Een nieuwe wind in de VS

stapel kranten

Donald Trump is verrassend verkozen tot de nieuwe president van de Verenigde Staten. Alle peilingen en prognoses wezen voorafgaand aan de verkiezingsdag op een overwinning voor Clinton, maar al vrij snel werd duidelijk dat zij het minder goed deed dan verwacht. Naast het presidentschap hebben de Republikeinen ook de meerderheid verworven in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden.

Na de harde retoriek gedurende de verkiezingscampagnes zorgden de verzoenende woorden van Trump na zijn overwinning ervoor dat de initiële verkoopgolf bij de start van de handel snel werd omgedraaid. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Dit is belangrijk, want het zal daardoor makkelijker worden voor Trump om zijn verkiezingsprogramma ook zo veel mogelijk uit te voeren. Gedurende zijn campagne heeft Trump veel commentaar gehad op punten als immigratie, handelsbescherming, begrotingsbeleid en buitenlandbeleid. De grote vraag is nu of hij daad bij het woord voegt, of toch een genuanceerder beleid zal gaan voeren. Hier zal meer duidelijkheid over komen zodra Trump benoemingen op belangrijke posten bekend gaat maken. Maar er zal na acht jaar Obama nu wel een andere wind gaan waaien, waarbij vanuit het 'Witte Huis' naar verwachting meer aandacht zal zijn voor de VS zelf.

Het 'Trump'-effect op de markten

Na de harde retoriek gedurende de verkiezingscampagnes zorgden de verzoenende woorden van Trump na zijn overwinning ervoor dat de initiële verkoopgolf bij de start van de handel snel werd omgedraaid. Tevens kregen veel beleggers oog voor de positieve effecten van zijn plannen voor de Amerikaanse economie. Banken en verzekeraars profiteerden omdat men verwacht dat Trump de strengere regelgeving zal afzwakken. Ook de oplopende rente gaf deze sector een extra impuls. Indien de nieuwe president zijn plannen voor infrastructuur daadwerkelijk gaat uitvoeren is hier veel geld voor nodig. Mede hierdoor is de 10-jaars rente in de VS weer boven de 2% gekomen. De oplopende rente drukt echter wel de defensievere (dividend)aandelen. Deze werden veelal geruild voor cyclische waarden. Ook de veel geplaagde sector gezondheidszorg kon goed herstellen.

Donald Trump zou zich veel minder willen bemoeien met de prijzen van medicijnen. Daarnaast wonnen de prijzen van basismetalen, beton- en staalbedrijven flink terrein in anticipatie op de geplande uitgaven voor infrastructuur. Dit alles zorgde voor nieuwe recordstanden van de Dow Jones Index. Ook de US Dollar wint aan terrein als gevolg van de oplopende rente. Dit, gecombineerd met de relatieve rust op de financiële markten, zorgde ervoor dat de prijs van goud daalde. De olieprijs stond deze week onder druk, maar dat was meer het gevolg van oplopende voorraden.

Gemengd beeld bedrijfsresultaten

Gedurende alle tumult omtrent de verkiezingen publiceerden verschillende bedrijven de kwartaalcijfers. Staalgigant ArcelorMittal heeft de winst afgelopen kwartaal zien toenemen op een lagere omzet. Onder de streep bleef een winst over van 680 miljoen dollar, na een verlies van 711 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2015. Het concern profiteerde van verbeterde economische omstandigheden, al blijft overcapaciteit in de mondiale staalindustrie een bron van zorg. Vooral Chinese staalbedrijven verkopen hun producten tegen zeer lage prijzen. Maritiem dienstverlener SBM Offshore heeft echter in het derde kwartaal van dit jaar fors minder omzet in de boeken gezet ten opzichte van een jaar eerder. SBM kampt nog steeds met een lage orderontvangst vanwege moeilijke marktomstandigheden, onder meer door de sterk gedaalde olieprijzen. Daardoor is het zicht op nieuwe projecten beperkt omdat klanten hun investeringen uitstellen.

Verzekeraar Aegon boekte in het derde kwartaal redelijke cijfers met een nettowinst van 358 miljoen EUR. Wel liep de solvabiliteit iets terug. Het bedrijf wist hiermee wel de verwachtingen ruimschoots te overtreffen. Dit leidde tot een koersstijging van meer dan 10%. Bij onze oosterburen vielen de mooie cijfers van Allianz op. De grootste verzekeraar van Europa heeft de winst flink zien groeien en werd daarbij geholpen door goede prestaties van onder meer de levens- en gezondheidsverzekeringstak. In de VS sprong de recordomzet van Walt Disney in het oog. Over heel 2016 kon Disney een recordomzet van 55,6 miljard dollar in de boeken zetten, 6 procent meer dan een jaar eerder. Dat was vooral te danken aan een ongekend hoge bijdrage van de filmdivisie. De nettowinst liep met 12 procent op tot 9,4 miljard dollar, eveneens een nieuw record.

Goed gevulde agenda

Hoewel beleggers natuurlijk de ontwikkelingen in de VS nauwlettend blijven volgen, zal er volgende week ook weer aandacht zijn voor de macro-economische data. In Europa staan op de agenda onder andere de cijfers voor de industriële productie, economische groei en de inflatie. Ook in de VS staan de cijfers voor de industriële productie en inflatie op de agenda. Tevens zal daar aandacht zijn voor de detailhandelsverkopen, bouwvergunningen, Philly-Fed- en de NY Empire State Productie-index. Verder zullen bellegers oog hebben voor de industriële productiecijfers uit China en de wekelijkse olievoorraden. Het cijferseizoen loopt op zijn einde. In de VS staan onder andere nog Home Depot, Wal-Mart en Cisco op de agenda. In Europa rapporteren onder andere nog RWE, Merck, Vodafone, Sodexo, ABNAMRO, KBC en Ahold-Delhaize.

Michael Nabarro, in afwezigheid van Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie ABN AMRO