Federal Reserve acteert conform de verwachting

970x404-Federal Reserve

Vorige week verraste de Europese Centrale Bank de markten nog met een vermindering van het maandelijkse bedrag van het opkoopprogramma van obligaties. De Federal Reserve deed echter precies wat iedereen verwachtte. De fed funds rate ging met 0,25%-punt omhoog en voor 2017 liggen er nog drie verhogingen in het verschiet. De wereldwijde financiële markten reageerden amper op de verhoging, die het tarief in een bandbreedte van 0,5% tot 0,75% brengt. Deze verhoging was immers al volledig ingeprijsd.

De Federal Reserve deed precies wat iedereen verwachtte. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

De stand van de Amerikaanse economie is volgens het beleidsbepalende comité van de Fed inmiddels zo sterk, dat een renteverhoging unaniem door de leden van het comité werd gesteund. Weliswaar is de inflatie nog niet op het gewenste niveau van 2% (in november 1,7%), maar de werkgelegenheid – het andere criterium voor de Fed – groeit in een bevredigend tempo en de werkloosheid is in november op het zeer lage niveau van 4,6% van de beroepsbevolking aangeland.

Overigens kenden de financiële markten in grote delen van de wereld een gunstig verloop. In de Verenigde Staten werden nieuwe recordstanden op de aandelenbeurzen bereikt, waarbij de Dow Jones de psychologische grens van 20.000 punten benadert. Ondanks een positief rapport over het ondernemersvertrouwen in het midden- en kleinbedrijf gold dat niet voor de Russell-2000 (de index voor kleine bedrijven), die donderdag 1,5% lager sloot dan vorige week vrijdag. De positieve toon van de Dow Jones en de S&P-500 mag opvallend worden genoemd in het licht van de verder gestegen obligatierente. De tienjaarsrente liep met bijna 20 basispunten op tot 2,58%.

Op het Europese vasteland stabiliseerden de rentes juist na de eerdere stijging. De Italiaanse rente, die voorafgaande aan het referendum fors was gestegen, daalde zelfs met bijna 20 basispunten. De ontspannen situatie op de Europese obligatiemarkt verklaart waarschijnlijk de wat forsere stijging van de koersen op de Europese aandelenmarkten in de afgelopen week. Die varieerden van 1% voor de Eurostoxx-600 tot 2% voor de Spaanse IBEX, met een uitschieter voor de Italiaanse MIB (+3,8%).

AEX zet jaarrecord neer

De AEX heeft weer een goede week achter de rug en bereikte het hoogste niveau van het jaar. Er was weinig bedrijfsnieuws dat de beurs omhoog stuwde. Het sentiment werd meer bepaald door het rentebesluit van de Fed. Daarnaast houdt de Trump-rally nog steeds aan. Uiteindelijk dikte de AEX index 1,4% aan tot 476 punten. Er waren maar drie dalers, waarvan ArcelorMittal de grootste was, gevolgd door AKZO Nobel en Unibail Rodamco. De grootste stijgers waren Altice, Boskalis en Gemalto, met ieder zo’n 5% koerswinst. Boskalis verlaagde deze week zijn belang in Fugro van 15% naar 9%. Het bedrijf heeft de ambitie opgegeven om een langtermijnsamenwerkingsverband aan te gaan met Fugro. Met de verkoop richt de focus zich nu weer op een inkoopprogramma van aandelen.

Andere stijgers, met een plus van meer dan 3%, waren het cyclische Randstad, chipmachinebouwer ASML, en energie gerelateerde namen als Shell en SBM Offshore, die profiteerden van de gestegen olieprijs. Ondanks de stijging was het nieuws voor SBM negatief. Het afhandelen van de Braziliaanse rechtszaak liep vertraging op, waardoor het ook langer duurt voordat het bedrijf weer orders kan ontvangen van Petrobras. Shell verving zoals verwacht zijn financiële topman en won met een consortium een order om het offshore windpark Borssele 3&4 te bouwen. Dit kan ook positieve gevolgen hebben voor monopile bouwer SIF.

Van de Nederlandse bouwers verkocht Heijmans een Duits onderdeel voor EUR 15 miljoen, terwijl BAM een nieuwe claim van GBP 31miljoen boven het hoofd hangt in het Verenigd Koninkrijk. Tot slot verkocht Philips aan het begin van de week 80% van zijn Lumiled- divisie voor USD 1,5 miljard aan Apollo. Dit bedrag viel licht tegen en is ook fors lager dan de eerder geblokte verkoop aan Go Scale Capital. Echter, met de verkoop wordt het bedrijfsmodel van Philips verder vereenvoudigd.

Komende week wordt naar verwachting een nieuwsarme week

De komende week kan als een nieuwsarme week worden beschouwd, zowel op macro-economisch gebied als wat betreft het te verwachten bedrijfsnieuws, nu de resultaten over het derde kwartaal zo ongeveer volledig bekend zijn. Uit de Verenigde Staten komen alleen FedEx en Nike nog met resultaten, omdat beide bedrijven een gebroken boekjaar hebben.

De afgelopen weken was het goede nieuws op macrogebied hoofdzakelijk afkomstig van het vertrouwen van consumenten en producenten in de meeste landen. De hardere gegevens over productie en consumptie waren tot dusverre wat zwakker.

De komende week staan er weer wat vertrouwensindicatoren op de agenda. Van de kant van de ondernemers komen die uit Duitsland (Ifo) en België, waarbij de laatste traditioneel enige voorspelende waarde heeft voor de rest van Europa. Nieuwe gegevens over het consumentenvertrouwen mogen we verwachten uit Duitsland, Nederland en België.

Andere belangrijke cijfers zijn die over de Amerikaanse woningmarkt (verkopen van bestaande woningen) en over de orders voor duurzame goederen, ook uit de Verenigde Staten. De laatste zijn in oktober sterk gestegen (4,8%). Een wat zwakker cijfer in november is dan ook niet uitgesloten. Tot slot kijken we nog met belangstelling naar nieuwe gegevens over het verloop van het Bruto Binnenlands Product over het derde kwartaal in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, hoewel het hier deels tweede en deels al derde schattingen zijn.