Beurzen veren weer wat op

Aandelencijfers

Net zoals niet duidelijk was waar het negatieve sentiment in de eerste zes weken van dit jaar precies vandaan kwam, was ook het herstel van de afgelopen week verrassend te noemen. De aandelenkoersen herstelden wereldwijd en de obligatierente in de veilig geachte havens liep licht op.

Het herstel op de beurzen werd ingeleid door de bankaandelen, die de voorgaande week nog de grootste verliezers waren Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De macro-economische indicatoren die de afgelopen week werden gepubliceerd, waren gemengd van karakter. In Europa daalde in februari de ZEW-index verder, die een indicatie geeft hoe beleggers aankijken tegen de Europese economie. Daar stonden goede cijfers tegenover over de Europese autoverkopen in januari. In de Verenigde Staten werd een daling van het aantal in aanbouw genomen woningen in januari gepresenteerd, terwijl een herstel ten opzichte van december was verwacht. Dit zou overigens te maken kunnen hebben met het strenge winterweer, waar met name het noordoosten van de Verenigde Staten door werd getroffen. Over dezelfde maand werd echter een sterker dan verwachte groei van de industriële productie gepubliceerd. Vooral dat laatste was een enorme opsteker, omdat de industrie al geruime tijd een uitermate zwak beeld vertoonde als gevolg van de kracht van de Amerikaanse dollar. Ook uit China kwamen er gemengde cijfers. Ze waren ronduit slecht voor de internationale handel, maar opvallend goed voor de groei van de geldhoeveelheid. Met deze tegengestelde cijfers zou je niet direct een verbetering van het negatieve sentiment verwachten. Daarbij komt dat allerlei instellingen (OESO, IMF, ECB) hun ramingen voor groei en inflatie van de wereldeconomie een beetje neerwaarts hebben bijgesteld, iets wat wij zelf ook hebben gedaan. Toch wijzen de cijfers en ook de neerwaarts bijgestelde ramingen niet op een naderende recessie. Daarvoor staan de meeste vertrouwensindicatoren nog te hoog en zijn de arbeidsmarktgegevens - zowel in de Verenigde Staten als in Europa - nog te goed.

Randstad profiteert van vroeg-cyclisch herstel

Het herstel op de beurzen werd ingeleid door de bankaandelen, die de voorgaande week nog de grootste verliezers waren. Daarnaast pakte een akkoord tussen Rusland en Saoedi-Arabië over een productiebeperking van olie positief uit voor de koersen. De positieve ontwikkelingen vonden hoofdzakelijk in de huidige week plaats, terwijl het sentiment al vorige week vrijdag in positieve zin was omgeslagen. Ten opzichte van die dag zijn de beurzen wereldwijd tot en met donderdag met bijna 4% gestegen. De Amerikaanse beurzen bleven daarbij wat achter, maar de Europese beurzen, die veel meer te lijden hebben gehad van het negatieve sentiment, stegen met gemiddeld ruim 5%, met een uitschieter van ruim 6% voor de Franse CAC-40. De bankaandelen kregen de afgelopen week een steuntje in de rug van ECB-president Mario Draghi, die in een speech aangaf dat de koersen van bankaandelen ten onrechte onder de boekwaarde liggen. De olieprijs veerde deze week een beetje op door een akkoord tussen Rusland en Saoedi-Arabië. Ook Iran sloot zich bij het akkoord aan, zonder overigens zelf aan te geven met hoeveel vaten het zijn productie terugdringt.

Op het gebied van de internationale bedrijfsresultaten wordt het geleidelijk aan rustiger. Het Amerikaanse detailhandelsbedrijf Walmart publiceerde resultaten die in lijn waren met de verwachtingen, maar de vooruitzichten voor de omzet in het komende jaar vielen beleggers tegen (0% tegen de eerder verwachte 3 tot 4%). Als gevolg van een stijging van de loonkosten wordt er voor 2016 geen winstgroei voorzien. In ons eigen land publiceerde Aegon een onderliggende winst van EUR 470 miljoen over het vierde kwartaal van 2015, maar exclusief eenmalige posten bleef de winst 3% achter bij de verwachtingen. De afgelopen week werd bekend dat Ziggo en Vodafone een joint venture sluiten. Daarmee wordt Ziggo aan het einde van dit jaar het leidende merk voor breedbandinternet, vaste telefonie en televisie, terwijl Vodafone zich zal concentreren op mobiele telefonie en de zakelijke markt. Samen hebben ze ruim 9 miljoen klanten. Randstad meldde goede resultaten over 2015 met een netto winst van EUR 518 miljoen op een omzet van EUR 19,2 miljard (stijgingen van respectievelijk 52,4% en 11% ten opzichte van 2014). AKZO-Nobel heeft een akkoord met Basf over de overname van de lakkendivisie van de laatste voor EUR 475 miljoen. De deal was al aangekondigd en zal in de tweede helft van het jaar worden afgerond. De AEX steeg de afgelopen week met 5,6% tot 413,79 op donderdag en deed het daarmee goed in het internationale veld. Vanmorgen stond de index een puntje hoger op 414,75.

Twee Nederlandse bedrijven verdwijnen binnenkort van de beurs

De komende week zullen er nog relatief veel bedrijven hun resultaten publiceren, waaronder ook een paar interessante uit eigen land. Op macrogebied kijken we vooral naar het sentiment onder inkoopmanagers, dat een indicatie geeft hoe de verschillende economieën ervoor staan. Op maandag begint het al direct met de stemming onder inkoopmanagers in China, Europa en de Verenigde Staten in de industrie in februari. Het betreft eerste schattingen, die over twee weken zullen worden gevolgd door definitieve cijfers. Op woensdag volgen vergelijkbare schattingen voor de dienstensectoren. Verder komen er volgende week belangrijke gegevens over het ondernemersvertrouwen in Duitsland (de Ifo-index), het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten (zowel van de Conference Board, als van de universiteit van Michigan) en de Economic Sentiment Indicator van de Europese Unie (een combinatie van consumenten- en ondernemersvertrouwen). Al deze cijfers betreffen de maand februari. Uit Italië komen nieuwe gegevens over inflatie in januari, de industriële omzet en orders, en de detailhandel. In de Verenigde Staten worden er verder nog cijfers gepubliceerd over de orders van duurzame goederen en de verkopen van woningen (beide over januari).

Op het terrein van de bedrijfsresultaten kijken we naar de banken HSBC en de Royal Bank of Scotland en verder naar Bayer en Basf, Home Depot, Peugeot, Anheuser Busch, Deutsche Telekom, Telefonica en Allergan. In Nederland zijn Wolters Kluwer, RELX (het voormalige Reed Elsevier), NN Group, Vopak, Fugro, Aalberts, Delta Lloyd, ASMI en BESI nog aan de beurt. Voor de laatste keer komt ook Ten Cate nog met zijn resultaten voordat het op 17 maart van de beurs verdwijnt na de overname door Gilde. De komende week zal ook Ballast Nedam zijn notering verliezen, omdat het door het Turkse Renaissance is overgenomen. V&D is weliswaar niet beursgenoteerd, maar met dit bedrijf verdwijnt een icoon van de Nederlandse detailhandel vermoedelijk geheel uit het straatbeeld.