Angst voor Brexit beheerst financiële markten

Aandelencijfers met trendgrafiek

Afgelopen week is de onrust op de wereldwijde financiële markten verder toegenomen. De belangrijkste oorzaak was nu de toegenomen waarschijnlijkheid van een Brexit in peilingen en bij wedkantoren. De Duitse 10-jaarsrente daalde verder en werd negatief.

Het beleidsbepalende comité van de Fed (het FOMC) heeft deze week besloten om het belangrijkste rentetarief in de bestaande bandbreedte van 0,25% tot 0,5% te handhaven. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De Europese aandelenmarkten stonden donderdag tussen 3% en 4,5% lager dan vorige week vrijdag, waarbij opvallend was dat de schade voor de Britse beurs beperkt bleef tot 2,75%. In de Verenigde Staten was in dezelfde periode sprake van beperkte verliezen van minder dan 1%. In de voorgaande week was twijfel over de kracht van de wereldeconomie de belangrijkste boosdoener van de koersdalingen. Deze week was het vooral de toenemende vrees voor een Brexit na het referendum van komende donderdag, die verantwoordelijk was voor de somberheid. In de peilingen nam het verschil tussen voorstanders van een Brexit en voorstanders van Bremain (het blijven in de Europese Unie) verder toe en bij de wedkantoren nam de voorsprong van de laatste groep af. Het is afwachten of de brute moord op parlementslid Jo Cox (voorstander van 'blijven') en het stilleggen van de campagnes iets aan deze situatie zal veranderen. In ieder geval heeft het de afgelopen week geleid tot een sterke toename van de onzekerheid en dat is iets waardoor beleggers minder geneigd zijn om risico te nemen. Een werkelijke Brexit na het referendum zal leiden tot uitstel van investeringen van Britse bedrijven en (dus) minder economische groei. Daarnaast zullen jarenlange onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie het economisch klimaat verder verslechteren.

Federal Reserve doet wat was verwacht

Het beleidsbepalende comité van de Fed (het FOMC) heeft deze week besloten om het belangrijkste rentetarief in de bestaande bandbreedte van 0,25% tot 0,5% te handhaven. Na de verslechtering van de situatie op de arbeidsmarkt, die onder meer zichtbaar was in een zeer geringe stijging van de werkgelegenheid in mei, was dat ook verwacht. De economische prognoses zijn door de Fed overigens amper in neerwaartse zin bijgesteld. Dat was wel het geval met de verwachtingen over het aantal renteverhogingen in de komende jaren. Dat zijn er nu veel minder dan eerder werd aangenomen en het ligt dichter bij de verwachtingen die gemiddeld genomen op de financiële markten leven. De economische cijfers, die de afgelopen week in de Verenigde Staten en Europa zijn gepubliceerd, waren in het algemeen heel redelijk, maar er ging weinig invloed van uit op de koersen. De Fed en de dreigende Brexit waren dominant en de Europese Centrale Bank droeg door aankopen van obligaties (waaronder bedrijfsobligaties) bij aan sterke druk op de obligatierente. Was die tot dusverre in Duitsland al negatief voor looptijden tot en met zeven jaar, deze week breidde dat zich uit tot looptijden van 10 jaar. Daarmee heeft nu 60% van de obligaties in Duitsland een negatief rendement.

Bedrijfsnieuws kan de aandelenmarkten niet beroeren

Veel bedrijfsnieuws in de vorm van resultaten was er de afgelopen week niet. Uiteraard trok de aankoop van LinkedIn door Microsoft de nodige aandacht, maar behalve op de koersen van de twee bedrijven zelf, ging daarvan nauwelijks effect uit op de markten. Microsoft is bereid om USD 26,2 miljard te betalen voor de professionele netwerksite LinkedIn. Daarmee biedt Microsoft een premie van 50% voor een bedrijf dat het de laatste tijd op de beurs niet al te best heeft gedaan. In februari is de koers van het aandeel op één dag met 40% gedaald, toen het bedrijf meldde dat de verwachtingen voor 2016 niet zouden worden gerealiseerd. Daarvan is de koers nog steeds niet volledig hersteld. Geen wonder dus dat na het nieuws de koers van LinkedIn met meer dan 45% steeg en die van Microsoft met 2,5% daalde.

Het enige toonaangevende bedrijf dat deze week de resultaten over het eerste kwartaal publiceerde, was Oracle. Hoewel de omzet met 1% daalde ten opzichte van een jaar eerder, waren de resultaten verder in lijn met de verwachtingen van analisten. Voor de komende kwartalen wordt een omzetgroei van 4% tot 5% verwacht, die volledig moet komen uit clouddiensten. Omdat dit slechts 10% uitmaakt van de totale omzet van Oracle, betekent dit dat daar wel een hele sterke groei moet plaatsvinden, in een markt die bovendien wordt gedomineerd door Microsoft en Amazon. De AEX sloot donderdag op 418,51 punten, een kleine 4% lager dan vorige week vrijdag. In lijn met de andere beurzen vond vrijdagmorgen een licht herstel plaats en bewoog de Amsterdamse index rond de 422 punten.

Het Britse referendum zal komende week het sentiment bepalen

Er zijn de komende week nog een paar bedrijven, die de resultaten over het eerste kwartaal publiceren. Daarnaast zal de eerste schatting van het sentiment onder inkoopmanagers met belangstelling worden bekeken. Maar de ogen zijn natuurlijk vooral gericht op het Verenigd Koninkrijk. Het zijn niet de belangrijkste bedrijven, maar met Fedex, Carnival en Hennes & Mauritz zijn het wel bekende namen die hun winst- en omzetcijfers bekend zullen maken. Daarnaast staan het consultancybedrijf Accenture en het Belgische supermarktbedrijf Colruyt nog op de rol om hun resultaten te publiceren.

Op macro-economisch gebied zal de stemming onder inkoopmanagers de meeste aandacht krijgen. In de meeste landen wordt de eerste schatting van dit sentiment voor juli bekend gemaakt. Daarnaast wordt voor Duitsland (en Europa) de zogeheten ZEW-index over juni gepubliceerd. Deze index zegt wat over hoe beleggers aankijken tegen de investeringsmogelijkheden in de Duitse en Europese economie. Verder wordt de komende week de Ifo-index over juni gepubliceerd, de belangrijkste maatstaf van het ondernemersvertrouwen in Duitsland. In het Verenigd Koninkrijk en ook in de Verenigde Staten verschijnen nieuwe gegevens over het consumentenvertrouwen in juni en in de Verenigde Staten en Italië over de orders voor duurzame goederen. Tot slot worden in de Europese Unie en Italië nieuwe gegevens gepubliceerd over de bouwuitgaven. Hoe interessant ook, deze cijfers zullen worden ondergesneeuwd door het Britse referendum en de uitslag daarvan op donderdagavond.