Duitse beurs neemt Europa op sleeptouw

Koersgrafiek

De Amerikaanse beurs bereikte vorige week vrijdag een nieuw hoogtepunt. Deze week volgde Europa, dat er per saldo een procent aan toevoegde en voor de zevende week op rij hoger eindigde. In Europa trokken vooral Duitse namen zoals Allianz, Basf en Siemens de kar, geholpen door Nestlé.

De Amerikaanse werkgelegenheidscijfers over juli (non-farm payrolls) waren duidelijk beter dan verwacht Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

In Nederland was dat PostNL. Verder viel Bristol-Meyers Squibb op, dat met tegenvallende testuitslagen kwam voor één van hun belangrijke toekomstige medicijnen. Het aandeel verloor bijna 20% deze week. Regionaal was de Duitse Dax de grootste stijger met ruim 4%, getrokken door de eerdergenoemde zwaargewichten.

Werkgelegenheidscijfers hoopgevend

De Amerikaanse werkgelegenheidscijfers over juli (non-farm payrolls) waren duidelijk beter dan verwacht. Dat is goed nieuws, want deze cijfers waren de afgelopen maanden tegenvallend. Ook over juni waren deze cijfers beter. Wanneer deze trend zich voortzet, zou dat een indicatie kunnen zijn dat de economie beter draait dan waar de markt nu vanuit gaat. Daarmee stijgt de kans dat de Fed dit jaar nog de rente gaat verhogen. Wij gaan daar echter niet vanuit, omdat de internationale situatie daarvoor nog te kwetsbaar is en er meer bewijs moet komen dat de economie daadwerkelijk harder groeit. Ook stonden de energiemarkten weer in de belangstelling. De prijs van Brent-olie tikte in juni nog USD 52 aan, maar is sindsdien aan het dalen. Speculanten zoals hedge funds zetten in op een daling. Het aantal shortposities in de futuresmarkt staat namelijk op een extreem hoog niveau. Toch zijn wij van mening dat wanneer de olieprijs zo laag staat, er steeds meer bronnen onrendabel zullen worden. Daarmee zal de olieproductie worden beperkt en de olieprijs uiteindelijk dit jaar omhoog trekken.

Wisselende bedrijfscijfers

Zoals wij vorige week berichtten, is het cijferseizoen zo goed als voorbij. Enkele bedrijven kwamen afgelopen week nog met cijfers. Maandag was PostNL aan de beurt. De postbezorger gaf aan vanaf volgend jaar eindelijk weer dividend te gaan betalen. De kas is weer voldoende gevuld nadat Fedex zusterbedrijf TNT heeft overgenomen. Deze positieve verrassing zorgde voor een koersstijging van maar liefst 8% op maandag. Randstad nam Monster Worldwide over. Monster Worldwide is de onderneming die onder andere de bekende vacaturesite Monsterboard beheert. De overname van de internetaanbieder zal onmiddellijk bijdragen aan de omzet en winst van Randstad. Door deze overname versterkt Randstad haar positie in de VS en op internet. Het Duitse nutsbedrijf E.On moest deze week weer flink afschrijven op haar energiecentrales. Deze zijn tegenwoordig ondergebracht in het bedrijfsonderdeel Uniper. De ontmanteling van de kerncentrales blijft op de koers drukken. Het aandeel verloor woensdag circa 7%. Ook de cijfers van Aegon werden niet met enthousiasme onthaald. De winst kwam lager uit dan de verwachting in de markt. Operationeel zagen we dat alle bedrijfsonderdelen teleurstelden. De Solvency 2 ratio kwam wel hoger uit dan verwacht, maar dat was voornamelijk het gevolg van een aanpassing van de wijze waarop men die berekent.

Naast macrocijfers komende week nog veel Nederlandse bedrijfscijfers

Qua bedrijfscijfers is het meeste wel gepresenteerd, dus gaat de aandacht van de markten uit naar de macro-economische data. Maandag wordt er afgetrapt met de voorlopige indicaties over de economische groei over het tweede kwartaal in Japan. Op dinsdag komen de cijfers over de industriële productie en inflatie in de VS. De inflatiecijfers voor de Eurozone worden donderdag bekendgemaakt. Ook komt volgende week het ZEW met indicatie hoe de stemming is onder analisten over de Duitse economie. Deze laatste viel vorige maand flink tegen vanwege de uitkomst van het Britse referendum om uit de Europese Unie te stappen. Nu het stof enigszins is neergedaald en meer analyse is gedaan, is het de vraag of de vooruitzichten wel echt zoveel minder zijn. Qua bedrijfscijfers komen in de VS onder andere Cisco, Wal-Mart en Home Depot met cijfers en in Europa volgt Nestlé nog. De grote hausse aan bedrijfscijfers mag dan wel geweest zijn, maar dat geldt niet voor de Nederlands beurs. Zo zullen onder andere Vopak, Delta Lloyd, ABN Amro, NN Groep, TKH en BAM hun cijfers presenteren.

Bij afwezigheid van Ben Steinebach is deze blog geschreven door Piet Schimmel.