor de Markit PMI data evenals de economische groeicijfers en IFO-data vanuit Duitsland. In de VS staan de Markit PMI data en de orders voor duurzame goederen op de agenda. Daarnaast is het woensdag weer tijd voor de vergadering van de FOMC. Gedurende de week worden er vanuit Japan veel verschillende cijfers gepubliceerd. Die gaan ons een beter beeld van de stand van zaken geven.

Michael Nabarro, in afwezigheid van Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie ABN AMRO