De beurzen waren ook op vakantie

Financiële resultaten op papier met laptop

Wereldwijd waren de aandelenbeurzen vlak deze week, ondanks een stortvloed aan nieuws van zowel bedrijven die met cijfers kwamen, macro-economische cijfers en veranderingen in monetair beleid van centrale banken.

Ondanks de goede cijfers is het onderliggende beeld minder rooskleurig. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Afgelopen week liet de Japanse beurs de grootste daling zien. De yen was echter de sterkste munt, waardoor de daling in euro’s meeviel. China noteerde een kleine plus, terwijl de VS nagenoeg onveranderd bleef.

Opvallend was dat de Dow Jones-index zeven dagen achtereen lager sloot, maar ondanks deze negatieve reeks het verlies slechts 1,4% bedroeg. Europa daalde het hardst, waarbij met de grootste klappen in Zuid-Europa vielen. De Stoxx 600 verloor 0,8% en de AEX 0,9%.

De daling in Europa werd veroorzaakt door de uitkomst van de stresstesten voor Europese banken. Ondanks dat bijna alle banken voor de tests slaagden, kon het de onderliggende problemen niet verbloemen. Banken zijn nog weinig in staat om meer geld aan hun aandeelhouders uit te keren in de vorm van dividenden en aandeleninkoopprogramma’s. Daarnaast waren de testen minder zwaar in vergelijking met de stresstesten in de VS. Ook werden minder banken getest. Zo bleven zwakke banken in Griekenland, Cyprus, Portugal en enkele in Italië buiten schot. Uiteindelijk blijft overeind dat de Europese bankensector te groot is en verder moet krimpen.

Bedrijfscijferseizoen goed en richting eind

Deze week stond nog bol van de bedrijfscijfers, maar het tweedekwartaalcijferseizoen loopt richting het eind. In de VS heeft ruim 85% van de bedrijven uit de S&P500 al gerapporteerd, terwijl we in Europa net over de 75% zijn. De resultaten zijn goed, maar de verwachtingen waren vooraf naar beneden bijgesteld.

De VS doet het, zoals altijd, beter dan Europa. De winst liet daar in 78% van de gevallen een verbetering zien en de omzet in 57% van de gevallen. In Europa waren deze cijfers respectievelijk 60% en 51%. Sectoren die het goed hebben gedaan zijn de IT en gezondheidszorg, terwijl telecommunicatie en nutsbedrijven teleurstelden. Binnen de sector energie vielen de resultaten van grote olieconglomeraten zoals Shell en BP ook tegen.

Ondanks de goede cijfers is het onderliggende beeld minder rooskleurig. De winsten en omzetten laten op jaarbasis een daling zien, net zoals de afgelopen kwartalen. De verwachting van de markt is dat de aankomende maanden de groei nog vlak zal zijn, waarna de resultaten van bedrijven in de VS in het vierde kwartaal weer zullen groeien, terwijl dit voor Europa begin 2017 zal zijn.

Op macro-economisch gebied een gemengde week

Het startschot op macro-economisch gebied werd deze week gegeven met het producentenvertrouwen. In China was het met meerdere cijfers wat gemengd, terwijl het in Europa daalde. Desondanks was het marginaal beter dan verwacht. Het producentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk viel echter tegen en daalde harder dan verwacht. Ook het vertrouwen in de VS daalde harder dan voorzien. Toch duidt het huidige niveau nog steeds op economische groei.

Gedurende de week kwamen ook vertrouwenscijfers uit voor de dienstensector. In Europa was het min of meer in lijn met de verwachting, terwijl het in de VS opnieuw tegenviel en harder daalde dan verwacht. Echter, de huidige stand van 55,5 is nog steeds erg solide.

Naast de vertrouwensindicatoren staat de eerste week van de maand ook altijd in het teken van de werkgelegenheidscijfers in de VS. Deze komen vrijdagmiddag uit en waren de afgelopen maanden erg volatiel. De verwachting is dat er in de maand juli 180.000 banen zijn bijgekomen. Een ander rapport dat al op woensdag uitkwam (van loonstrookjesverwerker ADP), liet een stijging van 179.000 arbeidsplaatsen zien. Dat was iets beter dan verwacht.

Vuurwerk in het VK, terwijl Japan zijn kruit drooghoudt

Tot slot waren er ook nog twee grote centrale banken die met nieuws naar buiten kwamen. De centrale bank van Japan stelde de markt teleur, omdat het geen nieuwe stimuleringsmaatregelingen aankondigde. Hierop werd de yen sterker. De centrale bank kondigde aan haar eigen beleid te gaan herzien om mede te bepalen of het de gewenste effecten heeft. De uitslag wordt 21 september bekendgemaakt. Dat is dezelfde dag dat ook de Amerikaanse centrale bank communiceert of het wijzigingen in haar beleid doorvoert.

De centrale bank van Engeland verraste de markt deze week wel. Ze verlaagde de rente van 0,5% naar 0,25% en verhoogde haar opkoopprogramma met GBP 60 miljard naar GBP 435 miljard. Vooral deze laatste stap kwam als verrassing. Daarnaast kondigde Bank of England aan dat de rente indien noodzakelijk nog verder naar beneden kan. Tegelijkertijd verlaagde de centrale bank haar groeiverwachtingen voor 2017 van 2,3% naar 0,8%. Op al dit nieuws ging de Britse beurs omhoog, maar verzwakte het pond.

Naast valuta was deze week ook de olieprijs erg volatiel. De olievoorraden in de VS namen toe, maar desondanks handhaafde de prijs van een vat ruwe olie zich boven de USD 40.

Geen wijzigingen in beleid

Deze week bleef het beleggingsbeleid ongewijzigd. We handhaven onze neutrale weging voor aandelen, een onderwogen positie in obligaties, en overwogen posities in onroerend goed en grondstoffen.

Bij afwezigheid van Ben Steinebach is deze blog geschreven door Ralph Wessels.